Trend A közlekedés került az „okosvilág” középpontjába

A közlekedés került az „okosvilág” középpontjába

autopro.hu | 2015.01.15 06:24

A közlekedés került az „okosvilág” középpontjába

Véget ért a CES, ahol minden a digitális jövőről, a kütyükről, a technológiai innovációról szól. Bár nem kimondottan autós kiállításról van szó, egyre inkább a járműveké a főszerep.

Hirdetés

A Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show, vagyis a CES hivatott már több évtizede gondoskodni róla, hogy az új év valóban újdonságokkal induljon az elektronikával bármilyen szinten érintett iparágakat illetően. Idén Január 6-9. között álltak nyitva a kapuk a nagyközönség előtt (a sajtó szokás szerint már hamarabb beléphetett a technológiai boszorkánykonyhába). Nem jósda ez, inkább amolyan céllövölde, ahol ezernyi kiállító áll ellő a maga életképesnek, hasznosnak, vagy egyszerűen csak szórakoztatónak gondolt ötletével, portékájával, hogy aztán a publikum, de főleg az idő eldöntse, melyik tanulmány érik meg a szériagyártásra.

Dieter Zetsche mutatta be a Mercedes-Benz F 015 tanulmányát

Ami a járműipart illeti, úgy látjuk, egyre több keresnivalója van ennek az iparágnak a CES-en. Amíg a múlt században a videókazetta-felvevő tűnt fel a show porondján, s terjedt el a nagyvilágban, majd jött a DVD, s lett belőle világszerte elfogadott formátum, úgy egyre több jármű kezdett az elmúlt évek során helyet követleni magának a táblagépek, röpködő kamerák, ujjlenyomat-olvasók és egyéb kütyük globális seregszemléjén.

Mark Fields, a Ford CEO-ja nem az autókról, hanem a jövő közlekedéséről beszélt. Mögötte a Ford által vizionált 41 jövőbeni megapolisz neve.

A 2015-ös évben a dominancia már olyannyira elvitathatatlan, hogy az öt úgynevezett „keynote” előadásból kettőt autóipari vállalatok csúcsvezetői tartottak. Érdekes volt látni két jövendőmondási forgatókönyv amolyan házi versenyét, s nem ttikoljuk, nálunk a Ford jött ki győztesen, a Mercredes-Benz ellenében. Míg a németek ugyanis egy jövőbeli jármű mintapéldányán próbálták bemutatni, mit gondolnak a fejlődés irányáról, addig az amerikaiak inkább a járművek jövőjéről beszéltek, és sokkal komplexebb kontextusba helyezték a közelkedési eszközök témáját. Nem fejtjük ki ezúttal bővebben, miről beszélt Dieter Zetsche, valamint Mark Fields és csapata, hiszen már megtettük. Az előadások teljes, angol nyelvű videófelvételét tartalmazó beszámolóink a Fordról itt, a Mercedes-Benzről itt érhetőek el.

Így fest az F 015 beltere: tárgyaló, mozi, munkahely, amire épp szükség van

Persze a két vezérelőadáson kívül volt még bőven autóipari vonatkozású fejlemény a látnivalók közt. A BMW számos újítással és autók egész seregével képviseltette magá a kaszinók fővárosában. Nem ők az egyetlenek, akik az önálló parkolás terén fejlesztenek, de igazán szemléleteset húztak, amikor friss és üde i3-as modelljüket vértezték fel az akár többszintes parkolóházban is magának emberi beavatkozás nélkül helyet találó, majd a gazdához gombnyomásra visszatérő rendszer prezentálásával.

Önvezérelt parkolás - ez már a jelen

A bajorok „i” modellcsaládja, mint ismert, a hagyományos üzemanyag mellett/helyett elektromos áramra szomjazik. Erre kínál megoldást a gyártó által szintén a CES-en bemutatott intelligens otthoni töltési hálózat, amelynek alapját egy napenergiát hasznosító „okosgarázs" adja. Itt lehet bővebben olvasni róla.

Öntöltő okosgarázs, okos gazdagoknak

A BMW háza táján maradva, speciális lézerfény-technológiát is láthattak a CES résztvevői, amelyet egy tanulmányautón mutattak be a németek. Merthogy okosgarázshoz okosfény jár, amelynek részleteit illetően ide kattintva lehet kiokosodni.

A nagy prémiumtrióból az Audi sem hiányozhatott: a négykarikások szintén technológiák egész sorát mutatta be a kiállításon. Négymagos processzor, amely másodpercenként nyolcmilliárd számítási műveletet képes elvégezni. Virtuális fordulatszámmérő, amelynek mutatójának pozícióját másodpercenként hatvanszor számolja újra a rendszer. Koncerttermeket idéző, háromdimenziós térhangzás. Ráadásul egy A7 piloted driving tanulmányautó vezető nélkül autózott a szilícium-völgyi Stanfordból Las Vegasba. Tovább is van: itt foglaltuk össze az ínyencségeket.

Négy karika elég, a kormányra nincs feltétlenül szükség

A gyártók mellett a nagyobb beszállítók is ringbe szálltak a jövendőmondók mezőnyében, közülük a Bosch némileg retrospektívnek ható produkcióját emelnénk ki. Aki esetleg megfeledkezett volna Knight Rider karakteréről, annak már Dieter Zetsche eszébe idézte a legendás, a mage korában hihehetlen képeségekkel felruházott filmbéli autót. A Bosch úgy gondolta, itt az ideje jelen időben is megvalósítani, éspedig trükkök nélkül KITT-et, aki csupa praktikus képességével segíti ki a vezetőt kritikus közlekedési szituációk esetén. Hogy többről van szó, mint játékos fejlesztésről, azt igazolja a beszállító igazgatótanácsi tagjának vallomása. – Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát. A tervek szerint a sofőrsegítő rendszerekkel egymilliárd euró árbevételt generálunk majd 2016-ban – jelentette ki Dirk Hoheisel. Ide kattintva lehet elrepülni virtuálisan a Bosch által vizionált közeljövőbe.

Igen, ezt a Bosch komolyan gondolja

A végére pedig nem maradt más, mint egy kis képes összefoglalás. Meglátjuk, mit látunk majd mindebből az utakon is megjelenni.

CES 2015
Járműipari okosságok a 2015-ös CES-en

Kiemelt Partnereink