Techtogether A hosszabb tesztidőszaknak is köszönhető a harmadik hely

A hosszabb tesztidőszaknak is köszönhető a harmadik hely

Beck András | 2019.07.30 05:00

A hosszabb tesztidőszaknak is köszönhető a harmadik hely

A Formula Student egyik nagyon nagy előnye, hogy elsimítja a tanulmányi évek és a munkába állás közötti szakadékot. Megtanulunk fegyelmezetten és önállóan dolgozni egy-egy projekten – mondta Gudra Gábriel, az Arrabona Racing Team csapatvezetője. Hozzátette, hogy a eddiginél hosszabb tesztidőszak nem csak a konstrukciós újítás oldaláról, hanem menedzsment oldalon egyaránt nagy kihívás volt az idén.

Hirdetés

– Hogyan készültek erre a versenyszezonra?
– A felkészülést már 2018 szeptemberében elkezdtük, a Formula Student versenyre februárban nyertünk el a kvalifikációt. A csapat életében most kivételesen hosszú teszt időszakra adódott lehetőség. Több, mint 300 kilométert tudtunk menni az új autóval. A különböző versenyszámokra külön speciális teszteket is végeztünk. A statikus versenyekre egyetemi és vállalati mentorok segítségével több próbát is tartottunk. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy minden versenyszámok teljesítsük. Összességében a legjobb tíz közé akartunk kerülni. Az alapos felkészülés meghozta gyümölcsét, hiszen még a dobogóra is felállhattunk a ZalaZone járműipari tesztpályán megtartott versenyen, hiszen harmadikok lettünk az összesített eredmények alapján.

Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett múlt héten Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. Az Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyen végzett. A kecskeméti KEFO Motorsport a 24., míg a BME Motorsport csapata a 25. lett. A BME Formula Racing Team az elektromos autók versenyében a 18. helyen végzett, itt a TUfast e-technology vitte el az aranyérmet. Az önvezető kategóriát az AMZ driverless csapata nyerte meg.

– Hány fős a csapat?
– Jelenleg 44-en vagyunk, részlegekre lebontva dolgozunk, mindemellett évente kétszer tartunk időszakos tagfelvételt. Októberben és tavasszal várjuk a hallgatók jelentkezését. Vannak olyan szakok, ahol egyenlőre kevesen jelentkeznek csapatunkba, pedig nagy szüksége lenne rájuk, mint például a villamosmérnökök. A járműmérnökök, gépészmérnökök és műszaki menedzserek viszont rendszeresen jelentkeznek, de minden műszaki és gazdasági szakról megtalálják a hallgatók a helyüket a csapatban. A győri Széchenyi István Egyetemen népszerű szakain számos jelentkezővel számolhatunk minden felvételi időszakban. Legutóbb 58 jelentkezőből húszat vettünk fel és tizenhatan meg is maradtak. Maga a jelentkezés egyébként egy online felületen történik, ahol a jelentkezők egy önéletrajzot és motivációs levelet nyújtanak be, majd ezt követően egy személyes interjún döntjük el, sikeres felvételt nyernek-e csapatunkba. Ezzel a HR kiválasztási folyamat mindkét oldalát gyakoroljuk. A már meglévő tagok a kiválasztást, míg a jelentkezők az állásokra jelentkezést. A személyes impulzusra is lehetőséget biztosítunk, egyenként mindenkit behívunk egy beszélgetésre.

„Összesen 44-en vagyunk, részlegekre lebontva dolgozunk”
„Összesen 44-en vagyunk, részlegekre lebontva dolgozunk”

– Miért szoktak jelentkezni a csapattagok?
– Aki csak azért jön mert tanulni akar, az a második, harmadik nehézség után többnyire feladja az egészet. Ehhez a munkához nem csak motiváció, hanem szenvedély kell. Ez segít át minket a legtöbb kihíváson. A kitartásra leginkább akkor van szükség, amikor mondjuk egy hétig reggel héttől este kilencig kell maximális teljesítménnyel helytállnunk.

– A mostani autó elkészítésében mi volt a legnagyobb kihívás?
– Mint minden prototípus autóban, ebben is előfordultak problémák. De talán nem is konstrukciós kihívást említenék, hanem menedzsment oldalit: a legnagyobb kihívás az volt, hogy az egész építési időszakot előrébb hoztuk az egyetem szorgalmi időszakára. Azáltal, hogy korábbi készenlétet produkáltunk, több időnk jutott a tesztelésre, felkészülésekre. Nem vizsgaidőszakban, hanem szorgalmi időszakban építettük meg magát a versenyautót. Így a hallgatóknak a zárthelyik és a tanórák mellett kellett részt venniük a munkában, a vizsgaidőszak első pár hetében már a teszteket kezdhettük meg.

„Ehhez a munkához nem csak motiváció, hanem szenvedély kell”
„Ehhez a munkához nem csak motiváció, hanem szenvedély kell”

– Hogy nézett ki a hétköznapi munka?
– Minden reggel találkoztunk a Széchenyi István Egyetemen lévő műhelyünkben. Három csoportra bontva kezdtük meg a munkát. A szerelőműhely mellett a lamináló helység és FIEK hallgatói laborhelység egyfajta irodaként állt rendelkezésünkre. Utóbbiakban az aerodinamikai fejlesztéseken és a prezentációkon dolgoztunk. A konkrét feladatokhoz igazítottuk minden reggel, hogy kinek mennyi ideje van a csapatmunkára.

„Nem vizsgaidőszakban, hanem szorgalmi időszakban építettük meg a versenyautót”
„Nem vizsgaidőszakban, hanem szorgalmi időszakban építettük meg a versenyautót”

– A csapatból kikerülő hallgatók jellemzően hova mennek dolgozni?
– A Formula Student egyik nagyon nagy előnye, hogy a tanulmányi évek és a munkába állás közötti szakadékot elsimítja. Megtanulunk fegyelmezetten és önállóan dolgozni egy-egy projekten. Segítenek nekünk a mentorok, de a döntéseket nem ők hozzák. Ez önfejlesztéshez vezet a csapatnál, amit nem lehet mindenhol elsajátítani. Sokan neves multinacionális vállalatokhoz mennek miután végeztek a tanulmányaikkal, de van aki saját céget, vállalkozást alapít. Volt olyan csapattag aki nem is az autóiparban, hanem a rendezvényszervezésben kamatoztatja az itt szerzett tapasztalatait, de kötött már ki tőlünk csapattag a versenysportban is. A Formula Student minden szempontból nagyon jó ugródeszka az ebben résztvevő hallgatóknak. A legtöbb csapattag két-három évet tölt el nálunk. Az első pár hónap a feladatokkal és emberekkel való ismerkedéssel telik. Az a csapattag, aki nem marad velünk nyárig, az éles versenyen nem is vesz részt. Ott lehet igazán szembesülni azzal az élménnyel, hogy megvalósul az, amiért egy évig dolgoztunk.

„Sokan neves multinacionális vállalatokhoz mennek miután végeztek a tanulmányaikkal”
„Sokan neves multinacionális vállalatokhoz mennek miután végeztek a tanulmányaikkal”

– A Techtogether versenyen való részvételnek milyen előnyei vannak?
– Minden évben részt veszünk mind az őszi mind a tavaszi megmérettetésen. Az őszinek az az előnye, hogy a nyári időszakot követően pont a tagfelvételek után rendezik. ami egy azonnali verseny impulzust jelent az új tagjainknak. Persze nem egy Formula Student versenyről van szó, de mégis más csapatok más hallgatóival kell versenyre kelniük az új újoncoknak. A tavaszinak is előnye, hogy a tagfelvétel után van, bár olyankor kevesebb tagot szoktunk bevonni a csapatban. Ennek az az oka, hogy az már az építési időszak, nem tudnának egyenlőre önálló projektet vinni, de ezen változtatni fogunk a közeljövőben.

Kiemelt Partnereink