Szolgáltatók Magyarország is azt kéri az EU-tól, ne szigorítsanak a fuvarozók munkafeltételein

Magyarország is azt kéri az EU-tól, ne szigorítsanak a fuvarozók munkafeltételein

MTI/autopro.hu | 2020.04.01 13:48

Magyarország is azt kéri az EU-tól, ne szigorítsanak a fuvarozók munkafeltételein

Fotó: Pexels

Nyolc ország is arra kéri az EU-t, hogy ne írják alá azt a csomagot, ami még szigorúbb munkafeltételeket ír elő a kamionsofőröknek, inkább enyhítsenek most rajta a kialakult helyzet miatt. Eközben a hazai autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozások azt várják a Kormánytól, hogy őket is támogassák a koronavírus miatt kialakult rendkívüli helyzetben.

Hirdetés

A bolgár, a magyar, a litván, a lengyel, a ciprusi, a lett, a máltai és a román közlekedésügyi miniszter is arra kéri az EU-t, hogy egyelőre ne változtassanak a kamionsofőrök munkafeltételein, hiszen a szigorúbb szabályok még nehezebb helyzetbe hoznák a sérülékenyebb cégeket. Ehelyett inkább adjon az unió támogatást a szállítmányozó cégeknek is, ahogyan azt a légitársaságok is megkapták.

Kelet-nyugat tengelyen oszlanak meg a vélemények

Jelezték továbbá, hogy amennyiben az EU továbbra is ragaszkodik a mobilitási csomag elfogadásához, az sok európai, szállítással foglalkozó cég számára a csődöt jelentheti. Ahogy arról még februárban az autopro.hu is beszámolt, a kelet-európai országok jelentős része már a koronavírus-járvány kitörése előtt is ellenezte a csomagot, amely többek között előírná, hogy az üres kamionokat hazaküldjék, ezzel extra költséget okozva a cégeknek, nem beszélve a többlet károsanyag-kibocsátásról.

További pontként szerepelne az is, hogy nyolc hetente minden kamiont kötelező lenne hazavitetni, a sofőröknek pedig négyhetente lenne lehetőségük hazamenni, emellett pihenőidejüket a kamionon kívül kellene tölteniük, ami a szállásköltségeket is jelentősen megdobná. A csomagot főleg nyugat-európai államok támogatják, mint Franciaország és Hollandia, illetve a szakszervezetek, melyek szerint vonzóbbá tehetné a fuvarozói munkát a váltás. A támogatók szerint további előny lenne, hogy helyreállna a munka-magánélet egyensúlya a szektor dolgozói számára is – számolt be a Reuters.

Támogatást a hazai fuvarozóknak!

Eközben itthon a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) arra sürgeti a kormányt, hogy vonja be az autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozásokat a gazdasági támogatást igénylő ágazatok közé, terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket és nyilvánítsa közfeladatot ellátó személyekké a hivatásos gépkocsivezetőket.

Az érdekképviseletek mindezek mellett azt kérték a kormánytól, hogy az ország biztonságos áruellátása érdekében az Operatív Törzs egyértelmű utasítást fogalmazzon meg arról, hogyan kell eljárni a Magyarországra beérkező gépkocsivezetőkkel szemben. Fontosnak tartják, hogy az Operatív Törzs mondja ki: azok az egészségügyi ellenőrzésen átesett fuvarozók, akiknél mindent rendben találtak, folytathatják útjukat a kijelölt útvonalon, a higiéniás szabályok betartásával. Ehhez kapcsolódóan az érdekképviseletek azt is kérték, hogy a korábban, szerintük indokolatlanul karanténba helyezett gépkocsivezetők is visszatérhessenek dolgozni.

Mindezek előmozdítása érdekében a magyarországi közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások kétharmadát tömörítő két érdekképviselet közös fellépésről, szoros együttműködésről állapodott meg.

A közlemény idézte Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, rövid távon elsődleges cél a meglévő fuvarozási kapacitásokhoz kapcsolódó munkahelyek megtartása, a kapacitások szinten tartása. Úgy vélte, a személyszállító autóbuszos vállalkozások túl vannak a huszonnegyedik órán, az autóbuszok gyakorlatilag 100 százaléka áll, február óta szinte minden megrendelést visszamondtak a megbízók, miközben a helyzet normalizálódására a következő hónapokban, „de akár az előttünk álló évben sincs sok remény".

Romlik a nemzetközi pozíció

Karmos Gábor, az MKFE főtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar közúti fuvarozók elveszíthetik pozícióikat a nemzetközi, de akár a belföldi piacon is. Véleménye szerint ezt okozhatja már rövid távon is például az ágazat túlélését, a vállalkozások támogatását és helyzetbe hozását segítő lépések halogatása. A külföldi fuvarozóknak biztosított bértámogatási szabályok miatt ezek a negatív hatások már nem hónapok, hanem akár órák alatt érik el a magyar fuvarozókat. Azonnali beavatkozás nélkül a magyarországi közúti szállítási és logisztikai ágazat visszafordíthatatlan károkat szenvedhet.

A helyzet megoldása érdekében az MKFE és a NiT Hungary felajánlják több évtizedes szakmai tapasztalataikat és támogatásukat a magyar kormánynak, továbbá a járványügyi veszélyhelyzet megoldásában tevékenykedő valamennyi hatóságnak, célirányosan felállított szervezetnek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink