Techtogether Az önvezető jövő nyomában a Széchenyi István Egyetem kutatócsoportja

Az önvezető jövő nyomában a Széchenyi István Egyetem kutatócsoportja

Hancz Gábor | 2021.01.20 15:19

Az önvezető jövő nyomában a Széchenyi István Egyetem kutatócsoportja

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának önvezető autója a ZalaZone tesztpályáján. | Fotó: Májer Csaba József

A győri Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban több különböző munkacsoport is tevékenykedik a SZTAKI-val együttműködésben. Egyikük az autonóm járművek tesztelésével kapcsolatos kutatásokat végzi a zalaegerszegi ZalaZone-on.

Hirdetés

A laikusok is érzékelik, hogy előbb-utóbb eljön az az időszak, amikor egyre több önvezető autóval találkozhatunk az utakon, esetleg mi magunk ilyenben ülünk. Az ilyen jövőbeli forgatókönyvek megvalósulása nagymértékben függ az olyan kutatásoktól is, amilyeneket a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának a zalaegerszegi járműipari tesztpálya mellett működő, dr. Háry András vezette munkacsoportja végez.

„Szakmai munkánk része a radar-, szenzor- és kamerarendszerek tesztelése. Az önvezető járművek kulcsmegoldásairól beszélünk, amelyek e technológiák nélkül nem tudnak működni. Fontos, hogy nem külön-külön vizsgáljuk a rendszereket, hanem a járműbe beépített formában előbb laborkörnyezetben, aztán a tesztpályán. Utána kiértékeljük az eredményeket, és levonjuk a következtetéseket” – ismertette dr. Háry András.

Az autonóm mobilitási rendszerek kiépítése

A munkacsoport másik feladata az autonóm mobilitási rendszerekhez kapcsolódik. Dr. Háry András elmondta: azt kutatják, hogy az imént részletezett teszteket milyen környezettel lehet támogatni. „Minél többfajta közlekedési helyzetet igyekszünk előidézni folyamatosan változó környezettel azért, hogy vizsgálhassuk, ezek milyen hatásokat indukálnak a járműben. Ennek érdekében különböző forgatókönyveket tervezünk meg, hajtunk végre és értékelünk ki. Például komplex közlekedési helyzetet hozunk létre akár több járművel, több különböző szereplővel vagy a szereplők és a környezet közötti kommunikációval – magyarázta dr. Háry András. – A másik irány pedig az, amikor egyetlen közlekedési helyzetet ismételve azt vizsgáljuk, hogy a jármű milyen megbízhatóan tudja az adott szituációt észlelni és döntéseket hozni, mondjuk kedvezőtlen útviszonyok, nem optimális látási környezet vagy útburkolati jelek mellett.”

A zalaegerszegi ZalaZone madártávlatból.

A zalaegerszegi ZalaZone madártávlatból. | Fotó: Májer Csaba József

A munkacsoport a Széchenyi István Egyetem ZalaZone Kutatási és Technológiai Központban elérhető infrastruktúrájára, illetve az ottani tesztpálya által nyújtott lehetőségekre támaszkodik. Ehhez kapcsolódnak a győri egyetemen zajló laboratóriumi vizsgálatok, háttér- és alapkutatások, valamint más intézmények – például a SZTAKI – elméleti kutatásai.

Kiemelt Partnereink