Szolgáltatók Ésik Róbert: tovább akarjuk növelni az innovációs és a K+F beruházások arányát a járműiparban

Ésik Róbert: tovább akarjuk növelni az innovációs és a K+F beruházások arányát a járműiparban

Pardavi Mariann | 2016.06.15 10:50

Ésik Róbert: tovább akarjuk növelni az innovációs és a K+F beruházások arányát a járműiparban

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) azon dolgozik, hogy egy asztalhoz tudja ültetni a Magyarországon jelen lévő külföldi járműipari nagyvállalatok döntéshozóit a hazai kis- és középvállalkozások képviselőivel. A HIPA elnökével a szervezet Automotive Hungary szakkiállításon vállalt szerepéről beszélgettünk.

Hirdetés

– Elérkeztünk az év feléhez: hogyan értékeli az elmúlt időszakot az ügynökség?
– A járműipar Magyarországon több mint 115 éves hagyománnyal bír. A magyar szakértelem és kreativitás, a kedvező földrajzi elhelyezkedés, a produktív munkaerő, illetőleg a versenyképes gyártási költségek eredményeként Európa egyik legvonzóbb autóipari piaca a magyar. Ennek egyik bizonyítéka, hogy a jelen lévő autóipari vállalatok folyamatosan bővítik telephelyeiket és fejlesztik termékeiket, azaz hosszú távon terveznek Magyarországgal. A járműipari szektor meghatározó szereppel bír a magyar gazdaságon belül: 2015-ben a járműgyártás termelési értéke 7833,3 milliárd forintot tett ki, ami 17,6 százalékos emelkedést jelent 2014-hez képest. A járműgyártás a teljes magyar feldolgozóipari közvetlen külföldi működőtőke-befektetési (FDI) állomány 18,8 százalékát adja, a beruházások összvolumene meghaladja a 3,8 milliárd eurót. A beszállítókat is ideértve közel 150 ezer ember dolgozik az ágazatban. Az ágazat kiemelt jelentőségét mutatja a kormány által az ágazat szereplőivel kötött stratégiai megállapodások száma: minden harmadik partnerségi megállapodást – 23-at a 68 közül – a járműipari ágazat képviselőivel írták alá. A világ 100 legnagyobb autóipari beszállítójából 43 jelen van nálunk, és tavaly először átlépte a félmilliós darabszámot a Magyarországon legyártott gépkocsik száma. A járműipar sikeressége megmutatkozik a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) által kezelt projektek esetében is. 2015-ben a szektorban befektetett 760,8 millió euró a 67 pozitív projekt által képviselt összesített tőkeállomány 54,2 százalékát adta. A pozitív döntéssel zárult projektek által létrehozott munkahelyek ágazati megoszlását tekintve a járműipar 32,9 százalékos súlyt képvisel, ami 4280 főt jelent.

– Milyen célkitűzésekkel vesznek részt kiállítóként az Automotive Hungaryn? Kiket kívánnak elérni?
– Mindazon piaci szereplőket meg kívánjuk szólítani, akik a magyar járműipari folyamatban még nem vesznek részt, de hasznos lenne, ha bekapcsolódnának, legyenek akár direkt vagy indirekt beszállítók, kapcsolódó szolgáltatást nyújtó vállalkozások. Másrészt azokkal a szereplőkkel is folytatni vagy mélyíteni szeretnénk a párbeszédet, akikkel már most is kapcsolatban vagyunk. Ezek a cégek, szervezek elsősorban és jellemzően a haza kkv-k, akik beszállítóként vesznek, illetve vehetnek részt a termelési folyamatban, a nagy nemzetközi gyártócégek mint integrátorok, valamint a munkaerő-képzési bázisát és további fejlesztését biztosító oktatási intézmények.

– Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek a korábbi években ezen a kiállításon, és ezeket milyen módokon szeretné a HIPA érvényesíteni az idei eseményen?
– A tapasztalataink egy része a kiállításhoz, míg másik része magához a szektorhoz kapcsolódik. Az Automotive Hungaryvel kapcsolatos egyik általunk érzékelt tendencia, hogy a rendezvény egyre inkább regionális szintre fejlődik. Évről évre folyamatosan nő a kiállítás területe, a kiállítók száma, a látogatók mennyisége, és ezzel párhuzamosam pedig a kormányzati stratégiai partnerek részéről a figyelem. Ezenkívül a rendezvény már nem csupán szakmai kiállítás, hanem olyan járműipari innovációs show, amely bepillantást ad a jövő termék trendjeibe, illetve a magyar szakemberek kreativitásába. Tehát a rendezvény nemcsak a szakmai kapcsolatokról szól, hanem a jövő közös tervezéséről, az magas szintű tudástőke utánpótlásáról is. Az ott látottak nemcsak a szakmabeliek, hanem a jövő szakemberei érdeklődését is felkeltheti az iparág iránt. A szektort illetően jól látható, hogy innovációs projektek, a legmodernebb technológiák érkeznek, illetve érkeztek hazánkba. Magyarországon egyre növekszik az összetettebb, magasabb hozzáadott értékű beruházások aránya, és több nagy autóipari vállalat is potenciális K+F központként tekint Magyarországra. Az elkövetkező időszakban Magyarországon a járműgyártás területén két fő fejlesztési irány mutatkozik: az eletkromobilitás és az önvezető autók, amit a kiállítás szakmai tartalma is egyre inkább visszatükröz. Mindez egyébként a kormány szándékával is egybecseng: Magyarországon a járműgyártás által húzott ipar súlyát 2020-ra 30 százalékra akarja növelni a kormány, amiben jelentős szerepet szánnak a legújabb autóipari technikák – például önvezető autó, elektromos autó – fejlesztésének és gyártásának. Ezzel együtt pedig tovább kívánja növelni azon beruházások arányát, ahol az innováció és a K+F központi szerepet kap.

– Milyen programokkal készülnek az Automotive Hungary-re?
– Természetesen a HIPA saját standdal vesz részt a rendezvényen, ahol bemutatjuk ügynökségünk szolgáltatásait, mind a beszállítói potenciál és annak fejlesztési lehetőségei, programjai oldaláról, mind pedig a beruházni kívánó partnereinknek befektetés-ösztönzési szempontból. A tapasztalataink azt mutatják, hogy rendkívül fontosak a kísérőrendezvények. Éppen ezért B2B rendezvényeket szervezünk a MAJOSZ-szal és a JETRO-val, azaz a Japán Külkereskedelmi Szervezettel is, integrátor nagyvállalatokat és hazai kkv-ket ültetve egy asztalhoz a konkrét keresleti igények kielégítése érdekében. Ezenkívül a tervek szerint, egyeztetések folynak majd egy német autóipari delegációval, ezzel is igazolva az iménti megállapítást, hogy a rendezvény egyre inkább regionális szintre lép. Végül, de nem utolsó sorban a Tier Up! programunkat is népszerűsíteni kívánjuk azzal a céllal, hogy a hazai kkv-k és felsőoktatási intézmények közösen együttműködve még inkább részt tudjanak venni a külföldi nagyvállalatok termék- és technológiafejlesztési folyamataiban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink