Autopro Blog Bocsánat, rossz volt a szoftver! – 350 ember meghalt

Bocsánat, rossz volt a szoftver! – 350 ember meghalt

Szammer István | 2019.04.05 16:25

Bocsánat, rossz volt a szoftver! – 350 ember meghalt

Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója bocsánatot kért, mivel szoftverhiba okozta két Boeing 737 Max típusú gépük katasztrófáját és a rajtuk utazó 350 ember halálát. A gesztus szép, a Boeing valószínűleg komoly gyűjtésbe kezdhet, hogy kifizesse a kártérítéseket az utasok családjainak és újraindítja a gépek értékesítését.

Hirdetés

A kérdés az, hogy ez a veszteség elegendő ár-e ahhoz, hogy gyökeres fordulat következzen be a szoftverek biztonsági ellenőrzésében? Az Airbus A320neo és a Boeing 737 Max közötti verseny odavezetett, hogy a Boeingnél a gyors piacra kerülés győzött a minőségellenőrzés felett. A szoftverek minőségellenőrzése alig egy éve egy másik amerikai óriásnál okozott óriási botrányt, a Facebookon találtak olyan biztonsági rést, amely 87 millió felhasználó adatainak kiszivárgásához és az amerikai választások manipulálásához vezetett.

A szoftverek minőségellenőrzésének témája még sosem volt ilyen fontos, mint most a negyedik ipari forradalom sodrában. Láthatóan ennek biztonsági kockázatát még nem mérték fel megfelelően a kormányzatok, vagy ha igen, valószínűleg a szakembergárda nem áll rendelkezésükre a feladat elvégzésére. Nem beszélve arról, hogy ez ismét globális és nemzeti feladat együttesen, így komoly nemzetközi koordinációra is szükség lenne a területen. Az adatbázisok fejlesztésében jártas programozók iránti kereslet globálisan 517%-kal, a security tapasztalattal rendelkező programozók iránti kereslet 137%-kal emelkedett 2018-ban a HIRED állásportál elemzése alapján. Egy adatbázis-fejlesztésben jártas programozó 150 000 USD-t kereshet San Fransiscóban, míg Párizsban 57 000 USD-t. Ebben a versenyben kell az ellenőrző szerveknek helytállniuk, ha embert keresnek.

Megállíthatatlanul rohanunk a digitális világ felé, miközben ennek fejlesztéséhez és biztonságos üzemeltetéséhez láthatóan nincs elegendő szakember globálisan. Ha ehhez hozzátesszük a részvényesek pénzügyi elvárásai miatti nyomást a menedzsmentekre (Ez ugye bónusz, azaz jövedelemkérdés, ami gyors és néha rossz döntésekre motivál), könnyű belátni, mekkora biztonsági veszélyek lesnek ránk. A digitális eszközöket gyorsan, olcsón piacra kell juttatni. Tesztekre vagy a feltárt hibák javítására nehéz időt és embert biztosítani. Ez a mai helyzet.

Érdemes lenne nagyon gyorsan újratervezni az élet szinte minden területét átfedő digitális eszközök és szoftverek minőségének ellenőrzését! A biztonság mégis az első szempont kell, hogy legyen. A bocsánatkérés a 350 halottnak és családjaiknak nem sokat ér.

Olvasta már korábbi cikkünket a témában? A gyártó légi katasztrófái mögött állhat az is, hogy a pilóták képtelenek követni az állandó és gyakori szoftverfrissítéseket. Kattintson a kiemelt szavakra és olvassa el a teljes cikket!

Kiemelt Partnereink