Autopro Blog Tehervonatozás sínek nélkül: nem lehetetlen

Tehervonatozás sínek nélkül: nem lehetetlen

Techman | 2015.08.24 11:19

Tehervonatozás sínek nélkül: nem lehetetlen

Ausztráliában akár 1000 tonnát is elhúznak az úgynevezett road train megakamionok, amelyek léte igazolja, hogy számos kihívásra létezik hatékony megoldás.

Hirdetés

A kenguruk földjére készül egy magyar mérnökhallgatói csapat, ahol saját készítésű járművükkel nemzetközi energiahatékonysági versenyen fognak részt venni. A feladat viszonylag egyszerű, legalábbis leírni könnyű: indulj el északról (Darwin), vágj keresztül a szárazföldön, és 3020 kilométer múltán juss el a déli óceánpartra (Adelaide), minél előbb. Egy apróság azért még volna itt: a nem csekély távot üzemanyag nélkül kell teljesíteni. Erőforrásnak marad a napenergia, amiből persze van bőven a sivatagban.

De nem csupán a napközbeni legalább 50 fokos hőmérséklettel kell megküzdenie a csapatoknak (az energiahatékonyság miatt a légkondira nem számíthat a sofőr), hanem igazi szörnyek várnak rájuk az út során. Ha Magyarországon meglátunk egy olyan haszongépjárművet, amelyhez két pótkocsit csatoltak, máris fogjuk a fejünket, és izgulunk, hogy ne történjen semmi probléma. Ausztráliában ugyanakkor a nagy távolságok és a speciális infrastrukturális adottságok miatt szinte őshonosnak számítanak az olyan megakamionok, amelyek 4-6, vagy akár ennél több vagonszerű vontatmányegységet is elhúznak a célállomásukig. Nem véletlenül illetik ezeket a járműformációkat a road train kifejezéssel.

Egy kis ízelítő az országutak százlábúiról

Tessék csak belegondolni, milyen élmény lehet egy ilyen 30-50 méter hosszú kígyó megelőzése! A kecskeméti titánokra és riválisaikra fordított tapasztalat (is) vár, hiszen jó eséllyel a megakamionok fogják őket előzgetni. A kenguruk fokozott jelenlétéről nem is beszélve.

Mint minden rendes, vagy kevésbé józan szakterületen, úgy a vonatpótló kamionok világában is létezik világrekord, de hogy pontosan mi a legfrissebb érték, azt nem könnyű kideríteni. Egy Mack modell biztosan összehozta a az alig hihető mértéket, ugyanis 2006-ban 112 félpótkocsit vontatott magával, összesen 1300 tonna mennyiségben.

Megakamionok egyébként Kanada útjain sem ritkák – hasonló okokból alkalmazzák őket, mint a déli féltekén. Az USA sem tiltja a klasszikusnál hosszabb szerelvények alkalmazását, sőt. Európa egyes országaiban (Finnország, Svédország, Németország, Hollandia, Dánia, illetve Norvégia kijelölt útjain) 25,25 méter az ilyen teherautók megengedett hossza. Az EU többi tagállamában, így hazánkban is 18,75 méter a limit.

Kiemelt Partnereink