Egy ideig még szükség lesz sofőrökre

Szerző: Gégény István | 2017.01.03. 08:30

Január a jövőbe tekintés, az újrakezdés időszaka. Különösen így van ez a CES és a járműipar vonatkozásában, hiszen előbbi megmutatja, merre halad utóbbi.

Hagyományosan az új év kezdetén rendezik évtizedek óta Las Vegasban a Consumer Electronic Show eseményt, a világ kütyüfesztiválját, amire egyszerűsítve, CES-ként hivatkozik a nagyvilág. Idővel azonban a szórakoztató elektronika többé vált szimpla szórakoztatásnál, s ma már szó szerint a jövő mutatkozik be - idén január 5-8. között a monstre kiállításon. Reális és irreális termékekkel és szolgáltatásokkal egyaránt találkozhatunk a forgatagban, előbbiek sorát szinte valamennyi autógyártó gazdagítja. A vezérelőadások szpíkerei között most sem hiába keresünk járműipari gurut, hiszen a Reanult-Nissan vezére, Carlos Ghosn készül megmondani január 5-én a nagyszínpadon, merre van - szerinte - az amarra.

A nagy bejelentésekre még várni kell pár napot, de az már most látható, mit sütöttek ki a a cégek a boszorkánykonyhában.

Eleve figyelmet érdemel a visszafordíthatatlannak tűnő trend, ami mentén a járművekről áthelyeződik a hangsúly a mobilitásra. Ennek jegyében "Automotive" helyett "Transportation" a CES gyűjtőszava az olvasóinkat leginkább érintő újdonságoknak és kiállítóknak, természetesen az önvezetés új lépcsőfokai fognak a legtöbb standnál látogatókat vonzani.

Az sem titok, hogy a jövő közlekedésének passzátszelét egyre kevésbé az autógyártók fújják, e tekintetben az Nvidia, Qualcomm, Intel vállalatok és társaik által bemutatandó processzoros, ötödik generációs chip megoldások ugyancsak figyelmet érdemelnek. Nem véletlen, hogy ezen cégek részéről is hallhat a nagyérdemű vezérelőadásokat Las Vegasban.

Ami a részleteket illeti, a bőség zavara miatt lehetetlen lenne igazságosan a legfontosabb nóvumokat kiemelni, így meg sem próbáljuk. Szúrópróbaszerűen a BMW hologramos érintésvezérlős infotainment megoldását, a Continental arcfelismerő rendszerét, és az ahhoz kapcsolódó automatikus visszapillantóbeállítást, a Bosch okosváros koncepcióját, a Faraday Future elektromos sportautóját is érdemesnek tartjuk közelebbről megismerni. Mint annyi mindent, amiről írni is fogunk szakportálunkon a következő napokban.

Az a beharangozások alapján bizonyosnak tűnik, hogy még nem 2017 lesz az az év, amikor kiveszik az autók - gyártói - a kezünkből a kormányt. Nem tartunk ott, nem is volt tervben ilyesmi.

Viszont teljesen nyilvánvalónak tűnik, hogy hibát követ el az a járműipari szakember, aki a CES során csupán a transzport megoldásokra fókuszál. Ott lesznek például az egyre okosabb robotok, amelyek képesek bizonyos - egyre magasabb - szintű tanulásra, előtérbe kerül e szegmensben a modularitás, a felhasználóhoz való alkalmazkodási képesség tökéletesedése. Ami, ugye, begyűrűzhet, bizonnyal be is fog gyűrűzni a járműiparba. Egyesek szerint 2017 a robotok éve lesz. 12 hónapon belül kiderül.

Az új kijelzési technológiák, vizuális vívmányok térhódítása a közlekedési eszközöket sem hagyja érintetlenül, s úgy általában az "okosság" és az emberközpontúság felé lejt egyre inkább minden iparág esetében a fejlődés pályája.

Itt van hát a CES, itt van újra, mi pedig figyelünk, s elhozzuk mindazt, amiről tudni érdemes az új év kezdetén.