Trend Eltűnhetnek a kis méretű kocsik az újautó-piacról

Eltűnhetnek a kis méretű kocsik az újautó-piacról

autopro.hu/V.M. | 2019.09.02 10:00

Eltűnhetnek a kis méretű kocsik az újautó-piacról

Habár a megfizethető, kompakt, üzemanyag takarékos autók viszonylag kevés káros anyagok bocsátanak ki létük az európai piacon is egyre inkább veszélybe kerül.

Hirdetés

Elemzők a kisautók, illetve az azoknál kisebb méretkategóriájú személyautók, jelenleg is zajló visszaszorulásának folytatódását jósolják. A trend az autóiparra és a környezetvédelemre nézve is kedvezőtlen következményekkel járhat.

Veszélyben a Volkswagen Polo

Nemrég az utolsó Volkswagen Beetle is legördült a mexikói gyár futószalagjáról. Az ikonikus „népautó” azonban nem az egyetlen áldozata a változásoknak. Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatójának nyilatkozata szerint a márka Up! és Polo típusai is „nagy veszélyben vannak”. Az Opel/Vauxhall márkák Adam és Karl miniautóinak sorsa már eldőlt: életciklusok végével mindkét típust kivezetik a kínálatból.

A SUV-k hódítanak

A folyamat hátterében meghúzódó okok egyike az SUV-k iránti kereslet növekedése, amivel párhuzamosan csökken a kisebb négykerekűek iránti igény. Sokatmondó, hogy a VW Bogár egykori gyárát jelenleg egy szabadidő-autó sorozatgyártására készítik fel. Az alacsony kamatkörnyezet miatti olcsó hitelek, illetve a népszerű lízingkonstrukciók karöltve a viszonylag alacsony üzemanyagárakkal az SUV-k elérhetőbbé válását eredményezte. Üzemanyag-takarékosságuk javulásával vásárlóik benzin- és gázolaj áringadozásokkal szembeni érzékenysége is csökken. Mindez jelentősen hozzájárul az szabadidő-autók térhódításához. Magasabb szintű passzív biztonságuk pedig a tőlük eddig idegenkedőknek is vonzóvá teheti e kategóriát. Ugyanakkor kevés figyelmet kap, hogy a gyalogosok sokkal jobban megsérülhetnek, ha egy SUV miatt szenvednek balesetet.

Kisautóba túl drága az elektromos hajtás

Európában, ahol a kisebb típusok a személygépkocsi piac mintegy harmadát teszik ki, található még egy azokat veszélyeztető tényező. Mégpedig szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások. 2021-re az autógyártóknak teljesíteniük kell az előreirányzott kilométerenkénti 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot. 2025-től és 2030-tól még szigorúbb követelményekre kell felkészülniük. A károsanyag-kibocsátás mérséklését célzó drága elektromos hajtásláncok kisautókba integrálása csak versenyképtelen áron vagy a nyereség drámai csökkentésével valósítható meg. Éppen ezért, legalábbis amíg az akkumulátorok ára nem csökken, több kisebb modell esetében is fennáll a kínálatból való kivezetés lehetősége.

A SUV magasabb profitot teremel

A nyereségességet vizsgálva megállapítható, hogy a szabadidő-autók gyártása a kisautókkal összehasonlítva eleve több profitot termel. Az előírásoknak való megfelelés szempontjából is előnyösebb hibrid SUV-kat fejleszteni, mint kisautókba fektetni.

Környezetvédelmi szempontból azonban nem ennyire egyértelmű a helyzet. Egyes hibridek a tisztán elektromosan megtehető távolság felett továbbra is nagy mennyiségű szén-dioxidot bocsátanak ki. Egy másik hátulütőjük, hogy használóik hajlamosak megfeledkezni az akkumulátorok töltéséről az Industry Week cikke szerint.

A kisebb keresetűek kevesebb autóból választhatnak

A trend autópiaci vonzataként kevesebb olyan új autó lesz, melyeket a fiatalabbak és az alacsonyabb keresetűek megengedhetnek maguknak. Az olcsó, kisebb méretkategóriájú használt autók alacsony kínálata pedig még többeket tántoríthat el az autó tulajdonlásától.

Az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások, valamint az elektromos rollerek, már napjainkban is sok fiatal városlakót győznek meg. Ezt jól szemlélteti, hogy a német újautó-vásárlók átlagéletkora elérte az 53 évet.

Nyitókép: instagram.com/volkswagen

Kiemelt Partnereink