Szolgáltatók Tóth Zoltán: a túlcsomagolás legalább akkora hiba, mint az alultervezés

Tóth Zoltán: a túlcsomagolás legalább akkora hiba, mint az alultervezés

Pardavi Mariann | 2017.03.23 09:30

Tóth Zoltán: a túlcsomagolás legalább akkora hiba, mint az alultervezés

A jó csomagolást hat szempont választja csupán el a rossztól. A csomagolás az ipar fejlődésével egyre nagyobb jelentőséget kap, ezért a cégeknek kiemelt figyelmet kell rá fordítaniuk. A Nefab Packaging Hungary Kft. szakembere szedte össze, melyek a leggyakrabban előforduló hibák csomagolástervezés közben.

Hirdetés

– Egy hatékony csomagolásnak jóval nagyobb szerepe van annál, minthogy megvédje a terméket. A Nefabnál több tényezőt is figyelembe vesznek emiatt a tervezésnél. Melyek ezek a szempontok?
– A csomagolási összköltség több területből tevődik össze: szállítás, adminisztráció, raktározás, termékvédelem, kezelés és környezet. Vagyis komplexen kell nézni a csomagolást, nem pedig kizárólagosan a terméket védő burokkal kell számolni. Hiszen gondoljunk bele, nem mindegy, milyen eszközzel, milyen úton szállítják a terméket, az is fontos, hogyan raktározzák – rakatolható-e, felállítható-e –, hány operátort kell alkalmazni a csomag mozgatására, becsomagolására, továbbá számolni kell a termékdíjjal és a károsanyagkibocsátás díjával. Talán elsőre nem is egyértelmű, de az adminisztráció is fontos szempont. Akár összeállított szettként is lehet már csomagoló anyagot rendelni, így csökkentve a partnernél keletkező adminisztrációt és az összeállításra szánt időt. Mi úgy számolunk, ha a szállítás során keletkező költség 100 százalék, akkor ebből legfeljebb 20 százalékot tesz ki a csomagolóanyag. A többi költség a már említett hat faktor.

A konténernek pontos mérete van. Ha ezzel előre kalkulálnak, akkor eleve úgy tervezik a csomagolást, hogy beférjen több is.

– Milliméteres változtatások, milliós megtakarítások – gyakran találkoznak ezzel a jelenséggel a Nefabnál. Mennyire kisarkított ez?
– Valóban kisarkítottnak tűnik, de a valóságban tényleg apró dolgokon csúszhat el rengeteg költség. És persze fordítva: sok pénz takarítható meg kis változtatással. Ezek fel - tárására találtuk ki a CTO (Cost Take Out) programot, ami már meglévő csomagolások, a már említett szempontok alapján történő újra tervezését jelenti, költségcsökkentés céljából. A közelmúltban egy gépipari cég keresett meg minket egy optimalizálási felkéréssel. A csomagolás mérete indokolatlanul nagy volt a termékéhez képest, ez pedig azt eredményezte, hogy kevesebb csomag fért el szállításkor. Miután átterveztük a csomagolást, 35 százalékkal növeltük meg az egy tengeri konténerbe rakható termékek mennyiségét.

Ha a szállítás során keletkező költség 100 százalék, akkor ebből legfeljebb 20 százalékot tesz ki a csomagolóanyag.

– Rendszeresen terveznek át meglévő, létező csomagolásokat. Milyen hibákkal találkoznak a legtöbbször?
– Az említett cégnél két területen fedeztünk fel hiányosságokat. Az egyik az volt, hogy a csomagolás tervezésénél nem vették figyelembe a szállítás módját. A konténeres tengeri szállítást választották, magának a konténernek pedig pontos mérete van. Ha ezzel előre kalkuláltak volna, akkor eleve úgy tervezik a csomagolást, hogy beférjen több is. A másik hiba pedig szinte klasszikusnak számít: a biztonsági játék. Inkább túlcsomagolták a terméket, nehogy sérüljön. Így viszont nemcsak a csomag mérete nőtt, hanem az ebből eredő környezeti termékdíj is, illetve a csomagolás ára is. Ugyanakkor gyakran előfordul az alul tervezés is: ha szállítás során ebből fakadóan sérül a termék, akkor emiatt nő az egy darabra eső csomagolás ára, tehát hiába spóroltak, összességében nőttek a költségek. Éppen ezért hangoztatjuk: rendszerben kell nézni a folyamatot, nem pedig kizárólag a csomagolóanyag egységárával számolva. Cégünknél egy globális mérnökhálózat szaktudása biztosítja az optimális csomagolás tervezését.

– Milyen trendek manapság a meghatározóak? Mi várható a közeljövőben?
– Világosan látszik, hogy a környezeti terhelés egyre fontosabb szerepet kap. Manapság tulajdonképpen csak érzelmi szempont a környezet védelme, a jövőben azonban forintosítható lesz, ha egy cég nem óvja a természetet. Előtérbe kerülnek a bio anyagok, melyek lassan árban is fel tudják venni a versenyt, hagyományos társaikkal szemben. Így a jövőben a fenntartható csomagolás nem csak környezeti, de gazdasági szempont is lesz.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink