Szolgáltatók Túl lassú a digitális átállás a magyar logisztikai cégeknél

Túl lassú a digitális átállás a magyar logisztikai cégeknél

autopro.hu | 2019.10.16 04:33

Túl lassú a digitális átállás a magyar logisztikai cégeknél

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége szerint fel kell gyorsítani a logisztikai vállalkozások digitális átállását. Veszélyt jelent, hogy fokozódó hekkertámadásokra számíthat a logisztikai ágazat.

Hirdetés

Két és félszer fejlettebb jelenleg a lengyel cégek digitalizációs szintje, mint a magyaroké, egyes vélemények szerint egy átlagos hazai vállalkozás IT-rendszerét pedig hét és fél perc alatt lehet feltörni – hangzott el az „Iránytű a logisztikában – Irány Észak” című október 11-én Miskolcon megrendezett logisztikai szakmai konferencián.

A versenyképesség a tét

A Nordlog Klaszter és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által szervezett rendezvényen kiemelték, hogy sürgősen fel kell gyorsítani a hazai cégek – különösen a közepesnél kisebb méretű vállalkozások – digitalizációs folyamatait, mert nem lesznek versenyképesek a jövőben. A regionálisan második alkalommal megszervezett konferencia fókuszában a digitalizáció és a robotika versenyképességet segítő megoldások, a cégek digitális felkészültsége és informatikai biztonsága, valamint az e-kereskedelem robosztus fejlődése állt.

Nordlog Klaszter

Immár 11 éve alakult meg Miskolcon az Észak-Magyarországi Logisztikai Szolgáltatói Klaszter (Nordlog), amelynek alapító tagjai: a Miskolci Egyetem, az ÁTI DEPO Zrt, a Bay LOGI és a Misdolin Kft. voltak. A klaszter alapításának célja az volt, hogy elindítson egy közös beszélgetést és együttműködést olyan logisztikai szolgáltatói cégek között, akik eddig inkább versenytársai voltak egymásnak, de megtaláljanak olyan közös érdeket, amelyben közösen tudnak gondolkodni és egymás gazdasági potenciálját emellett erősíteni tudják.

Csaknem száz résztvevő

A jelentős érdeklődés mellett – mintegy 90 résztvevő (teltház) – megrendezett „Iránytű a logisztikában” elnevezésű szakmai konferencián az ágazat elismert szakembereinek előadásait hallgathatták meg a jelenlévők.

A hazai cégek digitalizációs folyamatait fel kell gyorsítani, mert a jövőben ez lesz a versenyképesség kulcsa, a vállalkozások jelenleg jelentősen le vannak maradva ezen a téren – állapították meg a konferencián. Egy régiós elemzés szerint a magyar és a lengyel cégek digitalizációs fejlettségi szintjének aránya 1:2,5-hez a lengyelek javára, és a Közép-Európába érkező befektetési tőke 70%-a Lengyelországba megy. A hazai logisztikai és ipari szereplőknek újra kell pozícionálniuk a fejlődési stratégiájukat, ha versenyben akarnak maradni, továbbá fejleszteni és optimalizálni kell a beszállítói értékláncokat.

IT védelmi képesség

A közepesnél kisebb méretű hazai cégek digitális fejlettségi szintje nagyon alacsony. Az átlagos magyar cég informatikai rendszerét 7,5 perc alatt lehet feltörni – hangzott el a konferencián. A cégek IT védelmi képességük katasztrofális állapotban van a nyugat-európai és távol-keleti társaikhoz képest. Mindez azért nagy probléma, mert a kibertámadások elérték a logisztikai piacot is – lásd a Maersk, DHL, DB-t ért hekkertámadások –, és a jövőben egyre több ilyen támadásra kell felkészülni, minthogy a logisztikai vállalkozások egyre értékesebb adatokat birtokolnak.

Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok csaknem 90 százalékát fogja össze. Magyarországon az MLSZKSZ az egyetlen olyan szövetség, amely a komplett szolgáltatási láncot lefedi, a többi szervezet a logisztikának csak egyes részterületeivel foglalkozik. A szövetséget 2002-ben azért alapították, hogy megvalósítsák a logisztikai szolgáltató központok hatékony együttműködését, elősegítsék a vonzáskörzetükben működő vállalkozások üzleti tevékenységét, növeljék versenyképességüket és új üzleti lehetőségeket teremtsenek. Tagsága 78 szervezetből áll, a tagság árbevétele 2017-ben elérte a 450 milliárd forintot.

