Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A kíváncsiság hajtja a debreceni Gerundiumot
A Debreceni Egyetem egyik csapata, a DE-High Voltage a Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai tanszékének gépépítőiből és az építést vezető oktatókból alakult 2009-ben. A csapatalakításra az apropót a Győrben megrendezett Széchenyi futam adta.
A hajtástechnikai lehetőségeket, és a piacon fellelhető alkalmazásokat figyelembe véve támadt az ötlet, hogy próbáljanak az ipari alkalmazásokban bevált hajtástechnikát átültetni mobil platformra akkumulátoros meghajtással, asszinkron motorral. Ennek az ötletnek a kidolgozására, gyakorlati megvalósítására szerveződött a csapat, és a versenyautót, mint kísérleti eszközt használva tökéletesítették az évek során a hajtást, egészen a szabadalmi beadásig.
– A Gerundium nevet viselő versenyautónk elsősorban a kísérleti hajtás kipróbálása miatt készült. Erre kiváló terepnek bizonyult egy közel egyórás verseny, melyben mindenféle dinamikai terhelésnek kitettük a hajtást. A gépépítéshez rendelkezésre álltak az iparban használatos jól bevált, megbízható és olcsó asszinkron motorok – mondta el Vitéz Attila csapatvezető. – Erre az alapra és az ipari hajtástechnológiai ismeretekre terveztük a versenyautót. Első lépésként megterveztük, és legyártottuk az alumínium vázat. Egyedi műszaki megoldásként sikerült elhelyezni úgy a motorokat a lengőkarokban, hogy azok csak kis mértékben növelték a rugózatlan tömeget. Ezután szereltük be a két gyári, háromfázisú villanymotort, a hozzájuk tartozó szintén gyári, de univerzális vezérlővel. Ezek után következtek a tesztek, és az első győri verseny. A sikereken felbuzdulva, tovább folytak a fejlesztések a nagyobb motorteljesítmény és az üzembiztosabb működés irányába. A motorok a következő szezonra belső levegő hűtést kaptak. Az univerzális vezérlő programozása lehetővé teszi szinkron motorok üzemeltetését is, így kézenfekvő volt a szinkron motoros hajtást is megpróbálni. Mivel a hajtástechnika az energiatakarékos autózást tűzte a zászlajára, ez a megoldás kitérőnek bizonyult, mert bár a motorok fogyasztása kisebb lett, a visszatáplálós fékezés nélkül azonban az összfogyasztás növekedett. Visszatértünk az asszinkron motorokhoz, és kikísérleteztünk egy belső olajhűtési eljárást, mellyel a motorokból mintegy 35 százalékkal nagyobb dinamikát lehet kihozni. A fejlesztés jelenleg itt tart. Sajnos a megváltozott versenyszabályok miatt háttérbe szorult a gazdaságos üzemeltetésű versenyautók használata az idei szezonban, így a Gerundium is.. Reméljük, hogy a jövőben lesz lehetőségünk olyan fogyasztásorientált versenyen részt venni, ahol kiaknázhatjuk nem csak a dinamizmusában, de az alacsony fogyasztásában rejlő előnyöket is.
Vitéz Attila elmondta, hogy a Techtogether versenyre a csapat mechatronika és gépész szakos hallgatókon kívül manager, és épületgépész szakos hallgatókkal is kiegészült. Mindannyian a járművek szeretetéért, az építés öröméért, és egy élhetőbb világ megteremtéséért csatlakoztak a csapathoz. A mérnökhallgatók építés közben olyan kompetenciákra tesznek szert, melyeket bárhol az iparban fel tudnak majd használni, amíg a támogatókkal a kapcsolatot ápoló manager szakos hallgatók pedig ismeretségeket szereznek, és beletanulhatnak a csapatépítés és népszerűsítés rejtelmeibe.
Az Autopro.hu szakportál konferenciát, szellemi és gyakorlati vetélkedőt szervez járműipari versenyeken eredményesen szereplő egyetemi és főiskolai hallgatóknak. A Hungexpóval és a Magyar Gépjárműipari Egyesülettel közösen szervezett rendezvény az Automotive Hungary 2014 szakkiállítással azonos időben és helyszínen rendezünk meg november 5. és 7. között. |
A Gerundium tulajdonságai:
- pilóta nélküli tömege: ~260 kg, melyből 60 kg az akkumulátorok súlya
- alumínium váz, üvegszálas borítás
- két darab, egyenként 4,5 kW-os asszinkron villanymotor hajtja a kerekeket közvetlenül keréktengelyen áttétel nélkül
- akkumulátor teljesítménye 340V 47,5Ah, közel 12 kWh energiatárolási képesség, LiPolimer típusú akkumulátorokban
- végsebessége: ~ 100 km/h