Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ez a vállalat megreformálja a raklapozást
2024.04.25 04:16Új gyártócsarnokot építtet a Szabó Fogaskerékgyártó
2024.04.24 17:18Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mehet 25 km/h-s sebességgel egy e-roller? – még ezt a kérdést is tisztázni kell Budapesten
Az eredeti tervek szerint februárban lepték volna el a budapesti utcákat a Lime elektromosroller-szolgáltató minijárművei, ám kiderült, csúsznak az amerikai startup tervei. A Fővárosi Önkormányzatnál arról érdeklődtünk, hogyan készül Budapest a közösségi rollerezésre. Kérdéseinkre végül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kommunikációs osztálya válaszolt, és ebből egyértelmű, hogy van még néhány feltáratlan vetülete ennek az újszerű szolgáltatásnak. Úgy tűnik, a szolgáltatással kapcsolatos elvárásokról szóló együttműködési dokumentum nincs készen, és az abban foglaltakat még menet közben is bővíthetik. Az is benne van a pakliban, hogy maximálják a rollerek közlekedési sebességét.
Többek között azt kérdeztük, Budapest Főváros Önkormányzatát milyen formában kereste meg a szolgáltató, kért-e, és ha igen, milyen engedélyt a szolgáltatás elindításához. Azt írták, hogy a nemzetközi szolgáltató Lime magyarországi képviselője az Explico Zrt. Ők 2018-ban személyes egyeztetést kezdeményeztek a Fővárosi Önkormányzattal és azon keresztül a BKK-val abból a célból, hogy 2019 elején szeretnék Budapesten is elindítani elektromosroller-szolgáltatásukat. Ehhez – követve a nemzetközi gyakorlatot – a fővárossal együttműködési megállapodást kívánnak kötni. Az elmúlt hónapok egyeztetései alapján a szolgáltatással kapcsolatos elvárásokat pontosítani lehet majd – írták.
Felvetettük, hogy egy esetleges területfoglalási engedély területi hatálya ez esetben csak rendhagyó módon értelmezhető, mivel a rollereket virtuális állomásokról lehet felvenni, melyek helye napról napra változik, és csak mobilapplikáción látható. Felmerül a kérdés, hogy fizet-e területfoglalási engedélyért valamit a Lime, vagy ha nem, van-e más egyéb adó vagy illeték jellegű fizetési kötelezettsége a főváros irányában.
Jön a mikromobilitás, de még tanulni kell majd
A BKK kifejtette, hogy az elektromosroller-szolgáltatás egyike azoknak az úgynevezett mikromobilitási megoldásoknak, amelyekkel az utazás első vagy utolsó rövid szakaszait tehetik meg a közlekedők, és amelyek a közelmúlt innovációi nyomán jelentek meg a világ nagyvárosaiban. Ezek a közlekedési eszközök népszerűek, mivel lényegesen egyszerűbben hozzáférhetők, mint például egy személygépkocsi. Ugyanakkor szabályozásuk – épp a ténylegesen közelmúltbeli megjelenésük, terjedésük miatt – még nem egységes. Így például a KRESZ-ben sem vonatkoznak rájuk speciális előírások. Az ilyen eszközök „területfoglalási” kérdései mellett – hagyományos dokkolóállomásuk nincs, fizikai területigényük csekély, ráadásul időszakos, hiszen estére összegyűjtik őket töltésre – jelenleg hasonlóan szabályozatlan a városi közlekedési infrastruktúrán való mozgásuk, mozgatásuk (útfelület és/vagy járdahasználat, kerékpáros infrastruktúra használata, gyalogos zónák használata, szállítás a közösségi közlekedési eszközökön, viselkedési normák stb.). A Fővárosi Önkormányzat hosszútávon a rendezett elektromosroller-üzem kialakításában érdekelt, ezért a szolgáltatókkal való egyeztetés mellett valós tapasztalatokat is igyekszik szerezni az ilyen mikromobilitási megoldások terén, ezért kutatás-fejlesztési projekt keretében tervezi a mikromobilitási megoldások és rendszerek működésének vizsgálatát. A szabályozás formáját, tartalmi elemeit, a működés üzleti modelljét és az esetleges fizetési kötelezettségeket csak az így szerzett ismeretek tükrében lehet majd kialakítani és véglegesíteni.
Nincs felügyeleti szerv, nincs KRESZ-szabályozás
A BKK válaszából továbbá kiderült, hogy nem tudható, milyen felügyeleti szerv látja el a Lime eszközei felett a közlekedésbiztonsági jellegű felügyeletet. Mivel a rollerek közlekedésére tudtunkkal nincs KRESZ-szabályozás, feltettük azt a kérdést is, hogy van-e a fővárosnak valamiféle közlekedésbiztonsági ajánlása a Lime, a szolgáltatást majd igénybe vevők és a töltést végzők felé. Erre azt a rövid választ kaptuk, hogy a szolgáltatással először találkozó felhasználók a tervek szerint általános tájékoztatást kapnak majd a roller használatával kapcsolatban.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy fogja-e figyelmeztetni a gyalogosokat a főváros vagy esetleg a kerületek, hogy elektromos motorral meghajtott, akár 25 km/óra végsebességre gyorsult rollerek jöhetnek szembe velük a járdán. Mint megtudtuk, ezt a kérdést is szabályozni kell. "Az elektromos rollerek megengedett végsebessége is egyike azon szabályozásra váró részleteknek, amelyekről tárgyalások folynak. A Lime képviselőinek tájékoztatása szerint az eszközök végsebessége a város igényei szerint akár általánosan, akár területi zónák szerint egyaránt szabályozható" – részletezték.
A töltést regisztrált felhasználók végzik, akik úgynevezett virtuális hubokra helyezhetik ki a töltött rollereket, a Lime tájékoztatójában viszont csak ajánlásokat fogalmaz meg arra nézve, hogy hova nem szabad telepíteni az eszközt. A fővárosnak van-e ilyen ajánlása? – kérdeztük legvégül. A BKK azt válaszolta, hogy az együttműködés tartalmi részleteinek kidolgozása jelenleg is tart, egyelőre nincs végleges álláspont az eszközök kihelyezésére vonatkozóan.
Már az indulás előtt fordulat állt be
A BKK válaszainak megérkezése után nem sokkal még egy levél landolt a szerkesztőségben. A Lime Magyarország ebben arról adott tájékoztatást, hogy valóban csúszik az indulás. Ezt írták: „Mindig együttműködünk a helyi önkormányzatokkal, hogy a legjobb szolgáltatást nyújthassuk a nyilvánosság számára, mind felhasználóként, mind Juicerként. A cél érdekében az előkészületekre minden szükséges időt ráfordítunk. Ez azt jelenti, hogy néha el kell halasztani a tervezett indulási dátumokat, és most ez a helyzet Budapesten is. A tervezett indulást így márciusra tettük. Az indulási dátum közeledtével további információval jelentkezünk.”
Nyitókép: egy behavazott Lime-roller Brüsszel uniós negyedében