Vigyázz London, jön a SZEnergy Team – Az innováció viszi előre a csapatot

Szerző: Szabó Krisztina | 2017.05.15. 11:46

A Shell Eco-marathon alapkoncepciója, hogy a járművünk elkészítéséhez kevés kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészt használjunk. Legyen minél több saját fejlesztésünk, hiszen az innováció a verseny fő mozgató eleme - mondta az Autopronak adott interjújában Pusztai Zoltán, a SZEnergy egyik csapatvezetője. A Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team alternatív járműfejlesztő csapata az idei évben már tizedik alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon versenyen, ezúttal Londonban.

– Milyen a csapat felépítése?
A SZEnergy felépítése egyedi, de hallgatói csapatok közt megszokott. Hallgatók és oktatók együtt alkotják a csapatot. Az oktatók mentorként felügyelik a tagok munkáját, tanácsokat adnak, és nyomon követik a fejlesztéseket. A hallgatókat viszonylag nehéz megfogni, mert ez egy olyan plusz tevékenység, ami sok időt igényel, és sok kihívást kell leküzdeni. A motiváció kulcsfontosságú. A megfelelő embereket azonban tudja az motiválni, hogy olyan munkát végzünk, amivel rengeteget fejlődhetünk és tanulhatunk.

–Mi inspirál titeket a munka során?
Mindenkit más inspirál, engem például a szakmai fejlődés és a csapatmunka. Jó érzéssel tölt el az, hogy egy olyan közösséghez tartozom, amely hozzájárul a szakmai fejlődésemhez, és különleges dolgokkal foglalkozhatok. Inspirál, hogy ezzel olyan helyekre is eljuthatok, ahova egy átlagos egyetemista nem. Ilyen volt például a tavalyi londoni verseny, vagy előtte a rotterdami futam és a müncheni világkiállítás.

–Honnan szedik össze a tagok azt a tudást, amit az egyetemen nem tanulnak?
Van egy mentorcsapat mögöttünk, a Járműipari Kutató Központ kutatói, oktatói, ők segítenek a fejlesztésekben, ötleteket adnak, irányt mutatnak, ellenőrző funkciókat látnak el. Továbbá mi is sokat kutatunk, olvasunk, keresgélünk az adott témákban. Az innovációs rész a legnehezebb, amikor ki kell találni valami újat. Az, hogy csapatként összeüljünk, megbeszéljük az ötleteket, majd miután körvonalazódik a terv, a mentorok és a támogatók segítségével megvalósítsuk azt.

Mivel elég gyakoriak a változások a csapat létszámában, minden szemeszterben tartunk tagtoborzást, mert kell az utánpótlás. Sokan végeznek az egyetemmel, illetve elég nagy a lemorzsolódás is. Tíz emberből három marad meg nálunk, azaz csak a legelhivatottabbak. Sok áldozattal jár ez a munka, sok időt vesz el és e mellett még tanulni is kell. Van egy tudás átadási folyamat is. Az, aki az egyetem vége felé jár - ami a csapattagság végét is jelenti -megpróbálja átadni a megszerzett tudását egy olyan embernek, akit érdekel az adott kutatási terület. A részletes dokumentáció, amit online szervereken tárolunk, mind-mind segíti az újoncok felkészítését, valamint megőrizhetjük az évek alatt megszerzett tudást is.

– Visszajárnak segíteni a régi csapattagok? Tudnak szponzorokat keresni a munkahelyükön?
– Gyakran előfordul, hogy egy-egy csapattag visszajár, és segít nekünk. Nem ritka, hogy a végzett hallgatók valamelyik szponzorunknál helyezkednek el, mivel a szponzorok tudják, hogy ők jó munkaerők, ismerik a szakterületet és egy pályakezdő mérnökhöz képest meglehetősen tapasztaltak. A csapatunk több mint 12 éves, és ez alatt az idő alatt rengeteg hallgató végzett nálunk, elhelyezkedtek és olyan pozícióba jutottak, hogy már ők gondoskodnak a támogatásról. És igen, volt példa arra is, hogy új szponzorkapcsolat jött létre ilyen módon.

– A magyar csapatok mennyire vannak egymással kapcsolatban?
– Magyarországon kevés olyan csapat van, aki indul a Shell Eco-marathonon. Vannak viszont rendszeres résztvevők Kecskemétről, Budapestről vagy Debrecenből, azonban a kategóriánkban egyetlen magyar csapatként versenyzünk. A többi csapattal általában a versenyek, vagy egyéb rendezvények alkalmával találkozunk, ilyenkor tudunk kicsit beszélgetni, ismerkedni. Év közben viszont mindenki azzal van elfoglalva, hogy felkészítse a versenyautóját.

–Milyen költségekkel gazdálkodtok?
– A Shell Eco-marathon alapkoncepciója, hogy a járművünk elkészítéséhez kevés kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészt használjunk. Legyen minél több saját fejlesztésünk, hiszen az innováció a verseny fő mozgató eleme. Olyan szponzorokkal vagyunk kapcsolatban, akik segítenek megvalósítani az általunk tervezett alkatrészeket. Főleg pályázatok, egyetemi források és a szponzoraink finanszírozzák a munkánkat. Fő szponzoraink közé olyan helyi érdekeltségű vállalatok tartoznak, mint például az Audi Hungaria, a Revotec Bt., vagy a Sáhó műhely. Annyit elmondhatok, hogy az utolsó Shell Eco-marathononra való kiutazás, majdnem 2 millió forintba került. Ez hatalmas összeg nekünk. Az autó fejlesztései, amik kívülről ugyan nem látszódnak, évről-évre milliós nagyságrendűek.

A nyugati csapatok jóval nagyobb költségvetéssel gazdálkodnak, mint mi, de ezt tudással próbáljuk ellensúlyozni. Olyan rendszereink vannak az autóban, amik teljesen egyediek a versenyen. Így tudunk az élmezőnyben maradni.
Folyamatosan keressük azokat a cégeket, amelyek lehetőséget látnak bennünk. Sokan csak marketing felületként tekintenek ránk, de ennél sokkal többet tudunk nyújtani. A csapat olyan innovátorokat nevel, akikre az iparnak szüksége van, cégvezetőként én ezt a lehetőséget látnám meg egy ilyen csapatban.

– Milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy valaki pilóta lehessen nálatok?
– Sajnos szeptemberben elhagyta a csapatot a régi pilótánk, aki 5 évig vezette autónkat, nagy tapasztalata volt. Fontos szempont tehát a tapasztalat, valamint a magasság és a súly. A versenyszabályzat szerint 70 kg-os pilóta kell, ezt nem jó nagyon túllépni, hiszen a plusz kilók rontják az eredményünket. Jó az is, ha alacsony a pilóta. Az autót nem kényelmes vezetni, minden, így a kényelem is minimalizálva van az autóban, hogy tudjuk csökkenteni a jármű tömegét, ami jelenleg 85-90 kg.

Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink