Gyártók Elon Musk felemelte a lécet a Teslának

Elon Musk felemelte a lécet a Teslának

Panker Gergő | 2015.01.23 09:04

Elon Musk felemelte a lécet a Teslának

Elon Musk, az elektromos luxusautókat gyártó Tesla Motors vezérigazgatója a detroiti Automotive News World Congress rendezvényen beszélt a vállalat terveiről, illetve az elektromos autók jövőjéről. A Tesla első embere a kínai piac lassuló növekedése ellenére is növekvő trendre számít.

Hirdetés

A zuhanó üzemanyagárak, késések a gyártásban, illetve a kulcsfontosságú piacokon tapasztalt visszaesés bármely autógyártó vezetőjét aggodalommal töltené el. Ám ezek egyike sem képes letörni a Tesla Motors vezérigazgatójának és társalapítójának, Elon Musknak a lelkesedését, aki pozitívan látja az elektromos autók jövőjét.

A Detroitban megrendezett Automotive News World Congress rendezvényen adott nyilatkozatában Musk elmondta, hogy ezek a tényezők a következő 5—10 év során nem hátráltatják a Tesla Motors növekedését. Sőt, a vezető úgy toldotta meg a vállalat eladásokkal kapcsolatos elvárásait, hogy elmondása szerint elképzelhető, hogy a Tesla az elkövetkezendő öt év során sem profitál a bevételeiből.

Elon Musk, a Tesla Motors vezérigazgatója a detroiti Automotive News World Congress rendezvényen - fotó: Detroit Free Press

Korábban Musk azt nyilatkozta, hogy a Tesla 2020-ig 500 ezer autót szeretne eladni. Az Automotive News World Congress rendezvényen azonban a Tesla vezérigazgatója hangsúlyozta: – Úgy gondolom ennél több autó eladását fogjuk megcélozni. Sőt, hogy tovább is megyünk ennél. 2025-ig 1-2 millió autó eladása lenne a cél. Akár az évi néhány millió autó értékesítését is elérhetjük.

Nehézségek

A Tesla Motors felemelkedése a világválság során bizonyos mértékben meghazudtolta az általánosan elfogadott bölcseleteket, és úgy sikerült növekedésre tennie szert, hogy számos komplikáció is nehezítette a kívánt volumen elérését. Az átlagos benzinár az Egyesült Államokban az elmúlt hetekben elérte a hordónkénti 2,11 dolláros értéket, ami számos autógyártót aggodalommal tölt el és jelentős mértékben megnehezíti az elektromos autók eladásait.

– Nem gondolom, hogy mindez érintené a Model X vagy a Model S eladásait – hangsúlyozta Elon Musk az Automotive News rendezvényén.

A Model X – a Tesla új, felfelé nyíló ajtókkal ellátott, teljesen elektromos szabadidő-autója, amely azonnali belépést jelent a vállalat számára a legnagyobb növekedést mutató járműszegmensbe – gyártása két évet csúszott, mivel a Kalifornia államban található fremonti központú gyártó az amúgy is meglehetősen korlátozott gyártókapacitásának egészét a Model S-re kellett, hogy összpontosítsa, ráadásul komplikációk is adódtak az új modellel kapcsolatban.

Az új Tesla Model X

– Kettőt léptünk előre, egyet pedig vissza – mondta Musk. – Valóban fontosak voltak a számomra, hogy a felfelé nyíló ajtó ne csak egy reklámfogás legyen, hanem valóban hozzáadjon az autó funkcionalitásához.

A Tesla számára szintén kihívást jelentett Musk bejelentése, amely szerint a 2014-es év negyedik negyedévében csökkentek a gyártó eladásai Kínában. A tényleges eladási adatokat a Tesla nem hozza nyilvánosságra, ám Musk elmondta, hogy a növekedés azért lassulhatott le, mert a vásárlók alábecsülték a töltésért felelős rendszer beszerelésével és fenntartásával kapcsolatos nehézségeket. A vezető elmondása szerint a „félreértést“ tisztázták, és mindez már az eladásokon is jól látszik.

Márkakereskedések mint akadály

Ezek a problémák két másik alaposan dokumentált kihívás mellé jöttek a Tesla számára: a Chevrolet a múlt héten bemutatta legújabb, teljesen elektromos tanulmányautóját, a Boltot, amely egy feltöltéssel körülbelül 200 mérföld (320 km) megtételére képes, ára pedig a támogatások levonása után nagyjából 30 ezer dollár (kb. 8 millió forint). Úgy tűnik, hogy a Chevy modellje közvetlen vetélytársa lehet a nemsokára érkező Tesla Model 3-nak, amely vállalat tömegpiacra szánt modellje és amelynek az ára szintén 35 ezer dollár körül alakul majd.

Musk egyszerre volt lelkes a Bolt érkezése miatt – már hosszú évek óta próbálja rávenni az autógyártókat arra, hogy álljanak ki az elektromos technológia mellett – továbbá egyszerre mutatott rá a Chevrolet gyenge pontjára. A Chevy 30 ezer dolláros árában már benne van a környezetbarát autókat támogató 7500 dolláros állami adókedvezmény, míg a Model 3 35 ezer dolláros ára még nem tartalmazza az állami támogatást.

A Model S-t a Tesla Motors jelenleg a saját tulajdonában lévő üzleteken keresztül árusítja, ám jónéhány államban, például Michiganben különféle lépéseket tettek azért, hogy a vállalat ne adhasson el járműveket a saját üzletein keresztül. Ehelyett ezekben az államokban a vállalatnak kereskedéseket kellene nyitnia.