Fejlesztésekre van szükség

„Egy ország versenyképességét összehangolt termelői és logisztikai stratégiával lehet erősíteni. Ha ezen két szempont közül a logisztika másodlagos szerepet kap, az – akár már rövid távon is – az ipari teljesítmény gyengülését eredményezi. Ezért a logisztikai piacon is folyamatos fejlesztésekre van szükség, különösen a digitalizáció területén – monda Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke kiemelte, hogy a logisztikai piac különböző szereplőinek újfajta együttműködéseket kell kialakítaniuk, mert együtt hatékonyabbak tudnak lenni, mint külön-külön. „Az ügyfeleknek nem olcsó megoldásokra, hanem az optimalizált és hatékony rendszerre van szükségük” – tette hozzá.

Szakemberhiány

A rendezvényen kiemelték, hogy az egyes iparágakban a robotika/digitalizáció látványos fejlődésének hátterében a hatékonyságnövelési igény, az egyre kritikusabb szakemberhiány áll. A hatékonyság növelésére többféle innovatív megoldást mutattak be a konferencián. A Pobo rendszerű árukiszedési technikával például növelni lehet a raktári árukiszedés sebességét – 8%-kal csökkenteni a kigyűjtési időt –, az RFID-technológiával egyes területeken a teljes logisztikai folyamatot automatizálni lehet. A folyamat eredményét egy működő vállalkozáson keresztül mutatták be, az adott cégnél 110%-kal nőtt a gyártott termékek darabszáma, a korábbi évi 268 órás sorállást 68 órára tudták csökkenteni, miközben az árbevétel 127%-ra nőtt, 22%-kal csökkent a dolgozói létszám és 13 feleslegessé vált gépet adtak vissza. A bemutatott példa összességében 15%-os termelékenységi javulást eredményezett. Kiemelték, hogy a versenyképesség javításához az egyes gyártási és logisztikai területekre megfelelően alkalmazható mérőszámokat kell kitalálni.

Régió Logisztikai Kiválóság

A konferencián átadták a "Régió Logisztikai Kiválóság" elismerést, amelyet 2019-ben a Robert Bosch Energy and Body System Kft. kapott meg. A díjat Andrejkovics Gábor logisztikai osztályvezető vette át, aki a konferencián tartott előadásában bemutatta cégük világszerte több díjjal elismert logisztikai fejlesztéseit. A Bosch Energy and Body System Kft-nél költséghatékony és célravezető gyártáslogisztikai fejlesztéseket vezettek be, melyet a többi Bosch gyár is elismer.

IRID-RTLS

A konferencián elmondták, hogy megjelent már az RFID-t (rádiófrekvenciás áruazonosítás) részben/egészben leváltó technológia – az infravörös technológián alapuló IRID-RTLS rendszer, amely teljes transzparenciába tud kerülni a gyártási folyamatokkal, kiküszöbölve az RFID rendszer korlátait. A rendszer pontos, nincs rádiófrekvenciás zavar, nincs keresési időveszteség, ezért a logisztika és a gyártás területén kiválóan lehet használni.

72 órás kiszállítási szintidő

Az e-kereskedelem rohamos fejlődése, és az évi több mint 20%-os növekedése hatalmas modernizációs kényszert jelent. A legnagyobb vállalatok, mint például az Amazon, bizonyos területeken már az aznapi kiszállítást is vállalják, az Alibaba pedig megcélozta a 72 órás kiszállítási szintidőt (miközben 72 órás heti munkaidőt várnak el a munkavállalóktól). Ezek mind óriási logisztikai kihívásokat jelentenek, amelyek egyre korszerűbb digitalizációs megoldásokat igényelnek. A drónok alkalmazása, a blokklánc-rendszerek, az automatizálás új szintjei vagy a robotok megjelenése mind olyan technológiák, amelyet az ipari termelő és logisztikai cégek nem hagyhatnak figyelmen kívül, ha továbbra is versenyképesek szeretnének maradni.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink