Techtogether Miért ne építhetne egy pénzügyes autót?

Miért ne építhetne egy pénzügyes autót?

Szabó Fanni | 2019.03.01 10:00

Miért ne építhetne egy pénzügyes autót?

Marton Péter, a BME pénzügy-számvitel szakos hallgatója már korábban is belekóstolt a Formula Student hallgatói járműverseny világába a BME Formula Racing Team (FRT) tagjaként. Most azonban barátjával, Pláner Benedekkel úgy döntöttek, saját csapatot alapítanak. Így jött létre a BME Motorsport.

Hirdetés

Miért döntöttél úgy, hogy kiszállsz a BME Formula Racing Teamből?
A 2018-as szezon végén, szeptemberben léptem ki. Már a kezdetekkor elhatároztam, hogy egy évet tudok vállalni. Sok időt és energiát igényel egy ilyen csapat. Nagyon élveztem és szerettem, és sajnáltam azt is, hogy nem elsőévesként vágtam bele, de azt a döntést hoztam, hogy a tanulmányaim végéhez közeledve inkább a vizsgákra összpontosítok.

A Formula Student olyan nemzetközi, hallgatói versenysorozat, ahol egyetemisták terveznek és építenek együléses versenyautókat. Komoly szakmai ismereteket igénylő műszaki kvíz kitöltésével lehet nevezni az egyes versenyekre. Ha ez sikerült, a járművel pályára állni csak akkor lehet, ha minden műszaki és biztonsági kritériumnak megfelel a jármű.

Pénzügy-számvitel szakon valószínűleg kevés hallgató dönt amellett, hogy járműépítésre adja a fejét. Mi fogott meg ebben?
Szeretem a kreatív dolgokat és kihívást láttam benne, ezért is jelentkeztem. 2017 nyarán kerültem a BME Formula Racing Team csapatba és ősszel már a menedzsment csoportot vezettem. Amikor kezdtük, ketten voltunk Mura-Mészáros Eszterrel, aki grafikai feladatokat látott el, majd fokozatosan építettük fel a csapatot. A tavalyi szezonban egy új elektromos autó épült meg, mellette pedig a 2017-es szezon elektromos autóját átalakítottuk önvezető autóvá. Nagyon szerettem velük dolgozni, de idén nyáron diplomázom és ki kellett szállnom.

Most úgy tűnik, mégis visszahúzott a szíved, hiszen gyakorlatilag már egy új csapat vezetőjeként, saját járművet fejlesztetek az idei szezonra. Honnan jött az ötlet, hogy saját csapatot hozz létre?
Az új csapat ötlete az őszi időszakban fogalmazódott meg bennünk. Nyáron felvetődött a kérdés, hogy miért nincs egy harmadik csapata a BME-nek. Külföldi példák azt mutatták, hogy elfér három csapat is egy ekkora egyetemen, ezért korábbi FRT-sekkel elkezdtünk beszélgetni egy új csapat létrehozásáról. Ekkor került szóba az is, hogy belsőégésű motorral működő autót építenénk. Szeptember végén már szervezni kezdtük, közvéleménykutatást végeztünk és szerencsére volt igény a hallgatók részéről, és a cégek is nyitottak voltak. Most már azt mondhatom, hogy fél év alatt bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztunk. Így alakult meg a BME Motorsport.

Egy csapat fenntartása, az autó megépítése bizonyára sokba kerül. Nagyon sok múlik a szponzorokon is. Hogyan találtatok támogatókat?
Egy autó költségvetése és a csapat fenntartása körülbelül 25-30 millió forint éves szinten. Ez nagyon nagy összeg, melybe beletartozik a műhelybérlés, eszközbeszerzés, versenyeken való részvétel az utazástól kezdve a szállásig. Jelentős erőforrást igényel és valóban nem egyszerű, támogatók nélkül aligha lehet fenntartani egy csapatot. Műhelyt kaptunk az egyetemtől. Szponzorokat pedig első körben az egyetemi állásbörzén szereztünk. Gyakorlatilag helyben kerestük fel a cégeket. Csapattársammal, Kelemen Mártonnal végigjártuk a standokat és prezentációt tartottunk a terveinkről, megkérdeztük, mit gondolnak és szerencsére nagyon nyitottak voltak.

Jelenleg hányan vagytok? Toboroztok még tagokat?
Már most nagyon elégedett vagyok a csapattagokkal, hiszen lelkesek, motiváltak. Egyelőre még csak 12-en vagyunk, de nemrég tagfelvételt tartottunk. Érkeztek önéletrajzok, ez mutatja, hogy van igény és szerencsére hely is, ezért mindenképpen szeretnénk bővíteni a csapatot. A maximum létszámot 40 tagban határoztuk meg, de fokozatosan szeretnénk integrálni a hallgatókat.

Regisztrációs kvíz a győri motorfejlesztő csapattal
Regisztrációs kvíz a győri motorfejlesztő csapattal

Ha jól tudom, egy másik egyetemi csapattal is együtt dolgoztok. Kik ők?
Igen, van egy társcsapatunk, ők a SZEngine győri hallgatói motorfejlesztő csapat. A SZEngine jelenleg két Formula Student csapatnak gyárt erőforrást. Az Arrabona Racing Team mellett most már nekünk is ők készítik a motort az autónkhoz. Gördülékenyen zajlik a munka és úgy tűnik, a távolság sem okoz problémát. Jelentős könnyebbség nekünk, hogy a SZEngine készíti a motort, mind anyagilag, mind emberi erőforrásban. Sok segítséget kapunk a BME Formula Racing Teamtől is. Tudásban, eszközben, technológiában is támogatnak minket, mellettük pedig az Arrabona Racing Teamre is számíthatunk, olyanok vagyunk, mint egy nagy család.

Olvasta már? Nemrég mutatták be a győri hallgatók az idei terveiket. Kattintson és olvassa el, milyen járművet épít idén a győri Arrabona Racing Team!

Hogy áll jelenleg az autótok? Milyen versenyeken vesztek részt az idei szezonban?
Nagyon magasra tettük a lécet az évad célok megfogalmazásakor. Kvízeken keresztül három versenyre is kijutottunk: a magyar, a cseh és a holland futamra. Büszkén mondhatom, hogy hibátlan kvízsorral és nagyon jó időeredménnyel végeztünk. Jelenleg a gyártásra koncentrálunk és áprilisban már tesztelni szeretnénk. Az idei szezonban egy korábbi autót alakítunk át, de a következőre már teljesen új autót szeretnénk felépíteni, melynek tervezését szintén tavasszal kezdjük.

Kiemelt Partnereink