Techtogether Önvezető autót épített a BME hallgatói csapata

Önvezető autót épített a BME hallgatói csapata

Kuthi Áron | 2018.06.21 08:30

Önvezető autót épített a BME hallgatói csapata

A BME Formula Racing Team tízéves történetében először fordul elő, hogy az elektromos meghajtású versenyautó mellett önvezető autót is épített. A két, versenyre kész autót hétfőn leplezték le a Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem aulájában.

Hirdetés

Nagy érdeklődés mellett mutatták be az idei BME Formula Racing Team (BME FRT) két elektromos meghajtású modelljét, az FREC 008-at és a vezető nélküli FRDC 001-et. A két autót a csapat indítja a német és a spanyol Formula Studenten is.

Bukovácz Kristóf csapatkapitány röviden áttekintette a FRT történetének fontosabb állomásait. Mint mondta, 2008-ban a csapat benzines autóval indult a Formula Student versenysorozatban. A nemzetközi verseny során a hallgatók saját maguk terveznek és építenek együléses versenyautót. A második évadtól kezdve mindig fontos szerepet szántak a tömegcsökkentésnek, és így az újszerű kompozit anyagok használatának. 2011-ben küldték versenybe első ízben az elektromos meghajtású autójukat, és 2016-ban próbáltak ki négykerék-meghajtású modellt. Tavaly vizsgázott éles helyzetben továbbfejlesztett menetdinamikai szoftverük.

A BME-n fejlesztett önvezető technológia bemutatkozásához nem is lehet más megfelelőbb helyszín, mint a zalaegerszegi tesztpálya, amelyet épp a július 18-22. között tartandó Formula Student EAST nemzetközi konstrukciós verseny megrendezése alkalmával avatnak fel.

A bemutatón a legtöbb szó természetesen a korábbi évek elektromos modelljére épült autonóm járműről esett. Az autó tulajdonképpen a tavalyi modell megokosításán alapul. Az önjáró autóknak a versenyek során kék és sárga bójákat érzékelve kell végig haladnia a kijelölt pályán. Ahhoz, hogy ezt a feladatot teljesíteni tudja, nagy felbontású képet kell létrehoznia a környezetéről. A LiDAR, amely a visszaverő felület távolságának meghatározásra szolgál, segítséget nyújt, hogy minden akadályt megfelelőképpen tudjon érzékelni az autó. A fedélzeti számítógép teljesítményéről már az is sokat mond, hogy az amerikai Velodyne által szállított LiDAR 300 ezer pontot tud azonosítani másodperecenként.

Ami a pilóta által vezetett, teljesen új autót illeti, ezen jelentős súlycsökkentést sikerült elérniük. Míg a tavalyi vázuk 28 kilogrammos volt, idén 22,8 kilogrammos kompozit monoblokk vázzal indul a jármű, a súlycsökkentést az úgynevezett autokláv kohászati eljárással érték el. Itt túlnyomás alatt kiszoríthatók a légbuborékok, amelyek a szerkezetet gyengítenék. A technológiáról szóló videó a cikk végén tekintheti meg.

Bukovácz Kristóf csapatkapitány kérdésünkre azt mondta, lehetetlen munkaórában kifejezni a két jármű elkészülésébe fektetett munkát. Szeptembertől kezdve a 84 tagú csapat minden nap dolgozott az autókon.

A pilóta által vezetett autó új akkumulátorblokkjától azt remélik, hogy a jobb minőségű, más elhelyezésű cellák, valamint a hűtés áttervezése miatt kedvezőbb teljesítményre legyen képes.

– A mezőny minden évben nagyon-nagyon kemény, de egy autó sosem akkor nyer, ha éppen az a legjobb, hanem mindig a mögötte álló projekt miatt – mondta a csapatkapitány.

Bíró Bálint főmérnök már több éves FRT-tapasztalattal rendelkezik.

– A csapatból sokan 0-24-ben a műhelyben dolgoznak, mindent alárendelnek ennek. Család, barátnő nulla. Mindig vannak persze lemorzsolódó tagok, valakinek túl sok, hogy napi 20-30 emailre kell válaszolni, vagy kimenni a műhelybe.

Az FRT egyébként saját műhellyel rendelkezik Pesterzsébeten. Gyémánt és ezüst fokozatú szponzoraik között a legszerteágazóbb tevékenységű vállalatok megtalálhatók, akik szakmailag, anyagilag, vagy szolgáltatással, alkatrésszel támogatják a csapatot.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink