Trend Fejlesztési lista: ők készíthetik azt a kocsit, amit már nem Ön fog vezetni

Fejlesztési lista: ők készíthetik azt a kocsit, amit már nem Ön fog vezetni

autopro.hu/Sz.K. | 2017.10.16 15:26

Fejlesztési lista: ők készíthetik azt a kocsit, amit már nem Ön fog vezetni

Szélsebesen alakul az autonóm technológia piaca: a verseny óriási, hiszen hatalmas presztízst képvisel az okosautók fejlesztése, ebből a szempontból egyáltalán nem mindegy, ki lesz képes elsőként száz százalékosan önjáró gépet piacra dobni. Íme egy lista, kik közül kerülhet ki legnagyobb eséllyel az önvezetés éllovasa.

Hirdetés

A Navigant Research felmérte az önvezérlő autókkal foglalkozó vállalatokat, majd rangsorolta őket az alapján, várhatóan mikorra váltják valóra terveiket. Egyedi számítási módszert hoztak létre, mely megmutatja, melyik gyártó/beszállító/techcég lehet a leginkább képes arra, hogy önvezető autókat forgalmazzon a következő évtizedben.

A vállalatokat 10 kritérium alapján osztályozták: jövőkép, piaci stratégia, partnerek, gyártási stratégia, technológia, a termék adottságai, értékesítés, marketing és disztribúció, termékmennyiség és megbízhatóság, termékportfolió, és állóképesség. A vállalatok minden kategóriában a teljesítményük alapján kaptak egy pontszámot, ezeket összesítve a maximum 100 pont volt.

18. Baidu 47,1/100 pont

A kínai internetszolgáltató vállalat 2015 óta teszteli nyilvánosan önvezető technológiáját. A vállalatnak tesztengedélye van Kaliforniában, ami az önjáró gépek fejlesztésének egyik központjává nőtte ki magát. A Baidu szeptemberben újabb a másfél milliárd dollárt csoportosított át az önvezető autók fejlesztésére. A pekingi cég jelenleg limitált számú autonóm autót gyárt megosztott shuttle szolgáltatásokhoz 2018-ig, 2021-től viszont már a tömegtermelés a cél.

17. nuTonomy 51,6/100 pont

A bostoni alapítású startup 2013-ban kezdte tevékenységét. 2016 augusztusában ez lett az első vállalat, amelyik Szingapúrban önvezető taxiflottát kezdett üzemeltetni egy kísérleti program keretén belül. A cég együttműködik a szintén amerikai Lyft-tel is.

16. Uber 54,5/100 pont

Annak ellenére, mekkora figyelmet kapott, amikor múlt szeptemberben első önvezető autóját bemutatta, az Uber a Navigant listájának csak a végefelé szerepel. A fuvarmegosztóként híressé vált Uber a 2016 szeptemberi bemutató után most Arizonában futtatja tesztjeit.

Az Uber híres botrányairól, ilyen volt például az engedély nélküli közúti tesztelések folytatása. A céget ezen felül a Waymo is pereli, mivel az Uber ellophatta a vállalat lidar rendszerének szellemi tulajdonát. Mindezektől függetlenül az iparág lát fantáziát az Uberben, januárban például a vállalat partneri kapcsolatot kötött a Daimlerrel.

15. Honda 55,1/100 pont

A Honda konzervatív oldalról közelíti meg az önvezető autókat. A vállalat inkább a sofőrasszisztensek terjesztésével foglalkozik jelenlegi autóinál, minthogy a teljesen autonóm szintet hangsúlyozza. A japánoknak is van engedélye kaliforniai tesztekhez, azonban a gyártó 2016-ban is csak forgalomtól elzárt területen kísérletezett. A Waymo jelenleg is fontolgatja, hogy összefogjon-e a Hondával.

14. ZF 64/100 pont

A német autóipari beszállító meglepően kiemelkedő helyen végzett a listán. A ZF a vezérigazgató, Stefan Sommer kijelentésének köszönhetően egerészte fel magát a listán, miszerint a vállalat az első, aki NVIDIA számítógépes platformmal látja el önvezető autóit. Szintén pozitívan értékelték a lista készítői, hogy a ZF még 2015-ben megszerezte a TRW-t.

13. Toyota 64,2/100 pont

Habár a Toyota a Hondához hasonlóan jóval konzervatívabb az önvezetés terén, a japán autógyártó így is nagy összegeket fektet az autonóm járművekbe. Erre legjobb példa a vállalat egymilliárd dolláros befektetése a Toyota Kutatóintézetbe. A Navigant szerint a gyártó az egyik legnagyobb és leginkább profitábilis OEM, megvan a forrása és a szakértelme is a teljesen önvezető járművekhez.

12. Tesla 64,5/100 pont

Meglepő lehet, de a Tesla nem került be a top 10-be. Bár önvezető technológiáját legtöbb versenytársához képest nagyobb távon tesztelte, a Navigant kételkedik abban, hogy a lidarokat egyelőre nem alkalmazó vállalat a közeljövőben eléri a 4-es szintű autonómiát. A cég jövőre tervezi, hogy egy Los Angelesből New Yorkig tartó úton demonstrálja fejlesztéseit.

Az önvezetéssel kapcsolatos egyik nagyobb figyelmet kapó eset épp a Teslához kötődik. Igaz, a 2016-os halálos balesetről a hatóságok nemrég jelentették ki, hogy abban nem volt szerepe az önvezető üzemmódnak, a tragédia sem az önvezetésbe vetett globális bizalomnak, sem a Tesla Autopilotként reklámozott funkciójának nem tett jót.

11. PSA 65,3/100 pont

A PSA, vagyis a második legnagyobb európai autógyártó 2020-ra tervezi útjára bocsátani teljesen sofőr nélküli autóját. A vállalat négy önvezető autója közel 600 kilométert tett meg Párizs és Bordeaux között 2015 októberében. 2016-tól a ZF szállít kamerákat, radarokat és szoftvereket a PSA önvezető autóihoz, amelyek 2018-ban kerülnek majd az utakra.

10. Hyundai Motor Group 66,4/100 pont

A Hyundai már a 2016-os Elantra modelljébe is telepített olyan sofőrasszisztens rendszereket, mint például a sávtartási asszisztens. A vállalat tervei szerint 2020-ra már neki is lesznek önvezetésre képes termékei, de a piaci forgalomban 2030 előtt nem nem számíthatunk teljesen önjáró Hyundaira. A 2017-es CES-en a dél-koreai gyártó bemutatta Ioniq elektromos autójának önvezető prototípusát.

9. Delphi 70,7/100 pont

Az autóelektronikai beszállító 2022-re szeretné utcára bocsátani az általa fejlesztett önvezető járműveket. A Delphi autonóm Audija 2015-ben átszelte az Egyesült Államokat, a vállalat 2016 novemberében az Intellel írt alá megállapodást, melynek értelmében az Delphi az amerikai IT-óriástól szerez be processzorokat az önvezető rendszerek számára.

Ezek a vállalatok állnak a legközelebb ahhoz, hogy elsőként dobjanak piacra önvezető autót
Kattintson a képre a galériáért!

8. Volvo 73,4/100 pont

A Volvo elmondása szerint 2020-ra száz százalékban megbízhatóvá teszi autóinak részben önvezető technológiáit. A svéd autógyártó családoknak ad tesztelésre önvezető Volvókat Göteborgban és Londonban, a Drive Me program keretében. A vállalat kísérletet indít Kínában is, ott száz önkéntes tesztelheti a sofőr nélküli XC90-eket közutakon. Augusztusban a Volvo és az Uber 300 millió dolláros befektetésről egyezett meg az autonóm járművek terén, ezeket jelenleg Arizonában tesztelik.

7. Waymo 73,4/100 pont

A Waymo és a Volvo holtversenyben végeztek, ám mivel megvalósítás terén lekörözte konkurenciáját, a Waymot előrébb helyezte a Navigant. A cég 2009 óta vesz részt a Google önvezető autó projektjében, azóta több mint hárommillió kilométert tett meg önvezető üzemmódban. A Waymo ezen felül partnerséget kötött a Fiat Chryslerrel, akivel 2017 végén várhatóan robottaxi szolgáltatásba kezdenek. A Waymo partnerei még a Lyft, az Avis és az Intel.

6. BMW 75,2/100 pont

A BMW már luxusjárműiben, így a hetes és ötös sorozat legújabb tagjaiban már elérhetővé tette fejlett sofőrasszisztensét. Ez többek között segíti a sávtartást, parkolási asszisztensként is használható, sőt dugóban araszolva már teljesen átveszi a sofőr szerepét. A vállalat 2021-re az Intellel és a Mobileye-jal közösen szeretne piacra dobni egy teljesen önvezető autót.

5. Volkswagen Csoport 75,9/100 pont

Többek között a VW-konszern is régóta dolgozik az autonóm gépek fejlesztésén. Ezt jól mutatja, hogy 2006-ban megnyerte az önvezető járműveket versenyeztető DARPA Grand Challenget. A konszerntag Audi volt az első, amelyik 2012-ben önvezetésre kapott engedélyt Nevadában, majd Kaliforniában. 2015-ben egy Audi A7-es közel 900 kilométert vezetett robotpilóta üzemmódban a Szilikon-völgyből Las Vegasba. Az Audi jelenleg az NVIDIA-val dolgozik együtt, hogy 2020-ra önvezető autókat dobhasson piacra.

4. Daimler 77,7/100 pont

A vállalat részben önvezető technológiát telepített Mercedes S- és E-osztályokba. 2015-ben egy Mercedes teherautó történelmet írt, amikor közúton haladt önvezérlő üzemmódban. A tervek szerint a Daimler 2020-ra elkészíti sofőr nélküli kamionját.

3. Renault-Nissan 82/100 pont

Az autógyártó nemrég vezette be kínálatába ProPILOT technológiáját, egy olyan önvezérlő programot, ami lehetővé teszi az autók számára, hogy Japánban az országutakon autonóm módon közlekedjenek. A vállalat azt tervezi, hogy Európában, az Egyesült Államokban és Kínában is elérhetővé teszi a funkciót, az ígéret szerint 2020-ra autói pedig teljesen önvezetők lesznek.

2. General Motors 84,8/100 pont

A GM rengeteg befektetést végzett az önvezérlő technológiák érdekében. 2016 januárjában 500 millió dollárt fektetett a Lyft-be, hogy önvezető, autómegosztó hálózatot építsenek ki, majd júliusban 581 millió dollárért felvásárolta a szintén autonóm vezérlésben utazó Cruise Automation startupot. A Cruise szeptemberben közölte, kész az autonóm járművek tömegtermelésére. Az első önvezető modell egy elektromos Chevy Bolt lesz.

1. Ford 85/100 pont

A detroiti autógyártó célja egy sofőr nélküli autómegosztó flotta bevezetése, már 2021-re. A gyártó idén megtriplázza autonóm tesztflottáját, amit Arizonában, Michiganben és Kaliforniában is tesztel. A Ford azóta foglalkozik az önvezető autókkal, mióta 2005-ben részt vett a DARPA Grand Challengen. Együttműködik a Velodyne lidar gyártóval, az Argo AI mesterséges intelligenciákkal foglalkozó startuppal, és a napokban partnerségi kapcsolatot kötött a Lyft-tel is.

Kiemelt Partnereink