Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Elektromos turbó a jövő, az Audi már használja
Mára valósággá vált a korábban csak elméleti megoldásként elképzelt elektromos feltöltés. Az Audi bemutatta az elektromosan feltöltött szuperdízelét, a Mercedes-Benz pedig a hírek szerint követi. Beszállítóként a Valeo állt az ügy mellé.
Jochen Martin Schmid, az AMG hajtáslánc részlegének vezetője megerősítette, hogy a Mercedesnél megvizsgálják a technika létjogosultságát, ha bizonyítottnak látják előnyeit és hatékonyan megvalósítható az elektromos feltöltés, biztosan alkalmazzák is.
Audi RS5 TDI Concept |
Az Audi RS5 TDI koncepcióban elekromos turbóval szerelt győri 3.0 V6 TDI dolgozik, teljesítménye 385 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 750 Nm. Utóbbi már 1250 és 2000 fordulat/perc között rendelkezésre áll, ennyivel jobb az elektromos turbó a hagyományos turbónyomást létrehozó kipufogógáz erejénél. A sajtóhírek szerint a 2015–2016-ban érkező SQ7-es lesz az első, amely megkapja az elektromos turbós dízelmotort. Ezt Ulrich Hackenberg fejlesztési vezető is megerősítette.
Hasonló technikát szállít a Valeo, de az Audi még nem árulta el, hogy melyik beszállítótól kapja a elektromos turbót, amelynek feladata, hogy kiküszöbölje a turbólyukat. Ez sikerül is neki, a késlekedés minimális, hisz a turbó lapátkereke akkor is tízezres fordulaton pörög, amikor nincs szükség rá. Gázadásra gyorsan létrejön a megfelelő fordulat. A Valeo szerint egy másodperc alatt 70 ezres fordulaton pörög a lapátkerék.
Győri motor felvillanyozva |
A Valeo elektromos feltöltője |
A dinamizmusnak azonban hátrányai is vannak: költséges és magas az energiafelhasználása. Az egység 48 voltos áramforrást igényel, ami elektronikai rendszerek többletét hozza, növeli az autó tömegét és így a fogyasztását. A Valeo szerint az elektromos feltöltő ugyanakkor 7-20 százalékkal képes csökkenteni egy hasonló teljesítményű, hagyományos turbóval szerelt járműhöz képest mért fogyasztást. Curt Estes, a Valeo hajtásláncokért felelős vezetője elmondta, hogy a 20 százalékos megtakarítás akkor lehetséges, ha az autót regeneratív fékrendszerrel szerelik fel, amely összegyűjti a jármű feles kinetikus energiáját és elektromossággá alakítja.
Thomas Weber, a Mercedes fejlesztési vezetője úgy látja, hogy a megoldás a kettős turbót válthatja ki a jövőben. A BMW-s Nikolai Ardey elismerte, hogy a bajorok is vizsgálják az elektromos turbót, de annak alternatíváival is foglalkoznak, a General Motors motorfejlesztői is látnak fantáziát a megoldásban.