Szolgáltatók Új autómegosztó indul Párizsban, nem tanultak a múltból

Új autómegosztó indul Párizsban, nem tanultak a múltból

Kuthi Áron | 2019.05.10 16:03

Új autómegosztó indul Párizsban, nem tanultak a múltból

Lassan egy éve, hogy Párizsban és környékén megszűnt az addig legnagyobb flottával működő, rendkívül nagy területet lefedő autómegosztó szolgáltatás, az Autolib’. Most egyszerre négy közösségi autós cég repül rá a piaci résre. Még csak gyanítani sem lehet, ki lesz a megosztott mobilitás győztese, csak azt, hogy a városban, ahol az ENSZ klímaegyezményét a legtöbb ország két éve aláírta, búcsút lehet mondani a tisztán elektromos autómegosztó flottáknak.

Hirdetés

A főként a fiatalabb generáció körében népszerű, Autolib’ névre keresztelt szolgáltatást a francia főváros és a környéki önkormányzatok rendelték meg egyetlen szolgáltatótól, a Bolloré-csoporttól 2011-ben. Ám a szolgáltatás geometriájának egyre nagyobb bonyolultsága (egyre több önkormányzat csatlakozott) azt eredményezte, hogy a vállalat tavaly nyáron felmondta a szerződést az összes együttműködő helyhatósággal.

A területi széttagoltság, az állomáshoz kötöttség (csak dedikált partkolóhelyre és -ről lehetett érkezni és indulni az Autolib’-bel) rengeteg belső fuvart generált (rendszeresen voltak súlyosan túl-, illetve alulhasznált állomások), és a több mint 100 együttműködő önkormányzattal való koordináció ellehetetlenítette az üzleti modellt. Még nyomósabb ok volt a kiszállásra, hogy a 4000 autót üzemeltető Autolib’ több 100 millió eurós veszteséggel működött, a tervek szerint csak 2023-ban vált volna nyereségessé.

Hogy hogyan omlott össze az addig sikeres Autolib', arról tavalyi elemző cikkünkben olvashat. Nagy pofont kapott a közösségi elektromos autózás

Négy az egyben

Most májusban azonban egyszerre négy autómegosztó vállalat kapott engedélyt, hogy beterítse a párizsi utcákat járműveikkel. Ezek az Ada, a Communauto, a Drivy és az Ubeeqo. Ők négyen adják majd az Autolib’-utódként létrehozott Mobilib’ flottát, miközben már több közösségi autós cég is jelen van a francia fővárosban (a PSA-csoport a Free to Move, a Renault valamint az Ada együttműködésében a Moov'in, illetve a Daimler a Car2Go, vagyis most már a ShareNow nevű szolgáltatást adja, ráadásul ott volt eddig is a Communauto és az Ubeeqo is).

Nesze neked, elektromos hajtás

A közösségi autózás, a megosztott mobilitás környezetkímélőbb voltát előszeretettel hangsúlyozza mindegyik szolgáltató, ám pont a most megrendelt szolgáltatók egyike, az Ubeeqo „nem játszik titsztán”, hiszen közleményük szerint flottájában „túlnyomó többségében” elektromos és hibrid autók lesznek. Mellesleg ők azok, akik az Autolib’ által otthagyott 1213 dedikált parkolóhelyből a legtöbbet, 713-at megkaptak.

A modell nehézsége, a dedikált parkolóhelyek kérdése tehát nem tűnt el, a város tovább üzemelteti a töltőhelyekként is működő állomásokat. A kötöttséggel, hogy nem lehet akárhol otthagyni a járművet (loop car sharing) sokan megbarátkoztak, miként talán majd azzal is, hogy a minimális bérlési idő egy óra. De időközben változni látszik a közösségi autózás piaca, a szolgáltatók többsége free floating modellben (szabad elérésű autók) működik, ami vonzóbb és rugalmasabb lehet egy rövid belvárosi fuvarhoz.

Itt már tényleg a fogyasztók döntenek majd

A múlt tehát rengeteg kérdést vet fel, többek között azt, hogy egyáltalán milyen üzleti formát érdemes kialakítani a helyhatóság(ok) és a szolgáltató(k) között. Azon is érdemes elgondolkodni, milyen képet közvetít a fogyasztóknak az, hogy a közösségi autózás tisztasága is nagy gellert kapott azzal, hogy véglegesen vegyes meghajtásúvá válik az újrabrandelt Mobilib’. De a négyesfogat indulásával kapcsolatban talán mégis az a legnagyobb kérdés, Párizs miért nem hagyta maga mögött az állomáshoz kötött, így kissé nehézkes autómegosztás modelljét.

Kiemelt Partnereink