Trend A Ford tesztje során önvezető furgonja fényjelek segítségével kommunikál a gyalogosokkal

A Ford tesztje során önvezető furgonja fényjelek segítségével kommunikál a gyalogosokkal

autopro.hu/Sz.K. | 2017.09.14 13:39

A Ford tesztje során önvezető furgonja fényjelek segítségével kommunikál a gyalogosokkal

A Ford olyan fényjelző rendszert tervezett az önvezető autók számára, ami segít megoldani annak a problémáját, hogy az autonóm járművek hogyan kommunikáljanak a gyalogosokkal, a biciklisekkel és az emberi sofőrökkel.

Hirdetés

A vállalat mérnökei elmondták, remélik, hogy a való életben történő tesztek sikeresek, ezáltal rendszerük ipar-szerte keresett termékké válik.

– A Fordnál ezt az eszközt nem úgy látjuk, mint egy versenyelőnyt, hanem mint valamit, ami szükséges a társadalom számára, hogy elfogadja ezeket a járműveket – mondta el John Shutko, a Ford emberi tényezők specialistája.

A fehérfényű kijelző, amit a szélvédő tetejénél helyeztek el, arra lett tervezve, hogy közölje a haladási szándékot, vagy jelezze a gyors megállást, amit ma esetlegesen kézmozdulatokkal, fejbólintással vagy szemkontaktussal jelzünk. A kijelző színe és helye úgy lett kiválasztva, hogy megfeleljen a járműbiztonsági sztenderdeknek, és hogy ne legyen összekeverhető a jármű egyéb fényjelzéseivel – tette hozzá Shutko.

Az elsőbbség megadása, vagy a teljes megállás jelzése két fehér fénnyel működik, amik a két oldal között mozognak. A gyorsan villódzó fehér lámpa jelzi, hogy a jármű álló helyzetből szándékozik elindulni, és az állandó fehér fény pedig azt jelzi, hogy az autót számítógép irányítja.

A Ford kutatói azért nem szövegeket vagy szimbólumokat használnak, mert e módon eltérő nyelvi vagy megértési kihívások elé néznének. A fényjelek meg már régóta általánosan elfogadottak a kanyarodás és a fékezés esetén.

A Ford a Virginia Tech Transportation Institute-tal kötött partnerségi kapcsolatot augusztusban, hogy közösen teszteljék, hogy az emberek hogyan reagálnak az önvezető autók szándékjelzéseire. A vállalat sofőröket álcázott, hogy úgy tűnjön, nem ül az üléseken senki, így a járókelők azt hihették, az autók önvezetők voltak.

Így néztek ki az álcázott sofőrök

A tesztfurgon hat, nagy felbontású kamerával volt ellátva, hogy biztosítsa a 360 fokos látóteret, és hogy rögzítse a közlekedők viselkedését. Több mint 150 órányi adat gyűlt össze, és nagyjából 1650 alkalommal használták ezeket a jeleket városi környezetben, a közel 3000 kilométeres tesztvezetés során.

A Ford más autógyártókkal közösen tartott workshopokat, abban reménykedve, hogy megegyezésre jutnak a világszinten elfogadott sztenderd kialakításával kapcsolatban, amit minden vállalat felhasználhatna.

Az ötletgazda fizetett a kutatásért, de meg akarja osztani annak eredményeit más autógyártókkal és egyetemekkel is, hogy a végső normákat együtt dolgozhassák ki. A vállalat üdvözli az együttműködést versenytársaival – mondta el Shutko.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink