Szolgáltatók Nem az e-rollerek éve volt 2019

Nem az e-rollerek éve volt 2019

autopro.hu/K.Á. | 2020.01.14 15:47

Nem az e-rollerek éve volt 2019

Kivonul 12 városból a jellegzetes zöld színű elektromos rollerekkel közösségi mobilitási szolgáltatást adó Lime. Az amerikai alapítású, rekordgyorsasággal globálissá fejlődött startup emellett alkalmazottai 14 százalékának elbocsátására kényszerül. De nem csak a Budapesten is megtalálható szolgáltatásnak döcögött az üzlete, van még egy sor rolleres startup, amelynek megtört a lendülete.

Hirdetés

A Lime leépítése persze "csak" száz főt jelent, de a lépés egyáltalán nem vetít jó jövőt az egy-két éve még hipergyorsan fejlődő vállalkozás elé. A piaci hírek szerint a nagymértékű flotta-amortizáció, a magas munkaerőköltségek, és a helyi hatóságokkal való rengeteg jogi csatározás állhat a háttérben. A Lime ráadásul az utóbbi időben folyamatos pénzügyi veszteségekről számolt be.

A városok, ahol megszűnik a Lime:

USA: Atlanta, Phoenix, San Diego, San Antonio

Dél-Amerika: Bogota, Buenos Aires, Lima, Montevideo, Puerto Vallarta, Rio de Janeiro és Sao Paulo

Ausztria: Linz

Hasonló okok

A cég számára az egyik legnagyobb probléma a Kínában gyártott elektromos járműveik gyors elhasználódása, a szerződött szervizek nem sztenderdizált minőségszintje. A gyors elhasználódás mögött a felhasználók nemtörődömsége, szerződésszegése is áll, mivel a rollerezők sokszor nem arra használják a gépeket, mint amire kellene. A rollerek elfogadottságát a felelőtlenül közlekedők nagy mértékben befolyásolják, balesetekről, helytelen használatról, szerteszét hagyott rollerekről szinte hetente jönnek hírek világszerte. Mindez nem tett jót a szolgáltatóknak.

Úgy tűnik, még a használókban sem tudatosult, hogy ezzel az eszközzel ugyanolyan átlagos sebességgel, ha épp nem gyorsabban lehet haladni, mint a kerékpárral. A védősisak viselése egyáltalán nem elterjedt, így a kórházi kezeléssel végződő balesetek száma is nagyon megugrott. (Amerikai statisztika itt olvasható a balesetekről.)

Nehézkes piac

A Lime mellett a Bird, a Scoot, a Lyft, a Skip amerikai szolgáltatók mindegyikét utolérte 2019-ben a leépítés. Az ok nagyjából azonos. Miután nagyon rövid idő alatt sikerült mindegyik startupnak nagyon sok befektetést összeszednie (a cégek némelyikét 2 milliárd dollárra is értékelték), a lendület és az üzleti érdeklődés ugyanilyen hamar el is fogyott. Ám e rövid idő alatt fel is épültek azok a szolgáltatások, amelyek sokszor fenntarthatatlanok.

A városokban való szolgáltatás-adás lehetőségét jórészt a cégek gyorsasága befolyásolja, vagyis aki előbb jelentkezik be egy amerikai nagyváros közlekedési hatóságánál, annak nagyságrendekkel nagyobb esélye van, hogy engedélyt szerez. A globális expanzió ezért is érthető, ahogy "betelnek a helyek", úgy ugranak át Európába, Ausztráliába a szolgáltatók, ám itt is szintúgy a hatóságokkal kell hosszas egyezkedésbe bonyolódniuk.

Nyitókép: twitter.com/limebike

A megfelelő magyar szabályozás hiányában a rollereket csak csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. Így foglalt állást tavaly a Belügyminisztérium. Ez sok kérdést felvet, hiszen ha ez így van, akkor kizárólag bukósisakkal, segédmotoros jogosítvány birtokában lehet használni. Egy segédmotor pedig járdán nem, csak az úttesten közlekedhet.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink