Trend Bekötik az internetet az autókba

Bekötik az internetet az autókba

Panker Gergő | 2014.04.04 07:59

Bekötik az internetet az autókba

A Bosch elhozza az internetelérést a közúti járművekbe és innovatív megoldásaival forradalmasítja az autózást.

Hirdetés

Az internet 20 évvel ezelőtt már forradalmasította a számítástechnikát, és az elkövetkezendő években arra számíthatunk, hogy az autózásban is jelentős előrelépést hozhat. A Bosch az internet aktív részévé tenné az autókat, amely számos előnyt biztosítana a gépkocsivezetők számára. – Egy hálózatba kötött autónak számos előnye van – mondja Wolf-Henning Scheider, a Robert Bosch GmbH vezetőségének autóipari divízióért felelős tagja.

A Bosch elképzelése szerint az autók folyamatosan kommunikálnának egymással és környezetükkel

Az autók összekapcsolásával a Bosch tovább javítaná a járművek kényelmét, biztonságát és hatékonyságát. Ezzel egy időben a vállalat az utakon is elérhetővé tenné a digitális világ minden előnyét. A Bosch három stratégiai célt tűzött ki maga elé. Először is a vállalat egy intuitív, autón belül is elérhető élményt hoz létre az internetből. Másodszor, a Bosch összekapcsolja az autókat internettel, és a sofőrt segítő, magas hozzáadott értékkel rendelkező funkciókat tesz elérhetővé. Végül pedig a Bosch bekapcsolja a járműveket a közlekedési infrastuktúrába.

– Az autós internetelérés több, mint csupán a böngészés lehetősége az utakon – hangsúlyozza Scheider. A Bosch keményen dolgozik a szükséges technológiák fejlesztésén és számos újdonságnak már a tömeggyártása is elkezdődött. A jövőben számos új funckió megjelenésére számíthatunk. Az úgynevezett in-car augmented reality rendszer például összekapcsolja a virtuális világot a valós, fizikai környezettel. A szélvédő lesz az autó elsődleges kijelzője, ahol megjelenik az összes autóval kapcsolatos adat, illetve minden azzal kapcsolatos információ , ami a sofőr látómezejében felbukkan.

1. cél: Legyen az internet az autó része

Az internetelérés, illetve az összekapcsoltság úton van afelé, hogy az autóipar egyik legfontosabb trendjévé alakuljon, ahogy a digitális kor egyre több ember életét változtatja meg. Az autók maguk is a digitalizáció terjedésének egyik tényezőjévé válhatnak. A Bosch mérnökei ezért olyan megoldásokon dolgoznak, amelyek egyszerre intuitívak és kifinomultak.

Az egyik ilyen megoldás a MySpin, amely integrálja az iPhone és Android okostelefonokat az autóba és megjeleníti a telefon kijelzőjét a jármű központi kijelzőjén. Ezzel sokkal könnyebbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válik az okostelefonos alkalmazások használata.

A Bosch mobiltelefonok segítsége nélkül is elhozza az internetet az autókba. A ma elérhető navigációs rendszerek képesek arra, hogy a megadott címen kívül különböző helyeket, például éttermeket is keressenek. A Bosch jövőbeli szolgáltatásai segítenek az elektromos autók sofőrjeinek töltőállomást találni, valamint lefoglalják a legközelebbi parkolóhelyet, ahova ráadásul el is navigálnak.

A Bosch még a hajtásláncot is összeköti az internettel. A Bosch eHorizon rendszere innovatív szoftverekkel kapcsolja össze a hajtásrendszerek fejlesztésénél használt évtizedes szaktudást. – Összehozzuk a mechatronika világát a digitális világgal – emeli ki Scheider. A Bosch 2012-ben vezette be az eHorizon rendszert tehergépkocsikhoz, hogy a felesleges gyorsítás és fékezés kiküszöbölésével segítsen gazdaságosabbá tenni a járműveket.

Amikor a navigációs szoftver észleli, hogy az út egy két kilométeres lejtőn keresztül egy településbe vezet, tájékoztatja a sofőrt, hogy kapcsoljon gazdaságos üzemmódba vagy töltse az akkumulátort. Ezzel akár 15 százalékos megtakarítást is elérhet az út során. A jövőben a navigációs adatokat kiegészítik percenként frissülő internetes adatokkal, így a sofőr már jóval a torlódás előtt leveheti a gázról a lábát és felkészülhet a megállásra. A dinamikus, online navigáció ilyen formája nem csupán a teherautók, hanem a személyautók számára is a jövőt jelentheti.

2. cél: Legyen az autó az internet

Az autók nem csupán felhasználják az interneten elérhető adatokat, hanem elláthatják információval a környezetüket is. A Bosch így kapcsolja bele az autót az internetes információáramlásba. – Az online járművek esetében az adatvédelem válik a legfontosabb követelménnyé. Az előnyöknek messze túl kell szárnyalniuk a lehetséges kockázatokat – figyelmeztet Scheider. A Bosch egyik beszállítója, az escrypt ezért kifejezetten autókra szabott biztonsági megoldások fejlesztésébe kezdett, mint amilyen például az egyéni titkosítás.

A Bosch online rendszere figyelmezteti a sofőrt a várható veszélyekről

Az autók a jövőben egyfajta szenzorokká válnak, melyek összegyűjtik a környezetükben elérhető információkat, amelyeket aztán megosztanak egymással vagy egy szerverrel. Ezek az úgynevezett "lebegő" adatok mind a dinamikus térképekhez, mint pedig a járműbiztonság növelése szempontjából szükségesek. Míg a sofőr csupán egy kanyart lát maga előtt, a navigációs rendszer már tudja, hogy a kanyar után egy jégfoltra vagy egy torlódásra lehet számítani. Mindez azt jelenti, hogy a sofőr időben kezdhet fékezni, így elkerülhetővé válhatnak a ráfutásos balesetek. A rendszer jelezheti a sofőrnek a veszélyt, ám szükség esetén be is avatkozhat és automatikusan fékezhet. – Az online autózás az automatizálás egyik alapeleme, illetve ez fordítva is igaz – hangsúlyozza Scheider.

Már most is elérhetők olyan alkalmazások, amelyeken keresztül a járművek képesek a kinti világgal kommunikálni. Az egyik ilyen például az eCall, melynek használata 2015-től kötelező lesz az Európai Unióban. Baleset esetén a jármű automatikusan hívja a mentőket. A hívást ugyanaz a szenzor aktiválja, amely a légzsákokat is kioldja. Ez városon kívül 50 százalékkal, míg városon belül 40 százalékkal csökkenti a kiszállási időt. A Bosch szerepe jóval túlmutat a technológián. A vállalat egyfajta érintkező felület szerepét tölti be a baleset és a kiérkező mentősök, rendőrök és tűzoltók között. A Bosch partnerei egy operációs központ segítségével biztosítják, hogy a sürgősségi hívások gyorsan és pontosan célba érjenek.

A Bosch megoldása megjeleníti okostelefonunk kijelzőjét az autó központi képernyőjén

A biztonsági tényezők javításán túl az adatgyűjtés jelentős megtakarításokhoz is vezethet, főként a céges járművek és a flottaüzemeltetők esetében. A Leaseplan segítségével a járművek összekapcsolásán keresztül a Bosch egy teljesen új flotta-analízis módszert vezet be. A vállalat továbbá a meghibásodásokat megelőző karbantartást is elősegíti. Például a munkagépek motoradatait egy adatbázisban rögzítik, amely folyamatosan összehasonlítja az adatokat egy egyre bővülő archívumban, amely szintén a hasonló teher alatt dolgozó munkagépekről gyűjt informácókat.

Ez lehetővé teszi a Bosch számára, hogy előrejelezze, mikor kopnak el bizonyos alkatrészek – így a komponenst még időben kicserélhetik. Egy munkagép esetében ez jelentős megtakarításhoz vezethet, mivel kiküszöböli a váratlan állásidőt: minden üzemen kívül töltött óra kétezer eurós többletköltséget jelent az üzemeltető számára. Ez a rendszer a jövőben akár személyautóknál is elérhetővé válhat: egyetlen alkalmazáson belül láthatnánk, mely motoralkatrészek cseréjére van szükség. Ezzel a tulajdonosok még azelőtt szervizbe vihetik autójukat, mielőtt út közben váratlan meglepetés érné őket.

3. cél: Legyen az autó az interneten elérhető eszközök része

Az online autó lehetősége továbbmegy a fent említett alkalmazásoknál is. – Az autók internetes jelenléte egy új éra kezdetét jelenti: ezidáig az autók teljesen elszigetelődtek a környezetüktől, ám most interakcióba kerülnek egymással – magyarázza Scheider. Egy egész metropoliszt – beleértve az infrastruktúrát is – összekapcsolhatunk, hogy garantáljuk a maximális mobilitást. Bárki, aki a belvárosból szeretne a külvárosba utazni, használhatja a központi tömegközlekedést, majd egy autómegosztó rendszert az út további részében. A Bosch szolgáltatás-közvetítő platformjai együttműködnek a tömegközlekedési, valamint elektromos-autó kölcsönző vállalatokkal és e-bike pontokkal egy integrált mobilitási szolgáltatás kialakításában.

A Bosch és a Monacói Hercegség a jövő városán dolgozik

A Bosch szoftveres háttere már megállta a helyét a nagyobb tesztek során is. Az egyik ilyen szolgáltatás a Hubject, amely egy úgynevezett töltési roaming rendszer, melynek segítségével a tulajdonosok mindegyik szolgáltató töltöállomását egységes tarifáért használhatják, a fogyasztás pedig a hagyományos villanyszámlán jelenik meg.

A Bosch azonban nem csupán elektromos járművek terén aktív. A Truck Secure Parking például lehetővé teszi az autópálya mellett található kamionos pihenőhelyek parkolóhelyeinek online lefoglalását. Az összes parkolóhelyet kamerás figyelőrendszer védi, amely folyamatos kapcsolatban van a sofőrök és az árunak egyaránt biztonságot nyújtó Bosch call centerrel.

A Bosch továbbá azon dolgozik, hogy miként tegyen egy egész várost elérhetővé az interneten. A Bosch digitális networking technológiája már 2013 novembere óta üzemel Monacóban. Ez a Monacói Hercegséggel 2012 júliusában kötött együttműködési egyezmény első lépése. A projekt betekintést nyújt, hogy miként működik egy online város, ahol az elsődleges szempont a mobilitás. A kezdeményezés nincs híján innovatív alkalmazásoknak: segít megtalálni a legközelebbi töltőállomást, továbbá ingyenes vagy fizetős parkolóhelyet, valamint megmutatja az e-bike pontokat. Ezeket a fejlesztéseket megtaláljuk a világ összes nagyvárosában.

A Bosch szerint az autós networking világméretű piacnak számít, mivel a tulajdonosok és az autógyártók kezdik megérezni a technológia fontosságát. Az automatikus, online járművek akár 80 százalékkal javíthatják a közlekedés áramlását, továbbá biztonságos és kényelmes utazást biztosítanak az idősebbek számára. Ezen felül kutatások is bizonyítják, hogy a közlekedési halálesetek száma akár 90 százalékkal is csökkenhetne az automatikus járművek folyamatos bevezetésével. Az online autózás elősegítése érdekében a Bosch számos globális autógyártóval és innovációs vállalattal együttműködik Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában.

Kiemelt Partnereink