Techtogether A mérnökhiány az egyetemi csapatokat is érinti

A mérnökhiány az egyetemi csapatokat is érinti

Beck András | 2019.08.06 05:00

A mérnökhiány az egyetemi csapatokat is érinti

A Formula Student versenysorozatban a termék teljes életútját végigkövethetik a hallgatók, és szinte minden részfeladatba betekintést nyerhetnek, melynek köszönhetően olyan komplex tudásra tehetnek szert, amivel sokszor nagyobb tapasztalatot gyűjthetnek, mint egy cégnél eltöltött gyakorlati idő alatt – mondta Marton Péter, a BME Motorsport csapatvezetője.

Hirdetés

A Budapesti Műszaki Egyetemnek (BME) nem volt már egy Formula Student csapata? Miért indították el különálló csapatként a belsőégésű motorral működő autót?
A BME 2007 óta szerepel a Formula Student világában, kezdetben még az elsőként létrejött csapat is belsőégésű motorral indult a versenyeken. Ezt a 2010-es évek elején lecserélték elektromos hajtású rendszerre, tavaly emellett megjelentek egy új kategóriában, az önvezető autókéban. 2017-ben ebben a két kategóriában indítottak egy-egy autót, de mára már ugyanaz az autó versenyez az elektromos és az önvezető kategóriában is. Az a csapat nem tervezte, hogy a harmadik kategóriában is elindul. Fontos megjegyezni, hogy a szabályzat szerint egy egyetemről egyféle kategóriában csak egy csapat indulhat. Az újonnan létrejövő BME Motorsport ezért kifejezetten a belsőégésű kategóriára koncentrál. Az új csapat magja már találkozott korábban a Formula Studenttel, ami nagy könnyebbség volt az elindulásnál. Az előzetes felmérések alapján azt tapasztaltuk, hogy a piacon nagy igény van a belsőégésű motorral hajtott járművekre, valamint széleskörű oktatási lehetőséget is biztosít a hallgatók számára. Az ipari szereplők mellett a diákságot is megkérdeztük arról, mennyire érdekli őket a téma, ahonnan szintén pozitív visszajelzéseket kaptunk, ezért hoztuk létre a BME Motorsport csapatát, ahová többen az új kihívások miatt tértek vissza. Az ötlet egyébként külföldi minta alapján jött egy korábbi Formula Studentestől, aki az FS East egyik szervezője is. A karlsruhei egyetemen van hasonló felállás, azaz hogy a hallgatóság kategóriánként egy-egy, vagyis három különböző csapatot üzemeltet. Erre a BME is alkalmas egyetemnek bizonyult, hiszen kellő mennyiségű hallgatója van az egyetemnek.

Kevesebb, mint tíz hónap alatt építettek versenyautót a BME-n
Kevesebb, mint tíz hónap alatt építettek versenyautót a BME-n

Van elég érdeklődő az egyetemen a két csapatra?

Közel húszezer diák tanul a Budapesti Műszaki Egyetemen, így bőven áll értékes emberi erőforrás a rendelkezésünkre. Jelentős előny volt, hogy a hallgatók már ismerik a Formula Student versenyt a korábbi csapat miatt. Ez azonban nem csak nálunk előny, hanem Győrben, Kecskeméten és Miskolcon is, de ahogy hallottam Pécsett és az Óbudai Egyetemen is épp egy új csapat létrehozásán dolgoznak. Az ismertséggel így szerencsére nincs gondunk, de bármilyen furcsán is hangzik, már az egyetemi életben is érezhető a mérnökhiány. A diákok a cégeknél fizetést kapnak a munkájukért, míg nálunk önkéntesként dolgoznak. Az ilyen csapatokban ugyanúgy szervezett formában végeznek munkát, mint egy munkahelyen, de szabadabban és több területet érintve. Természetesen mindenki maga döntheti el, hogy a csapaton belül melyik irányba indul el.

Már az egyetemi életben is érezhető a mérnökhiány
Már az egyetemi életben is érezhető a mérnökhiány

– Miért előnyösebb egy Formula Student csapatba önkénteskedni, mint egy cégnél pénzt keresni?

A komplex tudást később sokkal jobban kamatoztathatják a hallgatók, mint azok, akik egy céghez gyakornokként vagy diákmunkásként bekerülve csak egy-egy nagyon konkrét részterülettel ismerkedhetnek meg az egyetemi éveik alatt. Ezt a részterületet nyilván rendkívül magas fokon megismerik, de nálunk részben a kisebb közösségből adódó egymásra utaltság, részben a magas szintű csapatmunka miatt is olyan készségeket lehet fejleszteni és olyan előnyre lehet szert tenni, amit máshol nehezebb megtanulni, főleg a gyakorlatban. A tervezés, a gyártás, a beszerzés, a versenyeztetés, mind-mind ránk háruló feladat. A termék teljes életútját végigköveti a hallgató, és szinte minden hozzákötődő részfeladatba bekapcsolódhat. Mindehhez komoly szakmai segítséget és tudást kapunk a támogatóktól, akikkel eközben egy pótolhatatlan szakmai kapcsolatrendszer is kialakul. A nemzetközi versenyeken külföldi hallgatókkal is megismerkedhetünk, akik a későbbiekben az iparágban vezető beosztásokat tölthetnek majd be. Mindezek miatt lehet a munkaerőpiacon sokkal értékesebb az a hallgató, aki az egyetemei évei alatt komoly munkát fektet a Formula Student világába. Ez egy jól megtérülő befektetésként is felfogható a szakmai előrelépés szempontjából, mert fizetés nincsen, viszont később sokkal többet kereshetnek azok, akik nálunk speciális tapasztalatot szereztek.

Kiemelt Partnereink