Trend De miért utálta meg az autóipar a belsőégésű motorokat?

De miért utálta meg az autóipar a belsőégésű motorokat?

autopro.hu/B.B. | 2017.01.26 13:19

De miért utálta meg az autóipar a belsőégésű motorokat?

Túlértékelt az elektromos hajtás, sőt az egykor az Audinak is motort tervező Friedrich Indra egyenesen veszélyes tévútnak tartja azt. Egy interjúban a mérési inkorrektségekről és arról is beszélt, miért károsabb az e-mobilitás a benzines hajtásnál.

Hirdetés

Egyre több gyártó helyezi a hangsúlyt a belsőégésű motorok fejlesztéséről az elektromobilitásra, ez azonban a korábban az Audinak és a General Motorsnak is dolgozó Friedrich Indra motortervező szerint téves irány. Indra szerint a benzin- és dízelmotorok ellen már-már gyűlölethullám indult az iparágban.

A mérnök szerint az elektromos autók semmiféle problémát nem oldanak meg, sőt: az emisszió helyének átrendezésével csak rejtetté teszik a környezetszennyezést. Úgy véli, a klímaváltozásban semmilyen pozitív következményt nem fog hozni a villanyautók terjedése, a német kormány ilyen támogatásait pedig feleslegesen kiadott eurómilliárdoknak tartja. Indra szerint az, hogy az elektromos kocsik kibocsátásmentesek, abszurd kijelentés: ha az áram előállításakor történő környezetszennyezést is számoljuk, még Németországban is 1,6-szor károsabb egy e-autó, mint egy belsőégésű. (Ausztriában jobb a helyzet, de még ott is 1,3-szoros ez az arány.) Ezen felül az életciklusuk végéhez érő elektromos modellek újrahasznosítása is jóval nagyobb környezetterheléssel jár, mint a hagyományos kocsiké.

Indra a hibrid modelleket sem hagyta kritika nélkül: úgy tartja, ezek fogyasztásának meghatározásakor egész egyszerűen nem veszik figyelembe a felhasznált villanyáramot, így lehetséges az, hogy hibrid szupersportkocsik katalógusaiban csupán 3,1 literes fogyasztás szerepelhet – a szakember szerint ez a módszer az e-mobilitás második legnagyobb csalása. Az, hogy a hibrid modelleket is az elektromos járművek közé sorolják, már csak a statisztikák kozmetikázását szolgálhatja.

Friedrich Indra

A 76 éves motortervező úgy véli, az, hogy ezekkel az érvekkel a média és a politikusok látszólag nem foglalkoznak, nagyrészt a hagyományos hajtás elleni, VW-botránnyal induló gyűlölethullámmal magyarázható. Szerinte az elektromos kocsik száma részben azért fog növekedni, mert az autógyártók gyakran kénytelenek fejlesztéseikkel a hatósági előírásokhoz igazodni, így pedig nem jut elég erőforrás más irányú kísérletekre.

Indra szerint a belsőégésű motorok a jövőben is fenntarthatónak bizonyulnának, ezt mutatják a folyamatos fejlesztések, melyeknek köszönhetően egyre javul ezek üzemanyag-felhasználási hatékonysága. A szakember alternatív, szerinte valóban hatékony megoldásokról is beszélt a Focusnak adott interjúban: a járműipar és a közlekedés egyre nagyobb környezetterheléséből a kiutat a szintetikus üzemanyagok jelenthetik, melyeknek előállításához pontosan annyi szén-dioxidra van szükség a légkörből, mint amennyit a felhasználásukkor visszajuttatnak oda.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink