Techtogether Blog

„Az légy, aki vagy, érezd jól magad...”

Szerző: Sándor Andrea | 2017.08.21. 11:41

Cikksorozatom első részéből megtudhatták, mit értünk coaching alatt, honnan ered a kifejezés, illetve hogyan és miért terjedt el Magyarországon, mi a jelenlegi helyzet. Hol, mikor és miért érdemes coachingot alkalmazni?

Folyton ez a Charlie dal járt a fejemben az elmúlt napokban, miközben a cikkírásra készültem fejben és lélekben. De miért? Nem bírtam rájönni. Nos, dudorászva bár, de törve nem, sőt abban a töretlen reményben írok, hogy a végére lehullik a lepel és megérkezik a válasz is.

A hol, mikor és miért kérdések megválaszolása előtt azonban nem árt tisztázni a coaching fajtákat és irányzatokat, melyek száma a coaching elterjedésével egyre inkább bővülni kezdett. 

A résztvevők száma alapján például megkülönböztetünk:
• egyéni: a coach egy személlyel foglalkozik;
• csoportos: olyan személyek vesznek részt a folyamatban, akik más-más munkahelyről érkeztek;
• és team coachingot: a résztvevők azonos munkahelyen dolgoznak.

A coaching ezenfelül lehet:
• life (magánéleti fókuszú) vagy
• business (az ügyfél üzleti kompetenciáira összpontosít).

Magyarországon inkább az utóbbi az elterjedtebb. Egyrészt a cégek számára ez ismertebb fejlesztési forma, és jobban hajlandók fizetni a coachingért, ha ezzel van lehetőségük növelni az eredményességüket, mint a magánemberek.(1)

Míg Nyugat- Európában és Amerikában természetes, hogy az emberek pszichológushoz vagy coachhoz járnak, addig Magyarországon sokkal kevesebb esetben kérnek segítséget, mint amennyi elakadásuk van az életben. Pedig számos nehézség akadhat életünk különböző színterein.

A life coaching segítséget nyújt a konfliktusok feloldásában; a személyes sikeresség, hatékonyság fokozásában (például az egészséges önérvényesítés fokozása); a meglévő lehetőségek jobb kihasználásában; életszerepek közötti egyensúly megtalálásában (szülő, nő/férfi, kenyérkereső, barát stb.), önértékelési és/vagy társas kapcsolatok javításában; kiégés, motivációvesztés kezelésében stb.

Hasonlóan az üzleti szférában is számos területen alkalmazható:

  • adott kompetencia, készség fejlesztésben (konfliktuskezelés, kommunikáció fejlesztése, időgazdálkodás stb.);
  • teljesítmény fokozásának elősegítésében (önbizalomhiány, stressz stb.);
  • a karrier következő lépésének megtervezésében és az arra való felkészítésben;
  • aktuális képzés elvégzéséhez, gyakorlatba ültetéséhez nyújtott támogatás stb.

John Whitmore felmérése alapján az emberek képességeiknek átlagosan 40%-a mutatkozik meg a munkahelyen (a szórás az egyszámjegyűektől 70%-ig terjed). Alátámasztásként 3 fő válasz rajzolódott ki:

  • a munkahelyen kívül sok területen jobban teljesítenek (pedig nem is kapnak érte fizetést, vagy csak jelképeset);
  • válsághelyzetekben milyen rendkívüli módon tudnak helyt állni;
  • egyszerűen tudják magukról, hogy többre lennének képesek (2).

Elgondolkodtató potenciális növekedést rejt magában.

Mindemellett egyre erőteljesebben megjelenik a coaching, mint motivációs eszköz a munkatársak megtartása céljából, ami a jelenlegi munkaerő piaci versenyt tekintve nagyon fontos szempont.

Irányzatait tekintve is több, mint tízféle lehet (Gestalt, megoldás- vagy akcióközpontú, NLP stb.), de én az integrált coachingban hiszek, azaz a coachee személyiség típusától függ, hogy milyen módszer segítségével dolgozom.

A XXI. századi technológia pedig már a személyes coaching mellett lehetővé teszi az e-coachingot is, azaz valamilyen interkommunikációs eszköz (skype, mobil stb.) használatát, így akár nagyobb távolságból is lebonyolítható egy ülés. Munkám során már alkalmaztam is, kiválóan használható forma. Természetesen erőteljességében a személyes kontaktust nem tudja túlszárnyalni, de megfelelő eseti megoldás lehet.

Amikor Michelangelo elkészült csodálatos alkotásával, a közel öt méter magas, fenséges Dávid szoborral, megkérdezték tőle, hogyan volt képes ilyen tökéletes remekművet alkotni. Így válaszolt:

„Dávid mindig is ott volt a márványtömbben, én csak annyit tettem, hogy eltávolítottam róla a felesleget.”

Minden ember megismételhetetlen csoda. A coaching abban segít, hogy felfedezd ezt a csodát magadban, kibontakoztasd a benned szunnyadó képességeket, és megtaláld igazi önmagad.

Hogy igazán AZ LÉGY, AKI VAGY!

Sándor Andrea
Coach, Szervezetfejlesztési tanácsadó
andrea.sandor29@gmail.hu
+36 30/9 33333 9

A következő rész tartalma: 3. rész: Mitől lesz sikeres a coaching?

Források:
(1) Korkép, XXI. századi kihívások: Fenyvesi Éva, Ádám Anna – A coaching jelene – Magyarországi helyzetkép
(2) John Whitmore: Coaching a csúcsteljesítményért

Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink