Techtogether Nem lehetetlen: 3082 kilométer 1 liter benzinnel

Nem lehetetlen: 3082 kilométer 1 liter benzinnel

autopro.hu | 2013.08.30 10:26

Nem lehetetlen: 3082 kilométer 1 liter benzinnel

Saját rekordját megdöntve lett abszolút győztes a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a 38. Finnish Mileage Marathon versenyen. Négy évnyi kemény munka gyümölcse érett be mostanra.

Hirdetés

A finnországi Nokia eddig egy telefonmárkát juttatott eszünkbe. Magyar mérnökhallgatók egy csapata azonban gondoskodott róla, hogy örömteli módon bővüljön a jelentésárnyalat, ugyanis ebben a városban nemcsak elérte, hanem át is lépte a 3000 kilométeres, hihetetlennek tűnő határt a kecskeméti fiatalok Megaméter elnevezésű járműve. Persze nem maga a távolság megtétele megy csodaszámba, hanem az, hogy mindössze 1 liter benzint emésztett fel az Európa átszelésére is elegendő utazás. Ez értelmezhetőbb mértékegységre átszámolva azt jelenti, hogy 100 kilométer megtételéhez a speciális járműnek 0,032 liter benzinre van szüksége.

A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata - büszkék lehetünk rájuk

Négyévnyi fejlesztés, sokezer munkaóra gyümölcse érett most be, amikor a Megaméter 3082 km/literes fogyasztással maga mögé utasította a 38. Finnish Mileage Marathon mezőnyét. A csapat 2010-ben indult először a Shell által meghirdetett Eco-marathon versenyen, ahol a lehető legkisebb fogyasztású jármű megépítése volt a feladat. A kecskeméti főiskolások akkor újoncként máris az élmezőnyben végeztek a nem kevésbé lehetetlennek hangzó 1588 km/literes fogyasztással, amit azóta különböző versenyeken ötször javítottak meg, eljutva a 3000 km feletti eredményig.

A finnországi verseny helyszínét, a Nokian gumigyár tesztpályáját különösen kedvelik a kecskemétiek, hiszen az utóbbi négy évben minden alkalommal megjavították saját rekordjukat. Minden évben új járművet épített a csapat – négy év alatt négyet, a negyedikhez egy kisebb koccanásos affér miatt két karosszéria is készült.

Természetesen nem egy szokványos szériaautót érdemes elképzelnünk: a különleges csőszerű forma, az ultrakönnyű karosszéria mellett nem mellékes szempont az sem, hogy a járművet egy ifjú hölgy vezette.

A Megaméter IV - nem lehet túl kényelmes ebben végiggurulni Európán, de 500 forintból kjiönne az utazás

– A Megaméter IV-nél már a tavaszi versenyre megváltoztattuk az első kerekek felfüggesztését, a hátsó kerék tárcsafékét pedig dobfékre cseréltük – magyarázza Bagány Mihály fizikus –, módosítottunk a kuplungon is. A meghajtott lánckeréken rugós küllőket alakítottunk ki, hogy megakadályozzuk a kerék szakaszos, rövid megcsúszását. A motor lökethosszát 45 mm-ről 58 mm-re növeltük. A vezérléssel előrehozott zárású Miller-körfolyamatot valósítottunk meg, ezzel javítottuk a motor hatásfokát. 2013 júliusától a versenyeken saját fejlesztésű és építésű járművezérlő elektronikát alkalmazunk. Így a járműben már nincs olyan komplex alkatrész, amit ne mi terveztünk és kiviteleztünk volna.

– Amikor először indultunk az eco-marathonon és a célkitűzésünk 1000 km/literes fogyasztás volt, sokan csak hitetlenkedve néztek ránk, és nem is vettek komolyan. A számtalan elismerés és a világviszonylatban is kiemelkedő eredmény önmagáért beszél, ma már nem kell bizonygatnunk, hogy mire vagyunk képesek – hangsúlyozta Kutasi Zoltán, a csapat vezetője.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink