Trend A Volvo szerint a Tesla nem az, aminek mondja magát

A Volvo szerint a Tesla nem az, aminek mondja magát

autopro.hu/B.B. | 2016.05.02 12:32

A Volvo szerint a Tesla nem az, aminek mondja magát

Messze van még Elon Musk csapatának gyártmánya a teljes önvezetéstől – szúrt oda a svéd gyártó az amerikaiaknak, nem alaptalanul.

Hirdetés

Bár a fogyasztók lelkesednek a Tesla elérhető robotpilóta funkciójáért, van, aki ellen Elon Musk valóban elismerésre méltó fejlesztése, illetve bivalyerős marketingje is hatástalan: a Volvo komoly kritikát fogalmazott meg az önjáró elektromos autókkal kapcsolatban. A svédek szerint a Tesla csak szeretne önvezető lenni, a teljesen önálló és megbízható működéstől még messze van.

Elfogadott tény, hogy az algoritmusok által vezérelt közlekedés javíthatja a közlekedés biztonságát, ám a Volvo szerint a Tesla ezt egyelőre csak korlátozottan tudja megtenni: a rendszer valóban képes vezérelni a járművet, ám a sofőrnek folyamatosan felügyelnie kell annak működését, mivel egy-egy váratlan, nem megszokott esemény miatt előfordulhat, hogy a gép visszaadja az irányítást az embernek. Amíg minderre szükség van, a rendszer nem nevezhető teljesen önműködőnek, hiszen a sofőr sosem engedheti meg magának, hogy teljesen levegye szemét az útról, vagyis például nem aludhat, vagy nem merülhet el teljesen a munkában, számol be a The Verge.

Az olvasás csak a legmagasabb fejlettségi szinten engedhető meg

A Volvo az autonómia NHTSA által megállapított szintjeire hivatkozik (erről lásd keretes írásunkat): csupán a technológia legmagasabb, negyedik lépcsőfoka az, amelynél már minden, az autóban tartózkodó személy utasként viselkedhet – a svédek szerint ezt a szintet pedig egyelőre csak a Volvo Drive Me éri el. Ez azt jelenti, hogy a jármű irányításában a humánumnak egyáltalán nem kell szerepet vállalnia, probléma esetén az autó biztonságosan leáll az út szélén.

Az autók veszélyhelyzetekre való felkészítése természetesen rengeteg fejlesztést (munkát és pénzt) igényel, azonban a Volvo extrém körülményre is felkészült, például ha gyalogosok, vagy gyerekek lépnek az útra. – Vállaljuk a felelősséget – mondta Trent Victor, a svédek egyik vezető fejlesztője.

Az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) öt szintet különböztet meg az autonóm járművekkel kapcsolatban, azok fejlettségi szintje szerint:

0. szint – nincs automatizálás
A járművet teljesen és kizárólagosan a vezető irányítja (gáz, fék, kormány stb.)
1. szint – funkció-specifikus automatizálás
Egyes feladatokat bizonyos vezetési asszisztensek egészítenek ki, vagy irányítanak, ilyen például ez elektromos menetstabilizáló, vagy a tempomat
2. szint – kombinált automatizált funkciók
Legalább két primer, automatizált funkció összekapcsolása, ilyen például az adaptív tempomat és a sávfigyelő asszisztens együttes működése
3. szint – korlátozottan önvezető automatika
A sofőr a teljes irányítást átengedheti az automatizált rendszernek, azonban folyamatos felügyeletre és alkalmi beavatkozásokra lehet szükség
4. szint – teljesen önvezető automatika
A jármű a teljes utat képes (akár közlekedésbiztonsági szempontból kritikus körülmények között is) önállóan, szükség szerint utasok nélkül is megtenni, így emberi kontroll nem szükséges.

Kiemelt Partnereink