Musk elmondta, hogy a vállalatnak először egy „erős alapot kell építenie a saját üzletein keresztül“, ám hosszú távon ő is kereskedésekben gondolkodik. A Tesla vezetője hozzátette, hogy a kereskedéseknek „lenyűgöző élményben“ kell részesíteniük a vásárlókat.

A Tesla továbbra is küzd azokkal az autókereskedésekkel, melyek lobbistái államról államra járva próbálják megerősíteni, illetve újraíratni azokat a törvényeket, amelyek megakadályozzák a Teslát, hogy közvetlenül, saját üzletein keresztül adjon el járműveket a vásárlóinak. Musk a múlt hét keddi konferencián kifejtette, hogy kész az együttműködésre az említett kereskedésekkel. Mint mondta: másnap Texasba utazik, hogy újratárgyalja az autóit érintő ügyet.

– Úgy gondolom, a legfontosabb dolog az, hogy az emberek kényelmesen intézhessék az autóvásárlást, illetve hogy egy találjunk egy ésszerű kompromisszumot. Texas esetében a közvetlen értékesítés alapvető részét képezi a texasi étosznak. Micheal Dell is Texasban alapította a Dell vállalatot. A közvetlen eladások betiltása nem illik bele a texasi szellemiségbe – hangsúlyozta Musk.

– Számomra a legfontosabb pont az volt, amikor Musk elmondta, hogy a jövőben fontolóra veszi a kereskedésekkel való együttműködést – mondta Jack R. Nerad, a Kelley Blue Book vezérigazgatója az esemény után. – A kereskedők különleges funkciót töltenek be mint a vásárlók, mind pedig az autógyártók számára, és azzal, hogy kereskedések bevonása nélkül szeretné autóit árusítani, Musk csak megnehezíti a Tesla dolgát – tette hozzá a szakember.

Musk a múlt hét keddi konferencián először egy, az autóipar bennfenteseiből álló élő közönségnek beszélt, majd interjúkat is adott. A következőkben beszámolunk a többi témáról, amelyet a Tesla Motors vezérigazgatója még megemlített.

Tesla Model S: 2017-ben jöhet a vállalat elérhető áron kínált modellje, a Model 3

Musk már korábban is említést tett róla, hogy nem rajongója az üzemanyagcellának mint alternatív energiaforrásnak. A keddi konferencián azonban nyíltan beszélt a rendszer hátrányairól.

– Szerintem egész egyszerűen butaság. Nagyon sokba kerülne megoldani a fő problémáit és rendkívül alacsony a hatékonysága. ... Borzalmas. Miért választaná bárki is? Nincs értelme. Nem vesszük észre, amikor [a hidrogén] ereszt, ráadásul rendkívül gyúlékony. Ha választanunk kell egy energiaforrást, akkor ennek látom a legkevesebb értelmét – hangoztatta véleményét Elon Musk.

Miután a vezető felhívta rá a figyelmet, hogy a Tesla eladásainak kizárólag a vállalat jelenlegi gyártókapacitása vet gátat, Musk mogosztotta a közönséggel hosszú távú terveit, amelyben szerepel egy új európai, ázsiai, illetve az Egyesült Államok keleti partján lévő gyár felépítése is. Miután a közönségből azt a kérdést kapta, hogy gondolkodott-e már azon, hogy Detroitban is építsen egy gyárat, Musk egy jót nevetett, majd azzal felelt: – Majd ha hagyják, hogy itt is áruljam az autóimat.

Musk ezen kívül elmondta, hogy legalább a Model 3 gyártási ciklusa alatt szeretne a vállalat vezérigazgatója maradni, és ha lehet, akkor élete végéig a vállalatnál dolgozna. Ezután vitatható komolysággal azt is hozzátette, hogy ha a jelenleg Nevadában épülő óriás akkumulátorgyár nem lesz képes leszorítani az elektomos autók akkumulátorainak árát, akkor „feltétlenül meneszteni kell“.

Több millió Tesla 2025-ig

A Tesla Motors vezérigazgatója szerint a Szilikon-völgyben található gyártó 2025-ig több millió autót adhat el. Mindez azt jelentené, hogy a vállalat akkorára nőne, mint a mai BMW.

Musk a Detroitban megrendezett Automotive News World Congress rendezvényen beszélt a vállalat terveiről, ahol azt is kiemelte, hogy nyitott az együttműködésre egy esetleges márkakereskedés-lánc kialakításában. A gyártó 2014-ben körülbelül 33 ezer Model S elektromos luxusautót adott el, az idei évben pedig 50 százalékos növekedésre számít.

Musk azután látogatott Detroitba, hogy számos autógyártó bejelentéséből nyilvánvaló volt, hogy több plug-in hibridet is bemutatnak a múlt héten megrendezett Detroiti Autószalonon. Ide tartozott a General Motors is, amely nyilvánosságra hozta a 200 mérföldes hatótávval rendelkező Chevrolet Boltot. A modell sorozatgyártása 2017-re várható.

– Szerintem ez nagyszerű. Remélem egyre több ilyet látni majd – fűzte hozzá Elon Musk a Chevrolet bejelentéséhez. – Nem hiszem, hogy veszélyt jelentenek ránk, mivel úgy gondolom egy idő után minden autó elektromos lesz – tette hozzá a Tesla első embere. A Tesla ugyanerre az időszakra tervezi legújabb, elérhetű árú modelljének, a Model 3 bevezetését.

Elon Musk azonban hozzátette, hogy aggódik az úgynevezett „fracking“, a magas nyomású vízzel és vegyi oldattal történő palagáz kinyerés környezetkárosító hatása miatt. A palagáz növekvő kitermelése az Egyesült Államokban és az üzemanyagárak zuhanása az elektromos autók népszerűségének időleges visszaeséséhez vezethetnek.

Kiemelt Partnereink