Techtogether Motort kellett cserélnie a győri teamnek

Motort kellett cserélnie a győri teamnek

Szabó Fanni | 2018.07.13 08:36

Motort kellett cserélnie a győri teamnek

Kihívásokkal kellett szembenéznie a győri SZEnergy járműépítő csapatnak az idei Shell Eco-marathonon. Az általuk tervezett és épített jármű hajtásánál ugyanis problémák merültek fel a verseny előtti utolsó pillanatban. Nem volt idő további tesztekre, ezért azt a döntést hozták, hogy kicserélik a motort és a tavalyi hajtáskonstrukcióval állnak rajthoz. Ezután mind a négy futamon javítani tudtak az eredményen és neves külföldi egyetemeket megelőzve sikerült megszerezni a 6. helyet. Pusztai Zoltánnal, a csapat vezetőjével beszélgettünk a versenyről.

Hirdetés

– Korábban beszámoltunk róla, hogy 147 egyetemi és középiskolás csapat vett részt az energiahatékonysági megmérettetésen saját építésű, üzemanyag-takarékos járműveikkel. Hogyan zajlik a Shell Eco-marathon verseny?
Komoly előkészületek vannak a verseny előtt. Az első nap már be is rendeztük a boxot, felszereltük a Shelles telemetria rendszert és elvégeztük azokat a munkálatokat, amik szükségesek ahhoz, hogy a gépátvételt megkezdhessük. Felkészítettük a járművet az utolsó ellenőrzésre.

– Szigorú előírásoknak kell megfelelni. Mit takar pontosan a gépátvétel?
Augusztus elején a Shell közzéteszi a hivatalos versenyszabályzatot. Ez alapján kell megépíteni az autót. A gépátvételen a bírák különböző állomásokon megvizsgálják, hogy az jármű megfelel-e a szabályzatnak, mind technikai, mind pedig biztonsági szempontból. A pilóta súlyától kezdve az autó méretein át, az elektronikáig mindent átnéznek. Bár előzetesen is rengeteg feladatot kell teljesíteni, ez még mindig nagy szűrő a verseny előtt, körülbelül 5-6 órát vesz igénybe. A tesztköröket csak sikeres átvétel után lehet megkezdeni a pályán.

– A sikeres gépátvétel után indulhattatok is tesztelni. Mikor derült ki, hogy van valami probléma az autóval?
Az utolsó körökben tapasztaltuk a hibát a tengelykapcsolóval, tudtuk volna ugyan orvosolni a helyszínen, de nem akartunk kockáztatni, inkább úgy döntöttünk, hogy visszaállunk a tavalyi bevált konstrukcióra. Az új hajtásláncban van egy különleges tengelykapcsoló, amivel korábban még nem dolgoztunk. Sajnos nem volt elég időnk a verseny előtt, hogy több tesztet végezzünk a hajtással, ezért mindenképp készültünk másik opcióval. Az idő is fogytán volt, ezért jutottunk arra a döntésre, hogy kicseréljük a motort és az egész hajtásrendszert. Biztos eredményt szerettünk volna elérni. Nem egyszerű feladatról volt szó, hiszen az autó egész hátsó részét szét kellett szerelünk: a motort, a tengelykapcsolót és a lengőkarokat is ki kellett cserélni, ami körülbelül négy órás munka volt, de sikerült. Ez is azt mutatja, hogy milyen jól tudtunk a versenyen csapatként dolgozni, hiszen ilyen problémát nem mindenki tud ott, helyben megoldani.

– Most rövidebb, 945 méteres volt a pálya a korábbi évektől eltérően. Mondhatjuk, hogy ilyenkor már a pilótán múlik a verseny?
Nagyon fontos, hogy a pilóta élesben is kipróbálja a pályát. Szimulációkon sokat teszteltünk évközben is, gyakorlatilag felépítettük a pályát virtuálisan, de az nyilván nem ugyanaz. Ott a helyszínen egyesével engedik fel az autókat a pályára és nehéz kiszámítani, hogy mikor van forgalom a pálya adott szakaszán. Telemetria adatokat elemeztünk, hogy finomítsuk a vezetési stílust. A négy futamon 13 km/kWh-t javítottunk, ami mind annak volt köszönhető, hogy javítottunk a taktikánkon úgy, hogy az autóhoz szinte hozzá sem értünk. A Müncheni Egyetem csapata nagy vetélytársunk volt tavaly, idén is sokat vártunk tőlük, mégis mögöttünk végeztek, pedig az ő autójuk erősebbnek tűnt, mint a miénk. Ebből is látszik, hogy hiába adott egy jó autó, tudni kell vezetni is. Sok csapat érkezett a versenyre új autókkal. Bár folyamatosan javítottunk az eredményeinken, a 125 km/kWh csak a hatodik helyre volt elég. A dobogó most nem tűnt reálisnak, az első egy francia csapat lett 188 km/kWh-ás eredménnyel, de büszkék vagyunk az eredményünkre, hiszen még mindig a verseny élmezőnyébe tartozunk, ami magyar csapatként hatalmas szó.

– Tavaly egy hajszálon múlt a dobogó. Csalódottak vagytok?
Nem igazán, a csapat kiválóan teljesített kihoztuk a maximumot magunkból és az autónkból is. Jövőre azonban új autót építünk, amihez nagyobb reményeket fűzünk. Mindenki félti a technikáját, de láttunk néhány megoldást, ami segítséget nyújt a későbbi fejlesztéseinkhez. Jövőre szeretnénk autonóm kategóriában is elindulni, ami nagyon nagy szó. A mostani versenyen három csapat vett részt ezen a megmérettetésen. Ha valaki meg tudta tenni önvezetően a kört, már az hatalmas sikernek számított. Ez nagy kihívás lesz, hiszen olyan autót kell létrehozni, ami mindkét kategóriában tud versenyezni és gyakorlatilag egy délután alatt kell átszerelni azokat a szenzorokat, az elektronikát, ami az autonóm futamhoz szükséges.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink