Szolgáltatók Számtalan előnnyel jár a tűzvédelem digitalizációja

Számtalan előnnyel jár a tűzvédelem digitalizációja

Pörge Béla | 2021.12.13 16:22

Számtalan előnnyel jár a tűzvédelem digitalizációja

Fotó: fiREG

Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. fejlesztési vezetője az autopro.hu-nak adott interjúban ismertette a fiREG szolgáltatásainak - a tűzvédelem digitalizációjának - az előnyeit. Akár biztonsági szempontból, akár a munkavégzés hatékonyságát illetően megéri a papíralapú megoldásokról a digitalizált világ felé nyitni a tűzvédelem terén.

Hirdetés

- Mióta foglalkozik tűzvédelmi szoftverekkel a fiREG.hu Kft.?

- A fiREG.hu Kft.-t 2017-ben azért hoztuk létre, hogy kifejezetten a tűzvédelmi nyilvántartások papírmentesítését valósítsa meg. Ez az egyetlen küldetése van.

- Hogyan kell elképzelni egy ilyen szoftver működését? Minden, tűzvédelemmel kapcsolatos kérdést a digitális térbe helyeztek?

- A célkitűzésünk, hogy a nagy darabszámú, sok „papírozást” igénylő tűzvédelmi eszközök karbantartásának, üzemeltetésének naplóit papírmentesítsük. Ez a gyakorlatban azt jelenti egy vállalat, gyár (üzemeltető) esetében, hogy legyen például országosan öt telephelye és mindenhol száz tűzoltó készüléke, beépített tűzjelző berendezése, hő- és füstelvezető rendszere, tűzcsapjai, akár több száz biztonsági világítása, ezek mindegyikét időszakosan ellenőrizni, karbantartani kell.

A szoftver feladata, hogy ezeknek az eszközöknek az adatait tárolja, valamint a vonatkozó jogszabályok szerint periodikusan figyelmeztesse az illetékes személyeket arról, hogy teendőjük, illetve milyen teendőjük van.

A megoldás kiemelkedő funkciója, hogy a vállalatok eszköztípusonként, telephelyenként tudnak jogosultsági szinteket beállítani. Hogy konkrét legyek a fenti példa esetén: a gyár debreceni telephelyén külön jogosultságot kaphat egy tűzvédelmi karbantartó cég tűzoltókészülékekre. A soproni telephelyen akár egy másik cég kaphat jogosultságot az ottani tűzoltókészülékekre. Felsorolhatnám a többi telephelyet és a többi eszköztípust, érezhető, hogy végeredményben az eszközök száma, az eszköztípusok száma, valamint a telephelyek száma ad egy egyre bonyolultabb „szorzatot”, ami indokolttá teszi egy ilyen rendszer bevezetését. Arról nem is beszélve, hogy általában eszköztípusonként más-más vállalkozást bíznak meg karbantartással. Ők a korábbi rendszerben a saját, egyedi formátumukban küldték a szükséges dokumentumokat. A fiREG-ben azonban az üzemeltető végeredményképpen minden szolgáltatótól egységes megjelenésben kapja meg ezeket.

A vállalat szeretné átlátni a tűzvédelmi rendszereit, szeretné tudni, hogy a szükséges dokumentációk rendben vannak, megfelelnek a jogszabályoknak és egy hatósági ellenőrzés során akár egy mozdulattal elő tudják venni bármelyik telephely bármely tűzvédelmi naplóját bárhol is zajlik épp az ellenőrzés. Ez óriási előny annak a vezetőnek, aki felelős az egész vállalat tűzvédelméért.

- Pontosan milyen szolgáltatásokkal rendelkezik a fiREG?

- A szoftver felhőalapú szolgáltatás. Használatának végeredménye egy felhőalapú dokumentumtár, melybe kettő irányból érkezhet adat. Egyrészt automatikusan bekerülnek ide a karbantartások, ellenőrzések során az úgynevezett elektronikusan vezetett üzemeltetési naplók. Ezt a fogalmat a 2020. január 22-én hatályba lépett OTSZ 5.1, valamint a kapcsolódó műszaki irányelvek vezették be és határozták meg. Egy ilyen napló tulajdonképpen egy PDF fájl, mely lehetővé teszi az üzemeltetőknek, hogy ne papíron vezessék és mutassák be a hatóságnak a szükséges iratokat.

A dokumentumtárba továbbá tölthetők be manuálisan is fájlok. Azt tapasztaltuk, hogy olyan jegyzőkönyvek, iratok, melyeket általában külsős szolgáltatók biztosítanak az üzemeltetőknek, jellemzően valahova lementésre kerülnek - vagy éppen nem, és akkor maradnak emailben. Majd miután az üzemeltető lementi, beállít magának egy naptárértesítést, hogy ezzel később mikor kell foglalkozni, mikor jár le az adott jegyzőkönyv, dokumentum.

A dokumentumtár lehetőséget ad arra, hogy ide betöltve a kapott jegyzőkönyvet, máris adhatok meg lejárati időt, valamint figyelmeztetést (például egy hónappal a lejárat előtt). Ebben az esetben pont olyan értesítéseket kapok majd, mint a fent említett, periodikusan ellenőrzendő eszközök esetén.

Összességében jelentős előrelépés abban, hogy egyrészt minden egy helyen legyen, másrészt tudjam, hogy kapok figyelmeztetést, amikor azzal újra feladatom van.

Fekete Attila (balra), a fiREG.hu Kft. társalapítója és fejlesztési vezetője, valamint Horváth Gábor, a cég társalapítója és szakmai vezetője

Fekete Attila (balra), a fiREG.hu Kft. társalapítója és fejlesztési vezetője, valamint Horváth Gábor, a cég társalapítója és szakmai vezetője | Fotó: fiREG

- Milyen előnyökkel jár a tűzvédelem digitalizációja?

- A fentieken túl óvatosan, de merem állítani, hogy a tűzvédelmi problémák megelőzése jelentősen javulhat. Számtalan példát osztottak már meg velünk karbantartók arra vonatkozóan, hogy korábban több hét, akár hónap volt mire egy vállalat döntést hozott valamilyen szükséges eszköz pótlásáról, javításáról. Nem csak azért, mert lassú a döntéshozatal, hanem azért, mert mire a helyszínről beérkezett a hibainformáció több kézen ment át. Hiába gondolják sokan, hogy attól digitális egy rendszer, mert „Excel-táblában” van. Az nem fog figyelmeztetni, azt minden évben elő kell készíteni és minden évben (jellemzően a helyszíni, kézi feljegyzések után, azt valahogy elolvasva) aktualizálni kell. Ezt a körülményes, számos hibaforrást rejtő folyamatot egészen leegyszerűsíti, ha a helyszínen, egyszerűen egy QR-kód segítségével azonosítok egy eszközt, erre bejegyzem az elvégzett karbantartást, ellenőrzést és a nap végén gombnyomásra készítek egy minden jogszabálynak megfelelő üzemeltetési naplót, mely a lehető legkevesebb hibás adatot fogja tartalmazni. Nem azon fog múlni, hogy mikor ér vissza a papír az irodába és azt vajon ki tudja elolvasni, megfejteni és mikor lesz ideje visszatölteni egy újabb Excel-táblába.

Több olyan esetet tudok, ahol ez a fenti folyamat két hónapról maximum egy hétre csökkent. Gondoljunk csak bele, hogy akár két hónapig működésképtelen volt egy vagy több tűzvédelmi berendezés! Én hiszek abban, hogy ennek egy hétre való csökkentése igenis hozzátesz a tűzbiztonsághoz és ezt a legtöbb vállalat már felismerte, igényli. A megoldás azonban még mindig újnak számít, hiába kétéves már az ezt lehetővé tévő jogszabály is.

- Körülbelül mennyi ügyfele van most a vállalatnak? Hogyan változik a kereslet a szolgáltatásaik iránt?

- Száz fölött jár már az ügyfelek száma, a felhasználók lassan az ezer főt is elérik. Az eszközökön végrehajtott karbantartás, üzemeltetői ellenőrzés rövidesen eléri az 1 millió 400 ezret. A kereslet - ha nem is exponenciális, de - folyamatos emelkedésben van. Míg 2019-ben 25 ezer darab elektronikusan vezetett napló készült el, 2020-ban a kétszerese, idén háromszorosra nőtt ez a szám. Ez jellemzi a fejlődést.

- Milyen vállalatok szerepelnek az ügyfeleik között? Kis- és középvállalatok vagy nagyvállalatok is? Melyik iparágból érkeznek az ügyfeleik?

- A karbantartóknak szánt (Expert) megoldásunkat a hazai legnagyobb, legismertebb tűzvédelmi karbantartó vállalkozások használják. A szoftver a mindennapok része, igyekszünk lefedni szinte mindent, amire szükségük van és a legfontosabbakat bátran mondhatom sikerült is. Ezek jellemzően kkv-k, háromtól húsz-harminc fős méretben az ország minden szegletéből.

