Techtogether Magyar hallgatók fejlesztése az egyik legtakarékosabb jármű Európában

Magyar hallgatók fejlesztése az egyik legtakarékosabb jármű Európában

MTI | 2014.05.20 08:53

Magyar hallgatók fejlesztése az egyik legtakarékosabb jármű Európában

2096 kilométert tettek meg egyetlen liter benzinnel, ezzel harmadik lett a legtakarékosabb autók európai versenyén Rotterdamban a Kecskeméti Főiskola csapata. Emellett a hét különdíjból kettőt magyarok hoztak el a versenyről.

Hirdetés

Az európai diákcsapatok 30. alkalommal megrendezett Shell Eco-marathon autós energiahatékonysági versenyét a francia Microjoule-La Joliverie csapat nyerte egy liter benzinnel akár 3312 kilométer megtételére is képes prototípusával. Elméletileg ez a konstrukció 12,5 liter üzemanyaggal körbe tudná autózni a Földet az Egyenlítő mentén. A második szintén egy francia csapat lett, a magyarokénál alig jobb, 2187 kilométeres teljesítménnyel.

A benzines kategóriában 2010 óta versenyző Kecskeméti Főiskola GAMF csapata emellett idei fejlesztéséért megkapta a nemzetközi szakmai zsűritől a Technikai innovációs különdíjat, amellyel minden évben a leginnovatívabb megoldásokat és egyedi fejlesztéseket jutalmazzák. A kecskemétiek először alkalmaztak például kerámia bevonatot a dugattyún, amely rossz hővezető tulajdonsága miatt jelent előnyt, a hengerfejet pedig titánból készítették.

A Kecskeméti Főiskola csapata tud ennél jobbat is: 3082 km/l a rekordjuk, de azt Finnországban, egy másik versenyen érték el

A legnépesebb, benzines prototípus kategóriában az Óbudai Egyetem csapata a 23. helyen végzett 434 kilométer megtételére képes saját fejlesztésű konstrukciójával.

A szintén kecskeméti Kandó Kálmán szakközépiskola diákjainak prototípus kategóriájú villanyautója 433 kilométert tett meg egy kilowattórával, ez a 16. helyezéshez volt elegendő a kategórián belül. "Ez annyi, mintha Szegedtől Bécsig elmennénk 30 forintból" - idézte a közlemény a csapat vezető oktatóját.

Az egyetlen középiskolás magyar csapat idei versenyre tervezett járművének ítélte a zsűri a Dizájn-díjat, amelyet a legjobb tervezéssel, egyedi formával és kiváló kivitelezéssel lehet kiérdemelni.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata városi koncepcióautójával az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a negyedik helyezést vívta ki magának saját kategóriájában.

A győri egyetemisták szintén jól szerepeltek Rotterdamban

A magyar csapatok közül az egyetlen hidrogénhajtású járművet készítő pécsi Pollack Eco Team több mint húsz kilométert javított tavalyi eredményén - idén 144 kilométert tettek meg egy kWh-nak megfelelő energiával -, és ezzel kategóriájukban a hetedik helyezést érték el.

A futurisztikus prototípusoknak és városi utcai használatra alkalmas járműveknek (koncepcióautóknak) legfeljebb 39 perc alatt kellett megtenniük tíz kört a tesztpályán. Ezután kiértékelték az üzemanyag-fogyasztást és kiszámolták, milyen messze jutott volna a jármű egy teljes liter üzemanyag vagy annak megfelelő kilowattóra felhasználásával.

A prototípus és a városi használatú járművek csoportján belül is hat-hat féle üzemanyagot alkalmazhattak a versenyzők az összesen 12 kategóriában.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink