Szolgáltatók Sokan szeretnének érteni az elektromos járművek szereléséhez

Sokan szeretnének érteni az elektromos járművek szereléséhez

Kuthi Áron | 2020.01.15 12:18

Sokan szeretnének érteni az elektromos járművek szereléséhez

Elmúltak már azok az évek, amikor kizárólag a környezetért aggódó emberek érdeklődtek a hibrid és elektromos járművek iránt. A közutakat járva egyre több zöld autóval találkozunk. Kevés szó esik azonban arról, hogy a járműfenntartó iparnak elméletben és gyakorlatban is fel kell készülnie ezeknek a járműveknek a javítására, karbantartására. Mint Maróti Jozefina, a Maróti Könyvkereskedés Kft. kereskedelmi vezetője az Autopronak elmondta, ezt az igényt digitális technológiával támogatott szabadpiaci képzéssorozattal elégítik ki. Első digitális szaktanfolyamuk a Hibrid és elektromos járművek témakörére vonatkozik.

Hirdetés

– Kiknek szól és milyen szaktudást ad át a digitális szaktanfolyam?
– A Hibrid és elektromos járművek digitális szaktanfolyam célja, hogy egységes alapokra helyezve a szakmai elméleti és gyakorlati ismereteket, a digitális technológia segítségével a résztvevőknek lehetősége legyen arra, hogy elsajátítsák a legmodernebb járműtechnikai ismereteket. Elsősorban a járműfenntartó ipar részére szól a szaktanfolyam, akik időben szeretnék felkészíteni cégüket a változó járműtechnikai megoldásra egy olyan módszerrel, ami újszerűen, rugalmas időbeosztással és költséghatékonyan adja át a legkorszerűbb ismereteket.

– Mekkora érdeklődést tapasztalnak a tanfolyam iránt?
– Annak érdekében, hogy minőségi munkát tudjunk végezni, a férőhelyek száma korlátozott. Indulásunk óta minden hónapban megtelt a férőhelyek száma. A sikeresen végzett Hibrid és elektromos járművek digitális szaktanfolyam résztvevői tanúsítvány-kiosztón vesznek részt, ahol ünnepélyes keretek között kapják meg tanúsítványukat. A sikeresen végzettek között vannak szakemberek márkakereskedésből és független járműjavító műhelyből is. Részt vett az oktatáson már a Nemzeti Közlekedési Hatóság számos műszaki vizsgabiztosa, közlekedési központok főszerelői, de vannak járműmérnökök, tesztmérnökök is a végzett tanulóink között. Bár a tanfolyam digitális és fizikailag távol vannak résztvevők, minden tanulónkat egy ún. „Maróti-mentor” segíti, biztatva és segítve őt 3 hónapon keresztül, ha bármi elakadása, nehézsége van, ezzel biztosítva, hogy lelkesedése kitartson a szaktanfolyam végéig.

– Mi a tanfolyam menete, hogy sajátítható el az ismeretanyag?
– A Hibrid és elektromos járművek digitális szaktanfolyam minden hónap első napján indul és előzetes jelentkezéshez kötött. A 3 hónapos, 60 órányi ellenőrzött tananyagban minden résztvevő a saját ütemében tanulhat, a nap 24 órájában elérhető online. Lépésről lépésre tanítja az új ismereteket, az eredményességről azonnali visszajelzést ad. A megértést megkönnyítik az interaktív ábrák és animációk, aminek köszönhetően a tanulás játékszerűvé válik.

– A hazai hibrid/ elektromos személygépkocsi-park egyre nagyobb. Mekkora ismerethiányt tapasztalnak a szervizek körében az ilyen járművek javítását illetően?
– Bár jelenleg semmilyen törvény nem szabályozza a hibrid és elektromos autók javításának személyi és tárgyi feltételeit, a szakemberek azonban érzik, hogy szükségük van alapos elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra is. A hibrid és elektromos járművek mindazonáltal, hogy új rendszerismereteket kívánnak, a magasfeszültségű rendszer miatt munkavédelmi szempontból is kritikusak. A márkakereskedések gépjárműjavító szakemberei viszonylag könnyebb helyzetben vannak, hiszen náluk kötelező az oktatásokon való részvétel, de számos autótulajdonos szívesen választ gépjárműve javítására, karbantartására független autószerelő műhelyt. A hibrid járművek szervizelése új lehetőséget nyithat meg mindazon műhelynek, akik fel tudnak készülni időben a változásra. Mi nekik nyújtjuk a legalaposabb tudás elsajátításának lehetőségét.

Vezetett multiméteres diagnosztika gyakorlati mérés közben. Képek: Maróti Könyvkereskedés

Vezetett multiméteres diagnosztika gyakorlati mérés közben. Képek: Maróti Könyvkereskedés

– Milyen más autóiparhoz kapcsolódó újdonságuk van?
– Akik sikeresen elvégezték az elméleti hibrid és elektromos járművek digitális szakfolyamot, 2020 februárjától részt tudnak venni kiscsoportos hibrid és elektromos járművek gyakorlati oktatáson egy speciális Toyota Prius Plug-in oktatási gépjárművön. A digitális oktatás sszámukra megalapozta már azt a tudást, hogy a gyakorlati képzésen kizárólag diagnosztikai hibafeltárást és összetett meghibásodást vizsgáljanak. További újdonságaink a 26 órás Gumiabroncsok és keréktárcsák digitális szaktanfolyam, amit közösen a MARSO Kft.-vel fejlesztettünk, illetve 2020. januárjától elérhető egy hónapos Klímarendszerek és hűtőközeg, Gépjármű érzékelők és diagnosztika, és Autóvillamossági alapismeretek digitális szaktanfolyamok is.

– Mi iránt érdeklődnek Önöknél leginkább az autóiparban dolgozó résztvevők?
– Természetes igényként merült fel az elméleti oktatáson kívül a gyakorlati oktatás. Így hoztunk létre gyakorlati képzéseket, ami oktatópadon és szimulátoron történik egy napos képzés keretén belül budapesti székhelyünkön.
A két legnépszerűbb ilyen gyakorlati oktatási napunk a Soros járműves adatkommunikáció, CAN busz hálózatok, ahol a résztvevő megismeri a modern járművekben található buszhálózatok alapját képező soros kommunikáció működését. PC-oszcilloszkóp segítségével tud méréseket elvégezni, megtanulva a mérőberendezés beállításának legfontosabb lépéseit. Továbbá a gyakorlatban legtöbbször előforduló CAN-buszhálózati meghibásodások vezetett diagnosztizálását tudja motormenedzsment-szimulátoron elvégezni. A másik népszerű gyakorlati oktatás a Vezetett multiméteres diagnosztika, ami szintén oktatópad és szimulátor segítségével történik. Ezen az oktatáson magabiztos multiméter használat sajátítható el hagyományos és relével ellátott áramkörökön. Ezenkívül különféle hibák diagnosztizálását lehet elvégezni MOSFET vezérelt kapcsolásokon.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink