Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16A Volkswagen új architektúrát vezet be a Xpenggel
2024.04.18 13:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem telt eseménytelenül a nyár az Arrabona Racing Teamnél
A koronavírus-járvány negatív hatásai a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói alkotta Arrabona Racing Teamet sem kerülték el, ennek ellenére az új versenyautó fejlesztése a nyári hónapokban sem állt le. A csapat emellett hasznos tapasztalatokkal gazdagodott a Formula Student Online versenyén, és elhatározták, hogy belevágnak egy elektromos autó fejlesztésébe. Többek között az elmúlt hónapok történéseiről kérdeztük, az október 20-21. között megrendezésre kerülő Techtogether Automotive Hungary versenyén is induló mérnökhallgatói csapat vezetőjét, Sebestyén Reginát.
A csapat részt vett a Formula Student Online versenyén. Milyen változásokat hozott a felkészülésbe az online jelleg, és milyen tapasztalatokat szereztetek a verseny során?
A verseny nagy kihívás és motiváció volt a csapattagoknak, hiszen a Formula Student versenyek eltörlése ellenére, volt lehetőségünk összemérni tudásunkat más csapatokkal az idei szezonban is. Alapvetően a prezentációs készségeket, a kreativitást, valamint a részletes design dokumentációt kellett szem előtt tartani a felkészülés során. Videó formátumban kellett beküldeni a design dokumentációkat, ami nagy kihívásnak bizonyult, ugyanakkor élvezték a csapattagok, hiszen ilyen téren is sokat tudtunk fejlődni. Több alumni értekezletet is tartottunk, ahol a prezentációk leadása előtt volt csapattagjainak tudták véleményezni a prezentációk minőségét, valamint szakmai tanácsokkal láttak el bennünket.
Pilótáink az élmezőnyben végeztek a szimulátor versenyen. Ők rengeteget készültek otthon a versenyre, valamint több konzultációt is tartottak a járműdinamika részleg vezetőjével, hogy megtaláljuk a megfelelő beállítást a különböző versenyszámokra, illetve, pilótáink is segítették egymást a helyes ívek megtalálásában. A szimulátoros versenyek során a pilóták képessége volt a meghatározó, mivel minden csapat ugyanolyan autóval versenyezhetett.
Indulnátok-e a jövőben is hasonló versenyeken, és ha igen, mit csinálnátok másképpen?
Mindenképpen szeretnénk részt venni hasonló versenyeken, hiszen rengeteg visszajelzést kaptunk a bíráktól, hogy miben tudnánk fejlődni. Az időmenedzsmentet szervezném utólag jobban, hiszen viszonylag kevés idő volt a prezentációk felvételére. Talán kicsit interaktívabbá lehetett volna tenni a prezentációkat, hogy a hallgató bíra jobban magáénak érezhesse az adott témát.
A csapat szeptemberre hirdetett meg tagfelvételt. Okozott-e valamilyen nehézséget a csapattársak keresésében a koronavírus miatt kialakult járványhelyzet?
Nem látom nagy hátrányát a járványhelyzetnek a tagfelvétel szempontjából, mivel az egyetemen minden olyan lehetőséget megkaptunk, amivel egy sikeres tagfelvételi időszakot zárhatunk. A gólyahéten a személyes standolást egy csapatot bemutató videó váltotta fel, valamint nagyon sok tanórára volt lehetőségünk bemenni, és ott prezentáció keretében bemutatni a csapatunkat. Idén három alkalommal tartottunk show run rendezvényt az egyetemen, kültéren, ahol a hallgatók láthatták, hogy is működik egy Formula Student autó. Rengeteg hallgatónak felkeltette az érdeklődését ez a rendezvény, hiszen nem minden nap látni ilyen járművet.
Milyen hatással van/volt a járványhelyzet a támogatókkal és a szponzorokkal ápolt kapcsolatra? Hogyan alakul idén a csapat költségvetése?
