Techtogether Így lesz az ablaktörlő-motorból versenyautó

Így lesz az ablaktörlő-motorból versenyautó

Gégény István | 2014.05.12 12:39

Így lesz az ablaktörlő-motorból versenyautó

A Miskolci Egyetem csapatának győzelmével zárult a Hungaroringen rendezett „Go-kart, Go-Bosch!” program. Kaland, innováció, egy kis dráma, a végén eufória – helyszíni beszámolónk következik.

Hirdetés

Egyre kiélezettebb verseny zajlik Magyarországon a tehetséges mérnökhallgatókért – aligha mondunk ezzel újat. A magyarországi Bosch csoport viszont valami újat mutatott május 10-én, amikor játékos fesztivál keretei közé ágyazta a „munkatárshalászás” fáradtságos tevékenységét. Erős kezdésként egy rallye versenyautó driftelt be a boxutca mögötti területen felállított nagyszínpad elé, amelyből a Bosch új budapesti, fejlesztésekkel is foglalkozó központjának ezredik alkalmazottja pattant ki.

Míg Tilla és Szujó Zoltán alapozta a hangulatot, a boxokban – ahol rendszerint milliárdos költségvetésből fejlesztő Formula-1 konstruktőrök melegítenek a futamokra – öt felsőoktatási intézmény gárdái készültek a megmérettetésre. A Nyíregyházi Főiskola, az Óbudai Egyetem, a gödöllői Szent István Egyetem, a Miskolci Egyetem és a Kecskeméti Főiskola hallgatói szerényebb keretből gazdálkodhattak, ám azonos alapokról indultak. Az volt a feladatuk, hogy a Boschtól kapott vadonatúj gokartokat felvértezzék a jövő technikájával: elektronikus gázpedállal, az eredeti féktől független elektronikus rögzítőfékkel, valamint az irányítást automatizáló ultrahangszenzorokkal. A beépített alkatrészek a Bosch fejlesztései, amelyet a cég adott át a csapatok részére: az igazi kihívás ezek rendszerbe szervezése volt. A csapattagoktól megtudtuk, egy ablaktörlőmotort és egy fúrógép alkatrészeit is fel kellett használni – volt, aki előbbit a kormányműbe építette be.

A Bosch azokra is gondolt, akik nem tagjai egyik csapatnak sem: látványos és izgalmas kísérőprogramok egész sora tarkította az egyszerre szeles és verőfényes napot. A Bosch World Experience elnevezésű kezdeményezés első állomásának szánt alkalmon több tucat fizikai, mechanikai, ügyességi próbatételt lehetett teljesíteni, a regisztráltak közül pedig óránként 5 fő élményautózáson is részt vehetett a Hungaroring versenypályáján. Mindent elmond a lehetőség adrenalinfaktoráról, hogy amikor Tilla megkérdezte az egyik sportautó hölgy sofőrjét, beülhet-e a bemelegítő körre mellé, az alábbi választ kapta: „Ilyenkor kicsit megrángatom a kormányt, hogy felmelegedjenek a gumik, és nem szeretném, ha összekoszolnád magad és az autót.”

Go-kart, Go-Bosch! - mérnökhallgatói verseny a Hungaroringen
Bőséges galéria nyílik kattintásra

Az sem maradt élmények nélkül, akit nem sorsoltak ki a száguldozásra, esetleg nem mert felülni a gépesített rodeóbikára, hiszen a nap fénypontjaként az öt csapat gokartjai a számukra kialakított pályán kétszer 20 percen keresztül kergették egymást, szoros előzésekkel, lekörözéssel tarkítva. Az igazsághoz tartozik, hogy a második menetben már csak négy jármű állt rajthoz, mert a Miskolci Egyetem – a kommentátor szerint a csapat önhibáján kívüli okok miatt – nem tudta hadrendbe állítani gokartját. Ha csak a két futam eredményét nézzük, a Kecskeméti Főiskola járműve, annak nyergében pedig a spanyol cserediákként érkezett Pablo, a „kecskeméti Alonso” vitte el a pálmát.

A versenybírák azonban összetettebb szempontok szerint értékeltek, figyelembe véve innovativitást, csapatmunkát, a technikai feladatok teljesítésének eredményességét. Így vált örömre az üröm, legalábbis a miskolciak szemszögéből, hiszen őket hozta ki abszolút győztesként a szakmai stáb. A legjobb projektcsapatnak járó díjat a gödöllői Szent István Egyetem csapatának ítélte oda a zsűri. Ez a díj azért lehet jelentős, mert a példaértékű dokumentációs és prezentációs készség elengedhetetlen a XXI. század üzleti kommunikációjában. A legjobb műszaki megoldást szintén a Miskolci Egyetem csapata mutatta fel. A leggyorsabb csapatnak járó trófeát a Kecskeméti Főiskola GAMF karának csapata szerezte meg – nem volt kérdéses, hogy sebességben, vezetési technikában ők képviselték ezen a szombati munkanapon az élvonalat.

– Nagyon boldog vagyok – nyilatkozta az Autopronak a helyszínen Javier González Pareja, a magyarországi Bosch csoport vezetője. – Sokkal többen jöttek el erre a vidám rendezvényre, mint amennyi résztvevőre számítottunk. Az ezernyi látogató igazolja, hogy érdemes ilyen programokat szervezni, hogy a fiatalok érdeklődnek a műszaki pálya iránt. Ez az egész talán csak játéknak tűnik, ám igen komoly munka, sok hónapnyi fáradtságos fejlesztés van a csapatok mögött. Ráadásul nem csupán ezzel az öt egyetemmel, főiskolával, hanem tizenkilenc hazai felsőoktatási intézménnyel állunk szoros kapcsolatban. Itt volt például a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Formula Racing Team csapata is kiállítóként, őket szintén támogatjuk – fogalmazott a nap végén Javier González Pareja, aki végig jelen volt a rendezvényen, fiatalosan elvegyülve a tömegben.

Javier González Pareja, a magyarországi Bosch csoport vezetője

A győri ALTrace – korábban Széchenyi Futam – elmaradása miatt a Bosch rendezvényével indult tehát a tavaszi mérnökhallgatói versenyszezon, s ami azt illeti, igazán ütősre sikerült a rajt. A következő hétvégén Egerben mérik össze tudásukat a sűrített levegővel hajtott járgányok. A Pneumobil versenyen is jelen leszünk, onnan is tudósítunk majd, a megmérettetések sora pedig tovább folytatódik. Érdemes követni bennünket, hiszen folyamatosan közreadjuk a rendezvények érdekességeit, fotóit, videóit szakportálunkon.

A Miskolci Egyetem csapata lett a verseny abszolút győztese

Kiemelt Partnereink