Techtogether Új motort fejlesztettek a győri egyetemisták

Új motort fejlesztettek a győri egyetemisták

Pardavi Mariann | 2019.07.10 16:08

Új motort fejlesztettek a győri egyetemisták

A győri Széchenyi István Egyetem kampuszán tevékenykedik egy hallgatói csapat, amelynek tagjai belsőégésű motort fejlesztenek és gyártanak egy speciális versenysorozat részeként.

Hirdetés

A Formula Student nevű versenysorozat világméretű mozgalom, melyben ma már több mint 600 egyetemi és főiskolai csapat versenyzik egymás és az idő ellen. A hallgatók együléses formula-típusú versenyautót terveznek és építenek meg. A versenycsapatok majdnem mindegyike kereskedelmi forgalomban kapható motorkerékpárok erőforrásait használja, melyek nagy hátránya, hogy nem a Formula Student szabályaira vannak igazítva és nem a versenysportra vannak kiélezve. Erre a helyzetre kínál alternatívát a Szengine.

Egy Formula Student versenyen a csapatok 1000 pont megszerzéséért versengenek. A 1000 pont közel harmadát alkotják a statikus versenyszámok, melyek az üzleti terv, a költségterv és a mérnöki munka prezentálásából állnak. Ezt követően veszik kezdetét a dinamikus versenyszámok, mely alatt a gyorsulás, a 8-as alakú skidpad, az 1 km-es autocross és a 22 km-es endurance versenyszám alatt szerezhetnek értékes pontokat a csapatok. Az endurance sikeres teljesítése után további 100 pont szerezhető a köridők és a felhasznált üzemanyag vagy energia arányából számított efficiency versenyszámban.

Két csapat használja a győri motort

A Szengine 2016 óta a szintén a győri egyetem működő járműfejlesztő csapattal, az Arrabona Raching Teammel közösen vesz részt a Formula Student versenysorozatban. 2018 őszén pedig megállapodtak egy másik járműfejlesztő csapattal, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen újjáalakult belsőégésű kategóriában versenyezni kívánó BME Motorsporttal. Kattintson a kiemelt szavakra és olvassa el, mit tudnak a magyar hallgatók által készített járművek!

Nézzük a részleketet!

Györkös Szabolcs csapatmenedzsment-vezető beszámolója alapján a saját fejlesztésű fékpadukon a felépítmény működés közben egy oda nem illő, magas hangot kezdett el kiadni. Végül sikerült felderíteni a hibát, melyet a frekvenciaváltók meghibásodása okozott, emiatt új frekvenciaváltót kapott a motor.

Az airbox geometriáját és térfogatát megtartották az előző éves konstrukcióból.

A Szengine fejlődése egy képen
A Szengine fejlődése egy képen

Előző éves tapasztalatok alapján és pályaszimulációkból a 5-7 ezres fordulatszám-tartományon használják leginkább a csapatok a motort, így erre optimalizálták a szívórendszert, melyet a szívócső hosszának módosításával értek el.

A Formula Student szabályzatának részeként az autóknak teljesíteni kell az úgynevezett noise tesztet, amelynek során a zajkibocsájtását mérik. Alapjáraton 103 dB és emelt fordulaton 110 dB alatt kell teljesíteniük. Idén a járműfejlesztő csapatokkal együtt vágtak neki a kipufogó rendszer fejlesztésének.

A Szengine 2019-es motorjának paraméterei
A Szengine 2019-es motorjának paraméterei

A kora tavaszi tesztek során a motor indításánál probléma lépett fel, melyet a főtengely törése okozott, és mint később kiderült, a többi főtengely is megrepedt. A két járműves csapat számára a tesztjeik idejére az előző motornál használt főtengelyeinket használták, míg nem készültek el az újak.

Előző szezonban a lefelé váltásoknál gyakran dupla váltásokra panaszkodtak a pilóták, 2-esből üresbe váltottak. Ezeket a panaszokat a mentett adatok is alátámasztották. A gyorskamerás tesztekből és az autóban tapasztaltak alapján végül a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldás bizonyult a legjobbnak. A kilincsmű felütköző részére egy felhegesztéssel előbb ütközik fel a mechanizmus, így kisebb lendületet kap a kukactengely és csak egy váltás megy végbe egy aktuálás alatt. Az így módosított váltómechanizmusra a pilótáknak is pozitív visszajelzése volt, és a logokból is látszik, hogy nem jelentkezett újra hiba.

A Szengine támogatói
A Szengine támogatói
Hirdetés

Kiemelt Partnereink