Trend Elő a fülesekkel, hallgassa meg az e-autók művi motorhangját!

Elő a fülesekkel, hallgassa meg az e-autók művi motorhangját!

autopro.hu/Sz.K. | 2018.02.09 06:30

Elő a fülesekkel, hallgassa meg az e-autók művi motorhangját!

Ma még viszonylag ritkán tapasztalt, de annál nagyobb veszélyt jelent a figyelmetlen gyalogosokra és kerékpárosokra az elektromos autók szinte teljes némasága. Éppen ezért 2019 nyarától minden új elektromos és hibrid járművet akusztikus figyelmeztető rendszerrel kell felszerelni. Az ehhez szükséges hangokat a Müncheni Műszaki Egyetem pszichoakusztikusai fejlesztették ki.

Hirdetés

2019-től megszűnik az elektromos és hibrid autók hangtalansága – már meg is lehet ismerkedni az ilyen modellek várható hangjával. Egy biztos, a fülünknek még szoknia kell ezt a fajta "motorhangot". Európában a figyelmeztető hangok akkor fognak bekapcsolni, ha az elektromos járművek kevesebb, mint 20 km/h-val közlekednek. Ennél nagyobb sebességnél már a kerékzaj megfelelően hangos, hogy figyelmeztetessen a jármű közeledtére.

Hugo Fastl, a Müncheni Műszaki Egyetem ember-gép kommunikációs tanszékének professzora az elektromos autókhoz tervezett hangokat kutatja. Mivel a hangokat titokban tartják, Fastl csak egy dolgot mondhatott el velük kapcsolatban: minden márkának megvan a saját karakterisztikus hangja, amihez ragaszkodik.

– Végtére is egy BMW máshogy búg, mint egy Mercedes vagy egy Porsche, és ugyanezt akarják az elektromos autóknál is elérni, mondta.

A kutatók közepes frekvenciákkal dolgoznak, hiszen a nagyon alacsony frekvenciákat nehezebb előállítani és nagy hangszórók kellenének hozzá, míg a túl magas frekvenciákat az idősebb emberek nem érzékelik. A hangmagasság továbbá jelzi azt is, hogy milyen gyorsan halad az autó, a fenti hangminta értelemszerűen a gyorsuló kocsihoz tartozik majd. Másik kulcsfontosságú tényező a hangszín.

– Hasonlóan a zenéhez, egy Mozart-szimfónia első hangjegyeit okos telefonnal is le lehet játszani, és mindenki felismeri, de nem hangzik túl jól. Ha ugyanezt egy tízfős zenekar játssza, már jobb, ám ha egy ötven fős nagyzenekar zenél, pontosan úgy hangzik, ahogy a zeneszerző is akarta magyarázta Fastl.

A hangeffektek fejlesztői speciális hangkészítő csomagot alkalmaztak, amit maguk programoztak, hogy sikerüljön célcsoport-specifikus hangokat létrehozniuk. Egy stúdióban algoritmusok segítségével hozzák létre a szintetikus hangokat, melyet átdolgoznak, és hallótesztek segítségével kapnak visszajelzéseket.

A frekvencia és a hangszín mellett fontos az érdesség is. A hang részleges érdességét a hangerő percenként 50-70-szeri változtatása eredményezi.

– A hang érdessége teszi sportossá az autót. Egy Ferrari érdes hang nélkül elég nehezen eladható.

Speciális enteriőrhangzást az e-autókba is terveznek, még akkor is, ha nincs erre vonatkozó szabályozás. A jelenlegi hang, amit egy elektromos motor kiad, a sofőrt egy villamosra emlékeztetheti. A belső hangok, ugyanúgy, mint a külsők, a megfelelő célcsoporthoz igazodnak.

– Ha valaki egy hetes BMW-t vezet, csendet és békét akar, viszont a Porschét vezetők hallani akarják autóikat, mutatott rá Fastl.

– Húsz éve még csendesebbé akarták tenni az autókat. Most, mikor túl csendesek, ismét hangosabbá akarják tenni őket, mondta Fastl. Ugyanakkor a gyalogosok, és azok, akik az utcákhoz közel dolgoznak, továbbra sem kívánnak feleslegesen a forgalom zaja miatt túlterheltté válni. Szerencsére erre is van megoldás, hiszen egyre több autó rendelkezik automata gyalogosfelismerő rendszerrel, így a jövőben az e-járművek várhatóan csak akkor aktiválják a hangjelzést, ha gyalogos van a közelben.

Kiemelt Partnereink