Az okosautók korában elbúcsúzhatunk a visszahívásoktól?

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.09.11. 06:34

Teljesen sajnos aligha, azonban a Bosch vezeték nélküli rendszerének köszönhetően az autógyártók könnyebben frissíthetik autóikat, így a szoftverhiba miatti visszahívások száma jelentősen csökkenthető. Azonban ha az autó valamelyik alkatrésze gyárilag hibás, egy szoftverfrissítés önmagában nem segít, a járművet szervizbe kell vinni.

A jövőben az autótulajdonosok képesek lesznek rá, hogy fokozzák gépjárművük biztonságát, okosságát és teljesítményét anélkül, hogy felkelnének a fotelből, netán a jármű üléséből. Az autó szoftverének frissítése is olyan egyszerű lesz, mint ahogyan a telefonunkon frissítjük az alkalmazásokat. Elég egy pöccintés a mobil kijelzőjére, és aktualizálhatjuk gépkocsink szoftverét, vagy az új funkciókat egyenesen a felhőből le is tölthetjük, anélkül, hogy szerelőhöz mennénk.

– Néhány éven belül az automata járműfrissítés elérhető lesz minden új autóban – mondta el dr. Markus Heyn, a Bosch egyik bizottsági tagja. – A vezeték nélküli, „levegőn keresztüli” frissítések nagyon kényelmesek a sofőrök számára, a Bosch pedig ezeket az online frissítéseket biztonságossá és gyorssá teszi – folytatta. A vállalat további újdonságokat vezetett be, amik szükségesek lehetnek az otthoni frissítésekhez. Irányító egységeket, autón belüli kommunikációs infrastruktúrát készítettek a titkosított technológiákhoz és a Bosch IoT felhőjéhez.

Több elektronika, több funkció, több szoftver – az autó egy kerekeken guruló okostelefonná válik. A szoftver naprakésszé tétele nagyon fontos lesz. Az új funkciók extra kényelmet biztosítanak. A vezeték nélküli frissítés ezért nemsoká az alapfelszereltség része lesz. A mai járművek szoftverei szinte minden funkciót irányítanak a járműben. Egyre több autó van összekapcsolva – az internettel, más autókkal és az infrastruktúrával, ami nagy kockázat. Ebben a kontextusban a felhőn keresztüli szoftverfrissítés megoldást kínál arra, hogy a járművek hogyan legyenek mindig naprakészek, és biztonságosak, anélkül, hogy szervizbe kelljen őket vinni. Továbbá a felhős frissítések azt is jelentik, hogy az új funkciók egyre szélesebb skálája letölthető lesz az autóba.

Nemcsak a tulajdonosok számára előny ez a rendszer. 2015-ben az Egyesült Államokban autóipari visszahívások 15%-a szoftverhiba miatt történt. Előtte négy évvel ez az érték még csak 5% volt.

– Az autógyártók és ügyfeleik számára a szoftverhiba miatti visszahívások rengeteg plusz pénzt és időt felemésztenek, tehát az online frissítések jelentősen lecsökkentenék ezt az értéket – mondta el Heyn.

Biztonságos, gyors és egyszerű – így működik a vezeték nélküli frissítés. A sofőr okostelefonján, vagy az autó infotainment rendszerén lehet elkezdeni az online frissítéseket, és kiválaszthatunk minden új funkciót, amit le akarunk tölteni. Ezt az információt el kell küldeni a felhőbe, ami egy alkalmazás áruházszerűségként működik, a frissítéseket készenlétben tartva, és elkezdhetjük letölteni a szoftvert az autóba. Az adatok a háttérben is áramolhatnak, amíg a jármű mozog, vagy éjjel, amikor a garázsban áll. Ahogy a kocsi biztonságos helyzetben van, például parkol, a letöltött frissítések aktiválva lesznek.

A biztonság és az autóipari elektronikák, a felhő és a szoftver interakciója meghatározó a vezeték nélküli frissítések számára. Az adatbiztonságot a legújabb kódolás biztosítja, amit a Bosch leány Escrypt fejlesztett ki. A komplex biztonság az end-to-end kódolással megvédi az adatátvitelt. Az autó-felhő interfészben a biztonsági protokoll és a szűrők tűzfalként működnek, és figyelmeztetnek, ha valaki fel akarja törni a frissítést. A vezeték nélküli rendszer nem csak biztonságos, hanem gyors és megbízható is, továbbá költségcsökkentő hatása is van.

Ha probléma adódik a frissítés során, leállítható a folyamat.

A vezeték nélküli frissítési rendszer mögötti technológiát a Bosch Automotive Cloud Suite biztosítja. Ennek a szoftvere teszi elérhetővé az összes funkciót, amire a vezeték nélküli frissítéseknek szükségük van.