Fotó: fiREG

Az üzemeltetőknek szánt (Enterprise) változatunk esetében az ügyfelek olyan vállalatok, ahol a tűzvédelmi rendszer nagy darabszámú, mert nagy alapterületen helyezkednek el és akár sok (esetenként 5-10, de akár többszáz) telephellyel rendelkeznek. Itt kulcsfontosságú, hogy a felelős személy átlássa a teljes rendszert és nyomon is tudja követni a történéseket. Itt ügyfeleink a gyógyszergyárak, az autóipari beszállítók és a gyártócégek. Az autóipari vállalatoktól különösen egyre nagyobb az érdeklődés. Náluk többnyire nem csak a hazai jogszabályoknak kell megfelelni, hanem egyéb, általában külföldről érkező auditok is nyomást helyeznek a vállalatokra, felelős személyekre. A nagyvállalatok sajátosságát ismerve, nagyon új a megoldás, de minden esetben pozitív véleménnyel vannak a végfelhasználók és ez talán a legfontosabb. Mindeközben persze türelemmel kell lennünk és segíteni kell őket meghozni a döntést.

Az tapasztalatból elmondható, hogy rekordidő alatt, akár néhány órán belül használatba vehető a rendszer és megkezdhető az éles használat, eszközbeszerzések és hosszú képzések nélkül.

- Hazánkban melyik iparág tekinthető a leginkább innovatívnak a tűzvédelem digitalizálásában?

- Mindenképpen a gyártást, azon belül is az autóipart, az ehhez kapcsolódó kiszolgálótevékenységeket nevezném meg.

- Hogyan tudnak együttműködni az illetékes hatóságokkal?

- A Magyar Tűzvédelmi Szövetség, mint a legismertebb és legnagyobb hazai tűzvédelmi vállalkozásokat tömörítő szervezet delegáltjaként részt vettünk az elektronikusan vezetett naplók műszaki irányelvének kidolgozásában. Ezt nagy megtiszteltetésnek érezzük, ugyanakkor nagyon nagy erőbedobással igyekeztük támogatni a döntéshozók munkáját, hogy lehetőség szerint olyan eredmény szülessen, mely mind az üzemeltetők, mind a hatóság részére egy jól használható megoldáshoz vezet. Ugyanakkor természetesen a papíralapú megoldásokkal egyenértékű digitális megoldást előkészíteni, megvalósítani meglehetősen összetett feladat, azonban úgy gondolom, ennek előnyeit már élvezhetik a felhasználók és a hatóság számára is csak pozitív hozadékkal jár.

Több alkalommal kaptunk meghívást, hogy a vonatkozó jogszabályokat ismertessük azok gyakorlati megvalósulásuk tükrében. Ezek mindig nagyon interaktív, előremutató találkozások, hiszen mind az üzemeltető, mind a hatóság célja ugyanaz: a tűzbiztonság növelése.

- Terveznek terjeszkedést Magyarországon kívül is? Milyen mértékű átfedések vannak az egyes országok tűzvédelmi szabályai között?

- Igen, van már angol nyelvű verziónk is. Sajnos pont a COVID alatt indultunk neki Kanadának, azonban fél év után parkolópályára tettük a projektet, olyan nagy volt az inaktivitás. Volt ott más gond is a vállalatok részéről, nem épp az innovációra volt emberi és anyagi erőforrásuk, illetve persze kedvük sem.

A szabályokat valamelyest sikerült megismerni több országban is. Jelentős eltérések nincsenek, szabványok is rendelkezésre állnak és országfüggő, hogy hol melyeket alkalmazzák. Természetesen vannak lokális specialitások is, ezeket mind fel kell mérnünk, amikor külföldre lépünk.

A jelenlegi fókusz, hogy itthon iparági sztenderddé váljunk és ehhez úgy gondolom, jó úton járunk. Közben azért kikacsintunk, most épp Németország felé, de igyekszünk itt támogatni a bevezetéseket inkább.

- Hamarosan indul az új év, milyen célokat tűznek ki maguknak 2022-re?

- Úgy tervezzük, hogy a jövő évben megkétszerezzük a vállalati ügyfelek számát, valamint további legalább tíz karbantartó vállalkozás választja majd a megoldásunkat.

A fent említett naplók számát szeretnénk megnégyszerezni, amely immár éves százezer darab fölötti naplót jelentene. A rendszerben jelenleg 400 ezer tűzvédelmi eszközt tartunk nyilván, bízom benne, hogy 2022-ben ezt további 150-200 ezer darabbal tudjuk növelni.

Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink