Techtogether Áramvonal, minimálfogyasztás: melyik magyar csapat jut messzebbre 1 kW-tal?

Áramvonal, minimálfogyasztás: melyik magyar csapat jut messzebbre 1 kW-tal?

Kuthi Áron | 2019.06.26 12:45

Áramvonal, minimálfogyasztás: melyik magyar csapat jut messzebbre 1 kW-tal?

Egy középiskolai és két egyetemi csapat indul Magyarországról Nagy-Britanniába, ahol július 1-5. között rendezik meg a Shell Eco-maratont. Az energiahatékonysági versenyen több kategóriában 150 csapat mérkőzik meg. Az újítók Győből, Kecskemétről és Szegedről próbálják meghódítani a világot jelentő aszfaltcsíkot.

Hirdetés

A magyarok elektromos városi és prototípus kategóriában indulnak, a nemzetközi verseny a Mercedes-Benz Surrey-ben található pályáján fog lebonyolódni. A csapatok fővédnökségét idén Palkovics László innovációs és technológiai miniszter vállalta. A három team június 25-én a Hősök terén leplezte le különleges, energiahatékony járművét, ahol Makai Martina fenntartható fejlesztésekért felelős helyettes államtitkár is beszédet mondott.

Az energiahatékonysági verseny lényege, hogy egy bizonyos távon tartani kell a 25 km/h-s sebességet, és az itt elért távot vetítik ki 1 kWh-nyi energiával. Amelyik jármű a leghosszabb utat futja be, az lesz kategóriája nyertese.

Drága a jármű, értő kezek építették

A kecskeméti csapat tagjai a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnázium és Szakközépiskola tanulóiból állnak. Tanáruktól, Borsodi Istvántól megtudtuk, a karosszériát teljes egészében az iskolai műhelyben készítették a diákok. A jármű több százezer forint értéket képvisel, tekintve, hogy csak a motor 300 ezer, az akkumulátor 100 ezer forintba került. Megemlítette, hogy a járműbe épített vezérléssel az elektronikai országos konstrukciós versenyen már nyertek, telemetriával pedig különdíjasak lettek, tehát nagy reménnyel indulnak a szigetországba. Már ismerik a versenyt, 2011-ben a verseny egyetlen magyar középiskolás csapatának már az első versenyköre eredményes volt, majd körről körre javulva végül 371 km-t teljesítettek 1 kWh energiával. Ez összesítésben a 6. helyet jelentette. Nagy dicsőség, hogy a középiskolás csapatok mezőnyében az első helyezést érték el a kecskeméti középiskolások.

A városi kategóriát a győriek képviselik

Az idén 14 éves győri SzEnergy csapat részéről a kapitány, Pusztai Zoltán elmondta, 18 hónapnyi fejlesztés áll mögöttük. Kicsit rövidre sikeredett a tesztidőszak, így a 18 fős csapat egyelőre csak sikeres gépátvételben reménykedik.

Nem először mennek a Shell Eco-maratonra, a 2008-as és a 2010-es évben első, a 2012-es évben második helyezést értek el napelemes járművükkel az úgynevezett urban solar kategóriában. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos (battery-electric) kategóriában versenyez a csapat egy teljesen új járművel, amellyel 2014-ben negyedik helyezést értek el. 2015-ben és 2016-ban a dobogó harmadik fokára állhattak, 2017-ben pedig egy hajszállal maradtak le a dobogóról. 2018-ban a hatodik helyen végeztek.

A szegediek új motorral vágnak neki

A szegediek részéről Seres Imre csapatkapitány azt mondta az Autoprónak, negyedszer vannak kinn a versenyen, a jármű régi, viszont a motor új. 2016-ban még tesztelési céllal egy micro számítógépet is bevetettek Londonban, amely menet közben rögzítette az útvonal adatait, például azt, hogy emelkedőn, gyorsításnál és lassításnál mennyit fogyaszt az autó. Az újjáépített járművel 167 km/kWh eredményt sikerült elérnie a csapatnak, amellyel akkor a 26. helyen végeztek. A csapat idén a súlycsökkentésre is nagy figyelmet fordított.

A fenntartható mobilitás fejlesztésében a fiataloknak is része van

– A járműipar és az elektromobilitás versenyképességének biztosítása, és a fejlődés záloga azon múlik, hogy milyen mértékben leszünk képesek alkalmazkodni a nemzetközi autóipar változásaihoz és az abból adódó kihívásokhoz. A magyar járműipari oktatás meghatározója, hogy hidat teremt a képzési intézmény és az ipar szereplői között, ezzel elősegítve a modernizációt és a gyakorlat orientáltságot. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogat minden olyan kezdeményezést, ami jó példával szolgálhat a jövő mérnökei számára – emelte ki a fenntartható fejlesztésekért felelős helyettes államtitkár, Makai Martina.

A versenyt szervező Shellt Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke képviselte az eseményen, aki elmondta, "a Shell Eco-maraton versennyel több mint 30 éve motiváljuk a fiatalokat, hogy egy jármű megtervezése és megépítése során megvalósítsák saját ötleteiket, miközben ösztönözzük őket, hogy olyan megoldásokban gondolkodjanak, amelyek energiahatékonyak, és amelyek inspirációt adhatnak a jövő kihívásainak megoldásához a mobilitásban. A magyar csapatok idén megpróbálják még lejjebb faragni autójuk energiafelhasználását.”

Az esemény után az autókat a csapatok hivatalos szállítója, a Supernova Intertrans Kft. kamionjára pakolták, hogy megkezdjék útjukat a verseny új helyszínére, a London külvárosában található Mercedes-Benz World pályára. A Shell Eco-maratonon az elektromos kategórián kívül belső égésű és hidrogén hajtású kategória is van. A csapatok utazását és szállását a Shell állja.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink