Trend De miért nem rozsdamentes acélból készülnek az autók?

De miért nem rozsdamentes acélból készülnek az autók?

autopro.hu/S.B. | 2018.11.29 05:00

De miért nem rozsdamentes acélból készülnek az autók?

Mazda MX-5, a klasszikus Mini és Fiat 500, régi Lancia, Honda 800 – ezek az autók komoly népszerűségnek örvendenek, mégis van egy nagy hátrányuk: úgy rozsdásodnak, mintha nem lenne holnap. De miért nem készülnek az autók rozsdamentes acélból?

Hirdetés
A korrózió elleni védelem javult az évek során, de idővel a modern autók is megadják magukat a rozsdának. Muszáj ennek így lennie? Miért nem használnak rozsdamentes acélt?
A rozsdamentes acél legalább 10,5 százalék krómot tartalmaz. A korrózióállóságáról ismert ötvözetet széles körben alkalmazzák, például egyes épületekben vannak rozsdamentes acél elemek, amelyek egész évben ki vannak téve az esőnek és a hónak. Jó esetben a konyhakések is rozsdamentes acélból vannak.
A híres DeLorean DMC-12 sportkocsi is rozsdamentes acélból készült. Nincs rajta festék, se semmi más – felülete csak csiszolt vagy polírozott, ami miatt különösen érdekes. Van még példa rozsdamentes acéllal ellátott autókra is, például a rozsdamentes acél tetővel ellátott Maserati Bora, azonban a mai autók nagy része lágyacélból készül, ami végül rozsdásodik.
A rozsdamentes acélnak sok hátránya van az autók tervezése és gyártása során, és úgy általában, az egész fogyasztói társadalom filozófiájában. Először is, az embereknek nincs igényük rá, hogy az autók örökké működjenek. A legfrissebb, legszebb autót akarják, amit csak kaphatnak, az iparág pedig mindig készen áll, hogy kielégítse ezeket az igényeket. Leginkább ezért nem készülnek olyan modellek, amelyek nem mennek tönkre sohasem.
Persze legalább ilyen fontos, hogy a rozsdamentes acél jelentősen drágább, mint a lágyacél. Bizonyos esetekben kétszer drágább lehet. A rozsdamentes acélt ráadásul nehezebb megmunkálni, nehezen hegeszthető, ami a gyártásban is még több időt igényel. Nem utolsó szempont az se, hogy jelentősen nehezebb. Valójában a DeLorean DMC-12 is csak kívülről néz ki úgy, mintha teljes egészében rozsdamentes lenne, a fémlemez valójában nagyon vékony, a test tényleges szerkezete üvegszálból készült. A rozsdamentes acél összességében csak egy szép külső réteg.
Végül a rozsdamentes acél nem is mindig olyan elegáns. Felületét idővel apró karcolások borítják, amelyeket nehéz eltávolítani. A festés megoldás lehet, igaz, a rozsdamentes acél a festékréteget is nehezebben viseli, mint a lágyacél.
Egyszerűen nincs szükség ilyen drága, nehéz és valószínűleg karcolásokkal teli autókra. A modern, rozsdásodás elleni praktikák elég hatékonyak, ráadásul az autók karosszériája amúgy is túléli egyes mechanikai és elektronikai alkatrészek meghibásodását – ezekből pedig egyre több és több kerül bele járműveinkbe.

Kiemelt Partnereink