Trend Egy AI asszisztens, mint kolléga – Digitalizációs kihívások a back office szektorban

Egy AI asszisztens, mint kolléga – Digitalizációs kihívások a back office szektorban

autopro.hu | 2019.03.21 05:01

Egy AI asszisztens, mint kolléga – Digitalizációs kihívások a back office szektorban

Milyen folyamatok zajlanak a back office terület digitalizációjában, kiváltható-e velük az emberi kreativitás és munka? Biczó Zoltánnal, a Stratis Kft. vezető datascientist munkatársával beszélgettünk.

Hirdetés

– Hol tart ma a back office munka digitalizációja?
– Világszinten a digitalizáció és az AI (artificial intelligence, mesterséges intelligencia) területén három nagyhatalom versenyez: az USA, Kína és az Európai Unió. Míg a nagyvállalatok viszonylag elöl járnak a digitális transzformációban, addig a kis- és középvállalkozói (kkv)szektor kevésbé tőkeerős cégei kimaradnak a 4. ipari forradalomnak is nevezett átalakulásból. Ennek jelentősége óriási, hiszen a back office munka digitalizációja a 4-5 meghatározó gazdasági tényező egyike és a versenyelőny egyik legfőbb forrása lesz a következő 10-20 évben.

– Milyen öntanulási folyamatok zajlanak ezen a területen?
– A gépek képesek minták, szabályok elsajátítására, így tökéletesen alkalmazhatók kis gondolkodás-igényű feladatok tömeges elvégzésére. Olyan, 1-3 másodperces emberi gondolkodást igénylő tevékenységek ezek, mint például a beérkező e-mailek típusának felismerésére, kategorizálására. A back office területen számos ilyen egyéb feladat van, ezeket a számítógép nem csupán képes elvégezni, de akár az embernél nagyobb megbízhatósággal és gyorsabban hajtja végre. Ugyanakkor az ember sajátja a kreativitás. Az önálló problémamegoldást és komplex gondolkodást igénylő feladatokkal a továbbra is az emberek foglalkoznak majd.

– Hogyan változik meg a ma ismert munka jellege az irodai adminisztrációban?
– Az elkövetkező 10 évben az AI rendszerek elterjedése várható a teljesen automatizált döntési folyamatokkal szemben. A közeljövőben arra számíthatunk, hogy a munkafázisok egyre digitalizáltabbak lesznek és egyes képességeket, feldolgozási folyamatokat – iktatás, kategorizálás, keresési kulcsszavak megtalálása – a gépek, nagy hatékonyságú AI asszisztensek fogják elvégezni. A kreatív tevékenységek, valamint az AI munkájának támogatása viszont a humán erőforrás erőssége marad.

– Az önök cégének jelentős saját fejlesztése van ezen a területen.
– Így igaz. Az A.N.I.T.A. (Artificial Neural-Intelligence Translator Assistant) a Stratis saját fejlesztésű, vertikálisan integrált mesterséges intelligencia/gépi tanulási megoldása, mely elsősorban egy vállalati adminisztratív munkatárs dokumentum alapú feladatainak megkönnyítésére, részleges vagy teljes kiváltására alkalmas. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a korábban említett, kis gondolkodást igénylő, standard, tömeges feladatok közül jó néhányat képes ellátni. Ilyen a gépi fordítás, a dokumentumok nyelvének automatikus azonosítása, az írott szövegből kulcsszavak, főbb adatok önálló, intelligens kinyerése, dokumentumok kategorizálása, megfelelő folyamatokba irányítása, és a kinyert információk alapján kereshető, többnyelvű adatbázis létrehozása.

– Milyen fázisban van jelenleg az A.N.I.T.A. fejlesztése, bevezetése?
– Az A.N.I.T.A.-nak jelenleg Magyarországon két különböző, önálló installációja van, és közben fut az A.N.I.T.A.-n alapuló bevezetésű projektünk is. A gyakorlatban napi szinten 20 000-30 000 közötti dokumentumot dolgoz fel a mesterséges intelligencia, azonban ennek többszörösére is alkalmas. A fejlesztés nem állt le, folyamatosan újabb tanulási és feldolgozási képességekkel tanítjuk a rendszert, így az eddigi olvasási és megértési funkciók mellé a látási, azaz képfeldolgozási képességek is elkezdtek bekerülni A.N.I.T.A. neurális hálójába. A kutatás és fejlesztés teljes mértékben Magyarországon, cégünkben zajlik és olyan világcégekéhez hasonló technológiákkal történik, mint a Google.

A back office munka digitalizációja várhatóan jelentősen megváltoztatja az adminisztrációs munkák minőségét és emberei erőforrás igényét. Ha kérdése, véleménye van az interjúban elhangzottakról, küldje el nekünk az [email protected] email címre. Továbbítjuk a szakértőkhöz és igyekszünk választ találni kérdéseikre.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink