Trend Elektromos turbó a jövő, az Audi már használja

Elektromos turbó a jövő, az Audi már használja

Biró Csongor | 2014.08.05 12:53

Elektromos turbó a jövő, az Audi már használja

Mára valósággá vált a korábban csak elméleti megoldásként elképzelt elektromos feltöltés. Az Audi bemutatta az elektromosan feltöltött szuperdízelét, a Mercedes-Benz pedig a hírek szerint követi. Beszállítóként a Valeo állt az ügy mellé.

Hirdetés

Jochen Martin Schmid, az AMG hajtáslánc részlegének vezetője megerősítette, hogy a Mercedesnél megvizsgálják a technika létjogosultságát, ha bizonyítottnak látják előnyeit és hatékonyan megvalósítható az elektromos feltöltés, biztosan alkalmazzák is.

Audi RS5 TDI Concept

Az Audi RS5 TDI koncepcióban elekromos turbóval szerelt győri 3.0 V6 TDI dolgozik, teljesítménye 385 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 750 Nm. Utóbbi már 1250 és 2000 fordulat/perc között rendelkezésre áll, ennyivel jobb az elektromos turbó a hagyományos turbónyomást létrehozó kipufogógáz erejénél. A sajtóhírek szerint a 2015–2016-ban érkező SQ7-es lesz az első, amely megkapja az elektromos turbós dízelmotort. Ezt Ulrich Hackenberg fejlesztési vezető is megerősítette.

Hasonló technikát szállít a Valeo, de az Audi még nem árulta el, hogy melyik beszállítótól kapja a elektromos turbót, amelynek feladata, hogy kiküszöbölje a turbólyukat. Ez sikerül is neki, a késlekedés minimális, hisz a turbó lapátkereke akkor is tízezres fordulaton pörög, amikor nincs szükség rá. Gázadásra gyorsan létrejön a megfelelő fordulat. A Valeo szerint egy másodperc alatt 70 ezres fordulaton pörög a lapátkerék.

Győri motor felvillanyozva
A Valeo elektromos feltöltője

A dinamizmusnak azonban hátrányai is vannak: költséges és magas az energiafelhasználása. Az egység 48 voltos áramforrást igényel, ami elektronikai rendszerek többletét hozza, növeli az autó tömegét és így a fogyasztását. A Valeo szerint az elektromos feltöltő ugyanakkor 7-20 százalékkal képes csökkenteni egy hasonló teljesítményű, hagyományos turbóval szerelt járműhöz képest mért fogyasztást. Curt Estes, a Valeo hajtásláncokért felelős vezetője elmondta, hogy a 20 százalékos megtakarítás akkor lehetséges, ha az autót regeneratív fékrendszerrel szerelik fel, amely összegyűjti a jármű feles kinetikus energiáját és elektromossággá alakítja.

Thomas Weber, a Mercedes fejlesztési vezetője úgy látja, hogy a megoldás a kettős turbót válthatja ki a jövőben. A BMW-s Nikolai Ardey elismerte, hogy a bajorok is vizsgálják az elektromos turbót, de annak alternatíváival is foglalkoznak, a General Motors motorfejlesztői is látnak fantáziát a megoldásban.

Kiemelt Partnereink