Techtogether Jó döntést hoztak, mikor a mechatronikát választották

Jó döntést hoztak, mikor a mechatronikát választották

autopro.hu | 2014.10.07 11:21

Jó döntést hoztak, mikor a mechatronikát választották

Ha el tudod képzelni, meg is tudod valósítani – ez a mottója annak a BME-s csapatnak, ahol a tagok munkájának fókuszában a sűrített levegő áll. Legutóbb az év pneumobilja címért hajtottak – elképzelték, megvalósították.

Hirdetés

Kakukktojás csapatnévvel először 2012-ben álltak rajthoz a sűrített levegővel hajtott járművek versenyén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika (MOGI) tanszék színeiben. A keménymagot három mechatronika szakos hallgató alkotja: Himes Ádám csapatkapitány, Komancsik Norbert és Farkas Zsolt.

– Az autónk a Pneumobil versenyre készült, így először azt kellett kitalálnunk, milyen konstrukció volna a legmegfelelőbb a különféle versenyszámokhoz. Mivel háromból két futam – a gyorsasági és a gyorsulási – teljesítménycentrikus felépítést követel, ezt a megközelítést választottuk – emlékezett vissza Komancsik Norbert. Hozzátette, hogy a felkészülés során szabad bejárást kaptak az egyetemi laborokba, alkatrészellátást és költségkeretet tett lehetővé számukra az intézmény, s mindemellett konzultálhattak oktatóikkal elképzeléseikről.

Az Autopro.hu szakportál konferenciát, szellemi és gyakorlati vetélkedőt szervez járműipari versenyeken eredményesen szereplő egyetemi és főiskolai hallgatóknak. A Hungexpóval és a Magyar Gépjárműipari Egyesülettel közösen szervezett rendezvény az Automotive Hungary 2014 szakkiállítással azonos időben és helyszínen rendezünk meg november 5. és 7. között.

– Célunk volt az is, hogy minél kisebb, kompaktabb gépet építsünk a súly minimalizálása és a jó manőverezhetőség elérése érdekében. Mindezek mellé alapkövetelménynek tartottuk a feladatnak leginkább megfelelő, egyedi intelligens vezérlőelektronikát – vette át a szót Himes Ádám. A tervezést papíron kezdtük az ötletek felvázolásával, ezután 3D-s tervezőszoftverben felépítettük a teljes autót, a vázat végeselem szimulációkkal optimalizáltuk. Ezt követően megkezdhettük az alkatrészek beszerzését, a támogatók keresését és a műhelyi munkálatokat. Az autó hajtásrendszerében rengeteg egyedi tervezésű alkatrész található, ezekből amit tudtunk, magunk gyártottunk le, a speciálisabb technológiát követelő elemeket, például az edzett fogaskerekeket vagy a vízvágott alkatrészeket támogatók készítették el nekünk. A kezdeti konstrukció a tapasztalatok szerzésével folyamatosan fejlődött, mígnem elérte mostani, versenyeken kiemelkedően szereplő állapotát.

A kiemelkedő szereplés nem túlzás: az évek során több mint tíz versenyen vettek részt a járművel, a legtöbbet kimagasló eredménnyel zárták. Idén és az elmúlt évben is a Kakukktojás csapata érdemelte ki az Az év legjobb Pneumobilja címet.

– A szakmai kihívás és kíváncsiság mellett éltet bennünket a küzdelem, a győzni akarás, s ezért hajlandóak vagyunk tenni is. Jó döntést hoztunk, mikor a mechatronikai mérnöki szakot választottuk, mert így többfajta mérnöki területről is átfogó képet kaptunk tanulmányaink során. Ezt a versenyek során is kamatoztatni tudtuk, s fogjuk a továbbiakban is. A mottónk: ha el tudod képzelni, meg tudod valósítani. Szeretünk alkotni. Jó látni, hogy amit létrehozunk, az működik. Kézzel fogható eredményét látjuk az egyetemen és az amellett tanultaknak, és erre kiváló lehetőséget nyújtanak a különféle versenyek, így a Techtogether is. Egy saját tervezésű és építésű autóval versenyezni leírhatatlan élmény! – fűzte hozzá Farkas Zsolt.

A jármű jellemzői:
A felépítése ráülős, quad jellegű. Elől két kormányzott kerékkel, hátul egy darab pneumatikus motorral hajtott hátsókerékkel. A nagy nyomású sűrített levegős palackban tárolt energiát két pneumatikus munkahenger, és egy saját tervezésű és építésű hajtaslánc alakítja át forgómozgássá. Az elektropneumatikus szelepek vezérléséről és az üzemi folyamatok kontrollálásáról egy szintén saját fejlesztésű mikrokontrolleres rendszer gondoskodik.

Kiemelt Partnereink