Budapesten beválhat az ügyintéző-futkosó autó

Szerző: Uzoni Ábel | 2017.04.13. 09:31

Nem ritka látvány Budapest belvárosában a GreenGo elektromos járműflottájának egy-egy Volkswagenje. Az autómegosztó szolgáltatás üzemeltetői a tavaly novemberi indulás óta már rengeteg adatot gyűjtöttek, ezek birtokában döntenek majd arról is, mi lesz, ha majd egyszer nem jár ingyen parkolás a zöld rendszámhoz. Egy valami azonban biztos, a GreenGózás az okostelefonos generáció válasza a városi mobilitásra. Az eddigi tapasztalatokról a szolgáltatást elindító cég ügyvezetőjével, Michaletzky Bálinttal beszélgettünk.

– Kik használják a szolgáltatást?
– Felhasználóink több mint a fele 25 és 45 év közötti férfi.

– Volt már olyan, hogy nem lehetett autóhoz jutni?
– Olyan nem, de hogy épp az adott környéken nem volt, olyan előfordult.

– Hét közben melyik a legnépszerűbb időszak?
– A déltől este hétig tartó időszak. A hétvége egy másik felhasználási mód. Olyankor hosszabb, de kevesebb bérlés van. Hétközben ügyintézés van, hétvégén bevásárlás, kisebb kirándulás.

– Ha panasz érkezett, az mi volt?
– Például nem állt át parkolásra a tarifaszámítás. De annak az volt az oka, hogy nem húzták be a kéziféket, vagy nem tudták bezárni az autót, mert a kocsi leesett a netről.

– Volt már több napos bérlés?
– Azt hiszem, eddig a leghosszabb egy tizenkét órás bérlés volt, az lépett át a következő napba. De alapvetően ezt nem erre találtuk ki, ezért lehet csak maximum három napra bérelni az autót. Fél óra, negyven perc, ilyen bérlési időtartamaink vannak. 

– A töltés hogyan zajlik?
– Mi csináljuk, napközben és éjjel is. Megy egy asszisztencia-csapat keresgéli a töltőket, amiket általában taxisok foglalnak be.

300-500 autóval tervez a Greengo Magyarországon

– Tehát éjszaka megy a nagy akkutöltés-biznisz…
– Igen, mi legalábbis „fullra pakoljuk” a töltőket. A hetvenöt autónkból naponta olyan tizet-huszat kell tölteni.

– Saját töltőtök van?
– Még nincs, de most építjük.

– És az telephelyen lesz vagy publikus lesz?
– Az a sajátunk lesz. Azért lesz jobb, mint ami most van, mert az mindig rendelkezésre fog állni, így kiszámíthatóbb lesz minden.

– Volt már, hogy nem tudott mind a 75 autó kiállni reggel?
– Nem, olyan nem volt.

– Miért döntöttetek a Volkswagen e-Up-nál?
– Mert ár-érték arányban ez volt a legjobb. Megbízható minőség elfogadható áron. A flottavásárlással engedményt is kaptunk. 

– Flottabővítést terveztek?
– Ez nekünk egy pilot-projekt. A bővítés Budapesten és a döntéshozókon múlik. Mert majd ha 2018. január 1-vel megszűnne az ingyenes parkolás a zöld rendszámra, az egy más üzleti tervet tesz szükségessé. Mindenhol úgy működik az autómegosztás, hogy kereteket állít fel a helyi hatóság, és ennek a parkolás is része.

– És ha tényleg nem lehet majd ingyen parkolni?
– Akkor valószínűleg változni fog az árazásunk. Be kell majd árazni azt is, hogy az autó a két bérlés között is az utcán áll.

– Lehet, hogy akkor már csak fél év maradt, és már kopogtatni kell a főpolgármesternél.
– Fogunk is. Három és fél éve dolgozunk ezen. Eleinte nehezen, most már könnyebben megy az egyeztetés arról, hogy hogyan működjön Budapesten a car sharing.

– És mi lesz, ha az ingyenes töltés is megszűnik majd?
– Az mindegy, azzal számoltunk. Illetve úgy számoltunk, hogy eleve pénzes lesz, és mivel nem az, ez most egyfajta ajándék.

Ma még csak 100-130 kilométer ezeknek az autóknak a hatótávolsága

– Egyszóval tart még a promóciós időszak az állam részéről…
– Az áramot nem az állam adja, azt az Elmű vagy más szolgáltató, de legjobb tudomásunk szerint a villamos energiáról szóló törvény (VET) elektromos autó töltésére vonatkozó részének végrehajtási rendelete nem szól arról, hogy kell megszerezni a töltési szolgáltatáshoz az engedélyt.

– Külföldön milyen példák vannak elektromos flottára?
– Stuttgartban, Amszterdamban, Madridban van free floating (nem helyhez kötött kölcsönzés) alapú elektromos autómegosztó szolgáltatás, itt a Mercedes csoporthoz tartozó Car2Go szolgáltat. Általában ott szokott működni a dolog, ahol kevés hatóság érintett. Ezekben a városokban csak a főpolgármesteri hivatallal kellett megállapodni. Itthon meg nem így van, a parkolás kerületi szint. Londonban is hasonlóan széttöredezett a parkolási séma, sok az érintett hatóság, és egy év után ki is vonult a Car2go.

– A Greengónak hány önkormányzattal kell egyeztetnie?
– Most kilenccel-tízzel, de a terveink tizenhét kerületet érintenének. Mert egy legalább háromszor ekkora területen szeretnénk működni egy sokkal nagyobb flottával. A mi érdekünk az, hogy a parkolást valamiképpen egységesíteni kéne. És ehhez egy car sharing vállalat kevés, hogy ezeket az embereket egy asztalhoz ültesse.

– És hogy lehet így a jövőre készülni?
– Úgy, hogy pilotot indítasz. Alapvetően 300-500 autóval működnénk, de most azt mutatjuk be, hogy az elektromos városi autómegosztás egy jól működő dolog. És ez elindítja a beszélgetést arról, hogy hogy alakuljon a parkolás hosszú távon. Fontos, hogy nem arra törekszünk, hogy ingyen legyen, hanem azt a kérdést vetjük fel a Greengóval, hogy hogyan tehető mindez a közösségi közlekedés részévé. Hogy akár egyetlen applikáció segítségével lehessen BuBizni, buszozni, közösségi autózni, parkolni. Mert nem a közlekedési eszköz a lényeges, hanem a mobilitás, hogy azt hogy lehet megoldani. És azt látjuk, hogy az elektromos autó városon belülre tökéletes.

– Hogy néz ki a cég?
– A céget én alapítottam szakmai befektetőnkkel közösen. A CE Rent Zrt. már tíz éve foglalkozik tartós bérlettel, ilyen szempontból az autófinanszírozás nem volt számukra újdonság. Most nyolcan vagyunk Greengósok, vannak időszakos munkatársaink, és az éjszakai töltést végző alvállalkozói csapat.

A felhasználók többsége 25 és 45 év közötti férfi

– Mennyire lehet profitábilis a kezdeményezés?
– Azt majd az idő mondja meg. A pilot egyben azt jelenti, hogy korlátozottak a lehetőségeink. Ezt háromszor ekkora területen kellene bevezetni. Akkor majd az ingázóknak is segíteni tud, mert a P+R parkolókig mindenképp el kell majd érnie a szolgáltatási zónának.

– Ha a hazai autóparkon nem is látszik, az autóipari trend az elektromos mobilitásról szól…
– Igen, ma még csak 100-130 kilométer a hatótávolság, de lassan majd lemehetünk a Balatonra is és vissza, és azért már ma is van 2-300 kilométer hatótávú autó. De mindenekelőtt egy országos töltőinfrastruktúra kellene. Ebben mindenhol látható az állami szerepvállalás, de itthon túlnyomórészt az autó oldalán van. Nem a befektetés nagyságrendje a nehéz kérdés, hanem az, hogy sok a résztvevő. Először is helyszínt kell találni, ahol nemcsak megállni, de pihenni, fogyasztani lehet. Meg kell vizsgálni, van-e ott elég erős elektromos kábel. És ha már töltő, ne csak egy legyen, hanem több. És az is kihívás, hogy ma még elég egy 50 kilowattos töltő. De mi lesz, ha hamarosan ennek sokszorosa kell egy 300 kilométer hatótávú autó ugyanolyan rövid idejű megtöltésére? Kell, hogy legyen megfelelően terhelhető hálózat is hozzá. Ráadásul az akkuk mellett a töltők is fejlődnek, és a hálózatnak ki kell tudnia szolgálni.

– A térség országaiból van már érdeklődés a Greengo iránt?
– Kaptunk megkereséseket, erről egyelőre csak azt tudom mondani, hogy alakul.