Autopro Blog Tönkreteheti-e a dízelbotrány a magyar gazdaságot?

Tönkreteheti-e a dízelbotrány a magyar gazdaságot?

Gégény István | 2015.09.29 11:05

Tönkreteheti-e a dízelbotrány a magyar gazdaságot?

A rövid válasz: igen. A kötelező kiegészítés: de ennek kicsi az esélye. Tanulság, az van bőven.

Hirdetés

Amikor néhány hete feltettem a kérdést Szijjártó Péternek, vajon nem hordoz-e veszélyt magában a járműiparnak való kitettségünk – közkeletű megfogalmazásban az ipari értelemben vett egy lábon állás –, azt felelte a miniszter, szeretne sok kritikát kapni amiatt, hogy sorra jelenti be a járműipari beruházásokat. Palkovics László ugyancsak megkapta tőlem a kérdést, ő a járműgyártás más iparágakkal való szoros kapcsolata miatt nem lát veszélyt a hazai dominanciában. A két megszólalás közös nevezője, hogy amikor elhangzottak, még előszelét sem lehetett érezni a VW-botránynak.

Most, hogy az egész világra rátelepedett az ügy, miután sorra hullanak ki a „meglepetések” a kalapból, immár a nemzetgazdasági miniszter szavai sem buzognak a kincstári optimizmustól. Varga Mihály szerint érzékeny területet talált el a botrány, hiszen Magyarországon az ipari termelés több mint 22 százalékát adja az autógyártás, egyben a magyar export 13 százalékát biztosítja. Érdekes mellékszál, hogy az NGM jelenlegi információi szerint olyan motorok készülnek Magyarországon, amelyek nem érintettek a botrányban. Szívesen ajánlom figyelmükbe szakportálunk naprakész tartalmait.

Összedől-e a világ, ha akadozik egy fogaskerék?

De mi lesz a hazai beszállítókkal, munkaerővel? Mi lesz, ha a már hónapok óta racionalizálási folyamatot meghirdető konszern várható kényszerlépései Magyarországra is kiterjednek? Mit tudunk ellene tenni? Lássuk be őszintén: semmit. Várjunk karba tett kézzel, hátha megússzuk? Ennél azért értékesebb minden cég ideje, ráadásul hasznos dolgokkal is elébe mehetünk bármely forgatókönyv megvalósulásának.

A globális járműipar egén hirtelen kitört vihar előtt, békeidőben sem tiltotta senki, most viszont kötelező stratégiai elemmé nőtte ki magát a több lábon állás, vállalkozásnak, országnak egyaránt. Nem lehetünk elbizakodottak, nem építhetünk egyetlen nyerő megrendelésre, egyetlen iparág aktuális lendületes növekedésére. Ami eddig lehetőség volt, a VW-ügy nyomán paranccsá érett.

A másik tanulságot maga a botrány-jelleg szolgáltatja, amelyből nem az első esettel kénytelen szembesülni a világ. Nem is kell sokat lapozni visszafelé a történelemkönyvben, hiszen a GM gyújtáskapcsolóinak hibájáról nemrég szerzett tudomást a publikum, holott évtizedes távlatban ismert volt a probléma a gyártó illetékesei előtt. Nem a dízellel, a gázolajjal, az emissziós értékkel van itt leginkább gond, hanem a bizalommal.

Amikor azon tanakodunk, milyen irányba módosuljon a jövő szakembereinek a képzése, a sok hasznos technológiai ismeret és gyakorlati tapasztalat átadása mellett mindenképpen fel kell venni a menübe az olyan értékek közvetítését, amelyek hozzájárulnak a tisztességes üzleti szemlélet térnyeréséhez. Ma is rengeteg vállalkozás működik szerte a világban inkább kevesebb haszonnal, ám becsületesen, ezek számát érdemes gyarapítani.

A legtöbb, amit a magyar vállalatok megtehetnek, és amit igenis megtehetnek, nem más, mint a járműipar szereplőibe vetett, igencsak megingott bizalom helyreállítása. Nem egyszerűen azért, hogy több autó keljen el a piacon, hogy szebben íveljenek a költségvetési grafikonok, hanem főként azért, mert így maradunk emberek. Ha nem vagyunk képesek tisztán (clean!) tenni a dolgunkat, ezért nem tudunk megbízni egymásban, akkor tényleg jöjjenek inkább a robotok.

Kiemelt Partnereink