Techtogether Nem telt eseménytelenül a nyár az Arrabona Racing Teamnél

Nem telt eseménytelenül a nyár az Arrabona Racing Teamnél

Végh Martin | 2020.09.24 10:46

Nem telt eseménytelenül a nyár az Arrabona Racing Teamnél

Fotó: Arrabona Racing Team

A koronavírus-járvány negatív hatásai a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói alkotta Arrabona Racing Teamet sem kerülték el, ennek ellenére az új versenyautó fejlesztése a nyári hónapokban sem állt le. A csapat emellett hasznos tapasztalatokkal gazdagodott a Formula Student Online versenyén, és elhatározták, hogy belevágnak egy elektromos autó fejlesztésébe. Többek között az elmúlt hónapok történéseiről kérdeztük, az október 20-21. között megrendezésre kerülő Techtogether Automotive Hungary versenyén is induló mérnökhallgatói csapat vezetőjét, Sebestyén Reginát.

Hirdetés

A csapat részt vett a Formula Student Online versenyén. Milyen változásokat hozott a felkészülésbe az online jelleg, és milyen tapasztalatokat szereztetek a verseny során?

A verseny nagy kihívás és motiváció volt a csapattagoknak, hiszen a Formula Student versenyek eltörlése ellenére, volt lehetőségünk összemérni tudásunkat más csapatokkal az idei szezonban is. Alapvetően a prezentációs készségeket, a kreativitást, valamint a részletes design dokumentációt kellett szem előtt tartani a felkészülés során. Videó formátumban kellett beküldeni a design dokumentációkat, ami nagy kihívásnak bizonyult, ugyanakkor élvezték a csapattagok, hiszen ilyen téren is sokat tudtunk fejlődni. Több alumni értekezletet is tartottunk, ahol a prezentációk leadása előtt volt csapattagjainak tudták véleményezni a prezentációk minőségét, valamint szakmai tanácsokkal láttak el bennünket.

Pilótáink az élmezőnyben végeztek a szimulátor versenyen. Ők rengeteget készültek otthon a versenyre, valamint több konzultációt is tartottak a járműdinamika részleg vezetőjével, hogy megtaláljuk a megfelelő beállítást a különböző versenyszámokra, illetve, pilótáink is segítették egymást a helyes ívek megtalálásában. A szimulátoros versenyek során a pilóták képessége volt a meghatározó, mivel minden csapat ugyanolyan autóval versenyezhetett.

Indulnátok-e a jövőben is hasonló versenyeken, és ha igen, mit csinálnátok másképpen?

Mindenképpen szeretnénk részt venni hasonló versenyeken, hiszen rengeteg visszajelzést kaptunk a bíráktól, hogy miben tudnánk fejlődni. Az időmenedzsmentet szervezném utólag jobban, hiszen viszonylag kevés idő volt a prezentációk felvételére. Talán kicsit interaktívabbá lehetett volna tenni a prezentációkat, hogy a hallgató bíra jobban magáénak érezhesse az adott témát.

A csapat szeptemberre hirdetett meg tagfelvételt. Okozott-e valamilyen nehézséget a csapattársak keresésében a koronavírus miatt kialakult járványhelyzet?

Nem látom nagy hátrányát a járványhelyzetnek a tagfelvétel szempontjából, mivel az egyetemen minden olyan lehetőséget megkaptunk, amivel egy sikeres tagfelvételi időszakot zárhatunk. A gólyahéten a személyes standolást egy csapatot bemutató videó váltotta fel, valamint nagyon sok tanórára volt lehetőségünk bemenni, és ott prezentáció keretében bemutatni a csapatunkat. Idén három alkalommal tartottunk show run rendezvényt az egyetemen, kültéren, ahol a hallgatók láthatták, hogy is működik egy Formula Student autó. Rengeteg hallgatónak felkeltette az érdeklődését ez a rendezvény, hiszen nem minden nap látni ilyen járművet.

Milyen hatással van/volt a járványhelyzet a támogatókkal és a szponzorokkal ápolt kapcsolatra? Hogyan alakul idén a csapat költségvetése?

Igyekeztünk a járvány ellenére is kapcsolatot tartani eddigi szponzorainkkal, valamint elindítottunk Facebookon és Instagramon egy poszt sorozatot, ahol egyesével bemutatjuk azokat a vállalatokat, akik folyamatosan támogatják a csapatot a nehéz gazdasági helyzet ellenére is.

Az idei költségvetés úgy alakult, ahogy terveztük, nem volt szerencsére szükség megszorításokra, hiszen alapvetően kevés cég hivatkozott arra, hogy a COVID-19 miatt nem tudnak támogatni bennünket.

Egy áprilisi megkeresésünkre azt a választ kaptuk, hogy a csapat tagjai úgy készülnek, egész nyáron otthonról kell majd dolgozniuk, az ART_7-es versenyautót azonban így is meg fogják építeni. Hogy teltek végül a nyári hónapok, és hogyan halad az új autó építése?

Júliusban jöhettünk vissza a kollégiumba, azonban csak a csapat fele tudott újra itt lenni. Az ART_07-es autó várhatóan szeptember végére lesz kész, mivel a kompozit alkatrészekkel kis csúszásban voltunk, hiszen pár cégnél is volt csúszás a vírus miatt. Nyarunk nagy részét az autó építésével és installációs teszteléssel töltöttük, valamint a csapat fele otthonról dolgozott, ezért próbáltunk minél több időt fordítani az online csapatépítésre, a csapat működésének részletesebb elemzésére egy szociogram segítségével.

Október elején fogunk várhatóan részt venni egy kollektív teszten, ahol az összes magyar csapat részt fog venni, ezért ez a végső időpont, amire az autónak el kell készülnie.

Fotó: Arrabona Racing Team

Az eredeti elképzelések szerint őszre az új versenyautó önvezetésre is képessé vált volna. Jelenleg milyen fázisban van az önvezető rendszer fejlesztése?

Az ART_06-os autót alakítjuk át és látjuk el önvezető funkciókkal. Jelenleg a laterális szabályozás nagyjából végleges állapotban van. Ez a kormányzás szoftveres és hardveres implementációját jelenti, így jelenleg képes az autó az adott kormányzási feladatok ellátására. Mindemellett a sárga és kék bóják felismerése és az útvonal tervezése is jól áll. Jelenleg az odometria tesztelése és fejlesztése zajlik, ami a keréksebesség és kormányszög alapján meghatározza az autó abszolút elmozdulását. Ezzel párhuzamosan a jelenlegi, hagyományos módszeren alapuló képfeldolgozást később felváltó mesterséges intelligencián alapuló szoftver is fejlesztés alatt áll. Nagy mérföldkő volt a részleg történetében az augusztusi “Chain-test”, amely során a képfeldolgozás és a tervezés az aktuálással együtt, valós időben került tesztelésre. Az őszi félévben további nagy teszteket tervezünk, és szeretnénk kidolgozni a szabályozás longitudinális részét, amely a jármű sebességének szabályozásáért fog felelni. Ezt párhuzamosan kell majd fejleszteni mind belső égésű, mind elektromos hajtás esetére. Továbbá az új tagoknak folyamatosan tartunk képzéseket az eddig megszerzett tudás átadásához.

Terveztek-e a jövőben elektromos hajtású versenyautók építésével is foglalkozni?

Jelenleg az elektromos autó tervezése a legújabb projektünk. A karantén alatti időszakban döntöttük el, hogy a belső égésű kategória mellett az elektromos irányban is ki szeretnénk próbálni magunkat, mivel szeretjük az új kihívásokat. A projektet az egyetemen működő SZEnergy csapatával együttműködve szeretnénk elkezdeni, mivel ők is szeretnék kipróbálni magukat a Formula Student versenyen, és közösen megfelelő tudással rendelkezünk ahhoz, hogy hatékony, megbízható, és eredményes autót építsünk.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink