Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új gyártócsarnokot építtet a Szabó Fogaskerékgyártó
2024.04.24 17:18Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Forma–1-es mérnökök látogattak el Győrbe
A Forma–1-ben jelenleg vagy korábban dolgozó mérnökök és számos előadó mellett kétszáznál is több hallgató vett részt a győri Széchenyi István Egyetemen megtartott Formula Student Symposiumon. A csapatok a három nap során inspirációt szerezhettek új, együléses versenyautójuk tervezéséhez, megépítéséhez.
Az ismert Forma–1-es szakkommentátor, Szujó Zoltán éppen Owen Carless-szel, a Red Bull Racing szerkezeti elemzésért felelős vezetőjével beszélgetett a Széchenyi István Egyetem Új-Tudásterében, amikor megérkeztünk az ötödik alkalommal megrendezett Formula Student Symposiumra. Az aula megtelt külföldi és magyar hallgatókkal, akiknek a hétvégén lehetőségük adódott neves szakemberekkel beszélgetni, inspirációt szerezni akár a következő évad új versenyautójának megépítéséhez vagy akár saját karrierútjuk tervezéséhez.
Szujó Zoltán Forma–1-es szakkommentátor is részt vett a rendezvényen (Fotó: Májer Csaba József) |
Szujó Zoltán szerint éppen ez a rendezvény lényege. „Az autósport, főleg a Forma–1 nemcsak a pilóták, hanem a mérnökök versenye is – mondta. – Talán éppen a Formula Student mutatja meg a legjobban, hogy a mérnöki lelemény hogyan tud egymással versengeni, egy-egy jó ötlet miként eredményez jobb konstrukciót a többiekénél. Ennyire tisztán, őszintén, sallangmentesen egyetlen másik sorozatban sem lehet tetten érni ezt, hiszen aztán mindenütt megjelenik a pénz, ami picit elrontja a dolgokat. Itt tényleg csillogó szemű egyetemisták dolgoznak azon, hogy kitaláljanak valami okosat.”
Látogatói rekord született
A Symposiumra – mint azt Kun János szervezőbizottsági tag a megnyitón lelkesen tudatta – a korábbi rekordot megdöntve több mint 230-an regisztráltak, és 21 előadó mondott igent a felkérésre. Köztük voltak olyan mérnökök, akik a Forma–1-ben dolgoznak vagy dolgoztak egykori, illetve jelenleg is létező istállóknál, Owen Carlessen mellett például Norbert Gatzka, a BMW motorfejlesztője, valamint Luca Marmorini, a Toyota és a Ferrari korábbi motorfejlesztési igazgatója is ellátogatott az eseményre. Utóbbi köszöntőjében arról beszélt, hogy 2014-ben komoly műszaki szabályváltozások léptek életbe a Forma–1-ben, amire már 2012-ben megkezdték a felkészülést a maranellói csapatnál. Ehhez képzett szakembereket kerestek, aminek eredményeként 25 mérnök érkezett a Formula Studentből. Úgy vélte, ennek az oka, hogy a sorozatban tevékenykedők megtanulnak csapatban, nyomás alatt dolgozni, és ezt élvezik is.
Owen Carless, a Red Bull Racing szerkezeti elemzésért felelős vezetője (Fotó: Májer Csaba József) |
Megéri FS-csapattagnak lenni
A rendezvényen előadást tartott – az alkatrészek feszültségmentes kapcsolatáról – Kling Sándor is, aki jelenleg a Red Bull szerkezeti elemző mérnökeként Max Verstappenék jövő évi autóján dolgozik: az első futóművön, a kormányművön és az akkumulátorpakk védőeszközén. Kérdésünkre úgy fogalmazott, minden igyekezetükkel azon vannak, hogy megtalálják azt a pici pluszt, amivel megtörhetik a Mercedes egyeduralmát. A száguldó cirkuszban 2021-ben életbe lépő új szabályokra vonatkozóan elmondta, hogy a költségplafon a mérnökökre is hatással lesz, egzotikus anyagokat például nem használhatnak, de egy Forma–1-es autó megtervezése ugyanolyan izgalmas marad, mint eddig. Kifejtette: akik részt vesznek a Formula Studentben, sokat tanulhatnak a való életről, a csapatmunkáról a költségtervkészítésen át egészen addig, hogy milyen követelményeket kell teljesíteni a gyártásba kerülésig.
Kling Sándor, a Red Bull szerkezeti elemző mérnöke (Fotó: Májer Csaba József) |
Nagy lehetőség ez a győri egyetemnek
A megnyitóünnepségen dr. Hanula Barna, az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja azzal kezdte beszédét: számára érzelmekkel teli a program, mivel jól emlékszik arra, hogy a nyolcvanas években, a vasfüggönnyel elzárt Magyarországról milyen trükkökkel lehetett csak eljutni a bécsi egyetemre, most pedig ők láthatják vendégül a világot. Megjegyezte, hogy a Formula Studentes hallgatók a legmotiváltabbak, akikkel valaha találkozott és nagyon jó, hogy egy ilyen szimpóziumon mindannyian találkozhatnak és tanulhatnak egymástól.
A szimpóziumon szinte teljesen megtelt a győri egyetem aulája (Fotó: Májer Csaba József) |
A nyitóképen Luca Marmorini, a Toyota és a Ferrari korábbi motorfejlesztési igazgatója.