Igyekeztünk a járvány ellenére is kapcsolatot tartani eddigi szponzorainkkal, valamint elindítottunk Facebookon és Instagramon egy poszt sorozatot, ahol egyesével bemutatjuk azokat a vállalatokat, akik folyamatosan támogatják a csapatot a nehéz gazdasági helyzet ellenére is.
Az idei költségvetés úgy alakult, ahogy terveztük, nem volt szerencsére szükség megszorításokra, hiszen alapvetően kevés cég hivatkozott arra, hogy a COVID-19 miatt nem tudnak támogatni bennünket.
Egy áprilisi megkeresésünkre azt a választ kaptuk, hogy a csapat tagjai úgy készülnek, egész nyáron otthonról kell majd dolgozniuk, az ART_7-es versenyautót azonban így is meg fogják építeni. Hogy teltek végül a nyári hónapok, és hogyan halad az új autó építése?
Júliusban jöhettünk vissza a kollégiumba, azonban csak a csapat fele tudott újra itt lenni. Az ART_07-es autó várhatóan szeptember végére lesz kész, mivel a kompozit alkatrészekkel kis csúszásban voltunk, hiszen pár cégnél is volt csúszás a vírus miatt. Nyarunk nagy részét az autó építésével és installációs teszteléssel töltöttük, valamint a csapat fele otthonról dolgozott, ezért próbáltunk minél több időt fordítani az online csapatépítésre, a csapat működésének részletesebb elemzésére egy szociogram segítségével.
Október elején fogunk várhatóan részt venni egy kollektív teszten, ahol az összes magyar csapat részt fog venni, ezért ez a végső időpont, amire az autónak el kell készülnie.
Az eredeti elképzelések szerint őszre az új versenyautó önvezetésre is képessé vált volna. Jelenleg milyen fázisban van az önvezető rendszer fejlesztése?
Az ART_06-os autót alakítjuk át és látjuk el önvezető funkciókkal. Jelenleg a laterális szabályozás nagyjából végleges állapotban van. Ez a kormányzás szoftveres és hardveres implementációját jelenti, így jelenleg képes az autó az adott kormányzási feladatok ellátására. Mindemellett a sárga és kék bóják felismerése és az útvonal tervezése is jól áll. Jelenleg az odometria tesztelése és fejlesztése zajlik, ami a keréksebesség és kormányszög alapján meghatározza az autó abszolút elmozdulását. Ezzel párhuzamosan a jelenlegi, hagyományos módszeren alapuló képfeldolgozást később felváltó mesterséges intelligencián alapuló szoftver is fejlesztés alatt áll. Nagy mérföldkő volt a részleg történetében az augusztusi “Chain-test”, amely során a képfeldolgozás és a tervezés az aktuálással együtt, valós időben került tesztelésre. Az őszi félévben további nagy teszteket tervezünk, és szeretnénk kidolgozni a szabályozás longitudinális részét, amely a jármű sebességének szabályozásáért fog felelni. Ezt párhuzamosan kell majd fejleszteni mind belső égésű, mind elektromos hajtás esetére. Továbbá az új tagoknak folyamatosan tartunk képzéseket az eddig megszerzett tudás átadásához.
Terveztek-e a jövőben elektromos hajtású versenyautók építésével is foglalkozni?
Jelenleg az elektromos autó tervezése a legújabb projektünk. A karantén alatti időszakban döntöttük el, hogy a belső égésű kategória mellett az elektromos irányban is ki szeretnénk próbálni magunkat, mivel szeretjük az új kihívásokat. A projektet az egyetemen működő SZEnergy csapatával együttműködve szeretnénk elkezdeni, mivel ők is szeretnék kipróbálni magukat a Formula Student versenyen, és közösen megfelelő tudással rendelkezünk ahhoz, hogy hatékony, megbízható, és eredményes autót építsünk.