Trend CES 2015: a vezetést segítő és online rendszerek dominanciája

CES 2015: a vezetést segítő és online rendszerek dominanciája

Panker Gergő | 2015.01.16 09:51

CES 2015: a vezetést segítő és online rendszerek dominanciája

Az autógyártók a valószínűsíthetően először a prémium szegmensben megjelenő technológiai újdonságokkal azon dolgoznak, hogy megszilárdítsák vezető pozíciójukat a globális piacon. A CES remek helyszín a gyártók és beszállítóik számára a legújabb technológiai innovációk bemutatására.

Hirdetés

A legnagyobb autógyártók és első körös beszállítók újdonságai mutatkoztak be a Las Vegasban tartott CES (Consumer Electronics Show) kiállításon. A CES egy rendkívül fontos fordulópont az Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalon (NAIAS) előtt, ahol a gyártók és a beszállítók kizárólag az új technológiákra koncentrálhatnak.

Az idei CES legnagyobb durranása egyértelműen a Mercedes F 015 tanulmánya volt

Az új technológiákon – mint például a sofőr nélküli autók, az online járművek, illetve az új töltési megoldások – kívül a kiállítás felvonultatott számos jövőbeli járműplatformot, amelyekkel a gyártók a személyszállítás paradigmáit próbálják előrejelezni. Az utastéri technológiák egyre inkább kulcsfontosságúvá válnak a prémium márkák számára, ahogy az online, illetve sofőr nélküli autózás irányába mozdulnak, illetve a Mercedes-Benz, a BMW és az Audi számára elengedhetetlen, hogy olyan technológiákba fektessenek, amelyek segítenek megtartani pozíciójukat a világ három legnagyobb prémium gyártójaként.

Az OEM-ek, illetve törvényhozók számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy miként integrálják a sofőr nélküli technológiát a hagyományos közlekedésbe, és ez nem egy egyszerű feladat, ahogy az látható a kaliforniai törvényhozók küzdelméből is.

Lássuk a legfontosabb beszállítói és autógyártói bejelentéseket az idei CES-en:

A Visteon bemutatott egy kapcsolódási átjáró megoldást online autókhoz. A 4G kombatibilis vezetéknélküli átjáró biztonságos, megbízható és fejlett kapcsolatot tesz lehetővé a vezetési és utazási élmény javítása érdekében. A rendszer mobil, wifi, GPS és DSRC kapcsolatok sorát képes kezelni az autón kívül és belül, hogy akadásmentes vezetéknélküli kapcsolódást biztosítson. A Visteon szerint szükség van az ehhez hasonló robosztus rendszerekre, hogy lehetővé tegyék a megbízható kapcsolódást, amely képes hosszú távon tartani a lépést a 4G-s (LTE), wifi, autók közötti, illetve autók és infrastruktúra közötti (V2X) technológia fejlődésével.

Bosch iBooster

A Bosch bemutatta a legújabb sofőr nélküli, vezetést segítő, illetve fékezési megoldásait. A vezetést segítő rendszerek egy lépéssel közelebb hoznak minket a sofőr nélküli autózáshoz, és a Bosch olyan automatizált rendszereken dolgozik, amelyeknél nincs szükség sofőri felügyeletre. A Bosch 2016-ban 1 milliárd eurós bevételre számít az ehhez hasonló rendszerektől. A vállalat egyik újdonsága az iBooster, egy elektromechanikus fékrásegítő rendszer, amely a fék meghíbásodása esetén elengedhetetlen vészmegoldást jelent a sofőr nélküli járművekben. Az iBooster és az elektromos stabilizátor (ESP) egymástól függetlenül képes az autó fékezésére. A fékrásegítő a jármű fékrendszerétől függetlenül képes a féknyomás növelésére, ráadásul mindezt háromszor olyan gyorsan, mint az ESP rendszer.

A Continental bemutata az eHorizon rendszerének új funkcióját, az úgynevezett dinamikus eHorizont. Az eHorizon térképadatok segítségével képes az útvonalterv megváltoztatására, aminek segítségével aktívan hozzájárul a fogyasztás csökkentéséhez. A Dynamic eHorizon közvetlenül kapcsolódik a valós idejő digitális térképeket tartalmazó HERE térkép felhőhöz és az IBM online felhőrendszeréhez. A termék olyan tényezőket vesz figyelembe mint az időjárás, a balesetek, illetve a forgalmi dugók. A CES-en bemutatkozott továbbá a hajlított OLED érintőképernyő, amely lehetővé teszi a gyártók számára, hogy észrevétlenül integrálják a kijelzőt a középkonzolba. A Continental felvonultatta a kamerákban, radarokban és lidarokban használt környezeti szenzorait is.

Forrás: Continental

A Valeo szintén számos újdonsággal készült, például a Mobius adaptív információs kijelzővel, valamint az InBlue okostelefonnal és virtuális kulcsként is használható okosórával. Az InBlue egy okostelefonba vagy okosórába integrált virtuális kulcs segítségével kommunikál a járművel a biztonságos InBlue platformon keresztül. Az új termék lehetővé teszi a biztonságos járműmegosztást, távirányítású parkolást, illetve az autó adataihoz – például guminyomás, üzemanyagszint, illetve legutóbbi tartózkodási hely – való hozzáférést. Az InBlue továbbá képes virtuálisan továbbítani a jármű kulcsát egy másik személyhez, aminek köszönhetően sokkal könnyebben megoszthatjuk járművünket másokkal. A vállalat szerint az InBlue már 2016-ban sorozatgyártásba kerülhet.

Ahogy arról már korábban is írtunk, a Mercedes-Benz bemutatta az önjáró F 015 Luxury in Motion (luxus mozgásban) tanulmányautót. Az előremutató tanulmány célja, hogy bemutassa, hogyan nézhet majd ki egy önjáró prémium limuzin 2030-ban. Az F 015 által elénk tárt víziót méginkább kihangsúlyozza a tanulmányautó hajtásrendszere: egy fali áramforráshoz csatlakoztatható (plug-in) üzemanyagcella és két elektromos motor, amelyek összesen 268 lóerő leadására képesek, illetve zéró károsanyag-kibocsátással járnak. Az F 015 elméletben 6,7 másodperc alatt képes 0-ról 100 km/h-ra gyorsulni, míg a Mercedes szerint a jármű hatótávja 684 mérföld (1100 km).

A Mercedes-Benz tanulmánya bemutatja, miként válhatnak a prémium járművek mozgó irodákká

A tanulmány futurisztikus formaterve ötvözi a formát és a funkciót, míg a beltér egyszerre tágas, modern és letisztult. A lehető legtágasabb beltér kulcsfontosságú az autó többi technológiájának érvényesüléséhez, mint például az önálló operációs rendszer és az úgynevezett „digitális tér“. Mindez gyakorlatilag egy interaktív szórakozó-, illetve munkahellyé alakítja a tanulmány belterét. A Mercedes-Benz szerint a prémium autókat a jövőben egyre inkább mobil irodaként vagy tárgyalóként használhatják majd.

A BMW egy sor egymást kiegészítő technológiát mutatott be, amelyek főként az i3 elektromos kisautóhoz, illetve az i8 plug-in hibrid sportautóhoz kapcsolódnak. A megoldások közül számos már most is elérhető, például a BMW i Home Charging Services otthoni töltési szolgáltatás az i3 és i8 modellekhez. A technológia a BMW tavaly szeptemberben bemutatott otthoni i Wallbox Pro rendszerén alapul, amelyet 2016-ban vezetnek majd be. A BMW otthoni töltési szolgáltatása az otthonunkban generált napenergiával tölti fel a járművet. Egy napelemes fedett autóparkoló biztosítja a napenergiát a BMW i Wallbox rendszere számára. Amikor a napenergia nem elérhető, az autót automatikusan a legolcsóbb áramforrásból tölti fel. A rendszert a BMW és az energiamenedzsmenttel foglalkozó Beegy közösen fejlesztette ki a Beegy szoftveres platformjára építve.

A CES-en mutatkozott be a VW kézmozdulatokkal vezérelhető rendszere is - fotó: cnet.com

A Vokswagen egy sor Golf segítségével mutatta be kézmozdulatokkal vezérelhető rendszerét, illetve egy sor különböző autón belüli hálózati megoldást. Az e-Golfban a VW bemutatta, hogy az elektromos autók képesek automatikusan csatlakozni a dokkolóállomásokhoz, illetve a fényszórókkal jelezni a töltöttségi szintet. A gyártóóriás bejelentette, hogy hamarosan bemutatja a moduláris infotainment platformjának második generációját (MIB II) az Egyesült Államokban, amely a MirrorLink segítségével egy sor okostelefon alkalmazásait és operációs rendszerét lesz majd képes szinkronizálni. Az MIB II szintén magába foglalja majd az Apple CarPlay és az Android Auto szolgáltatásait; mindezt a vállalat Európában párhuzamosan mutatja majd be.

A Hyundai a Cockpit Concept segítségével számos újdonságot vonultatott fel. A Hyundai az úgynevezett kiterjesztett valóság HUD (augmented-reality heads-up display, szélvédőre vetített) kijelző segítsével vetít hasznos információkat a szélvédőre. A rendszer már kész a sorozatgyártásra, és sokkal több adatot képes megjeleníteni az útviszonyokkal kapcsolatban, mint a korábbi változat. A kijelző képes a sofőr előtt 3D-ben megjeleníteni az információkat, mint például amikor egy autó sorol be a sávunkba, autópálya-lehajtókat, fontos jelzőtáblákat és egyéb útjelzéseket. A Hyundai összekapcsolta a kiterjesztett valóságú kijelzőjét egy hordható csuklópánttal, amely rezgéssel jelzi, amikor az autó elhagyja a saját sávját. A Cockpit Concept továbbá figyelemmel kíséri a sofőr pulzusát, reakcióidejét, a vakfoltokat, figyelmeztet a biztonságos követési távolságról, kijelzi a navigációs utasításokat, az alacsony üzemanyagszintet, illetve továbbítja a navigációs térképet a sofőr mobiltelefonjára, amennyiben célt csak gyalog lehet megközelíteni.

Kiemelt Partnereink