Szolgáltatók Több tízezer munkás kellene a cseh és a lengyel autóiparnak is

Több tízezer munkás kellene a cseh és a lengyel autóiparnak is

Hays | 2016.11.29 12:30

Több tízezer munkás kellene a cseh és a lengyel autóiparnak is

A magyar gazdaság berendezkedéséhez hasonlóan a cseh és a lengyel piacon is hangsúlyos szereplőként jelenik meg az autóipar mind a járműgyártók, mind a beszállítók szempontjából. A hasonlóságok mellett, eltérések is megfigyelhetőek a hazai piachoz képest, amit a Hays csoport magyarországi Engineering & Manufacturing divíziója a cégcsoport cseh és lengyel irodáinak segítségével mutat be.

Hirdetés

Beruházások
Jan Zimmel a cseh Engineering & Manufacturing divízió vezetője szerint a beruházások növekedése nem csak a magyar piacon volt megfigyelhető az elmúlt években. Csehországban az autóipar a GDP 34 %-át teszi ki, ami a legmagasabb érték Európában, és a vállalatok elkötelezettek az új fejlesztések és bővítések iránt, aminek következtében folyamatosak a zöld- és barnamezős beruházások. Lengyelországban 8 év alatt közel 50%-kal nőtt az autóipari termékek értékesítése, továbbá a 2016-os év várhatóan újabb rekordokat hoz értékesítés szempontjából. A VW és a Mercedes csoport valósítja meg a legnagyobb befektetéseket az OEM cégek közül, valamint a beszállítóknál további zöldmezős beruházások várhatóak, főleg az ország déli régiójában.

Képzés, elvándorlás
Oktatás szempontjából Csehországban hat műszaki egyetem található a legnagyobb városokban, illetve szakképzési rendszer a körzeti oktatási intézményekben, azonban további igény lenne ennek bővítésére. A cseh ipari tevékenység a közép-csehországi, Karlovy Vary, Ústí nad Labem és Liberec régiókban központosul. Az országon belül a munkavállalók könnyebben alkalmazkodnak a munkahely és a lakhatás közötti nagyobb távolsághoz, mint a költözéshez. A német határ szomszédságában élők és a szenior pozíciók esetében megfigyelhető elvándorlás Németország irányába, azonban kollégáink szerint ez nem számottevő. Lengyelországban a szakképzési rendszer a rendszerváltást követően kisebb figyelmet kapott, ezért Tomasz Kowalski, a lengyel Engineering & Manufacturing divízió vezetője szerint az országban nagyobb kihívást jelent a szakképzett direkt állományú pozíciók betöltése. Ezt fejlesztve a munkáltatók gyakran hoznak létre tréningcentereket a szakképzésben résztvevő diákok számára. Az országon belül a cseh és német határral szomszédos Slaskie és Dolnoslaskie régiók iparilag fejlettebbek. A lengyel munkavállalók nyitottabbak a németországi lehetőségek iránt – nagyságrendileg fél millió lengyel munkavállaló dolgozik az országban – valamint a munkaerőhiány megoldásában az sem segít, hogy jelentős elvándorlási trendek figyelhetőek meg az Egyesült Királyság és Hollandia irányába is.

Mobilitás
A lakhatás és munkahely közötti közlekedés megoldására Csehországban a leggyakoribb a saját autó használata, amelyhez a jól kialakított autópálya rendszerük is hozzájárul. A tömegközlekedés nehezebben igénybe vehető, gyakori, hogy nincs kialakítva a város és az azon kívül található ipari zónák között. Tanácsadóink tapasztalata szerint a vállalatok költözés esetén jellemzően nem nyújtanak extra támogatásokat. Lengyelország esetében saját gépjárművel való bejárás esetén a nagyobb vállalatok pozíció szintjétől függően támogatják a bejárást. Ahogy hazánkban is a céges autót jellemzően menedzseri szinttől biztosítanak. Gyakori, hogy a munkáltatók megállapodást kötnek az adott várossal a tömegközlekedés összeköttetés létrehozására az ipari központok és a város között.

Miből kell a legtöbb?
Cseh tanácsadóink szerint az autóiparon belül a leggyakoribb mérnöki keresések Csehországban villamos és gépész fejlesztési területen, valamint minőségügyi mérnöki és folyamatmérnöki területen jellemzőek, valamint a fizikai munkaerő toborzása is nehézségeket jelenthet, hasonlóan a magyar munkaerő-piaci helyzethez. A speciális technológiai és szoftverismeret, valamint a németnyelvtudás lehet előnyös a munkakeresők számára. Cseh kollégáink szerint jelen pillanatban fizikai területen legalább 70 000 fő, szellemi területen pedig nagyságrendileg 8000 fő hiányzik a cseh ipari munkaerőpiacról, amelynek nagy része az autóipart érinti. Lengyelországban az autóipari cégek több mint 172 000 főt foglalkoztatnak a Hays varsói irodája szerint, illetve az ehhez kapcsolódó szektorok (például értékesítés, aftermarket) további 245 000 főt. 2015-től kezdődően egyre komolyabb kihívást jelent a fizikai munkakörök betöltése, ami iránt az igény várhatóan továbbra is növekedni fog. Bizonyos területeken előfordul, hogy a fizikai állományú munkavállalókat Ukrajnából toborozzák és az onnan érkező munkavállalók száma mára elérheti akár az egymillió főt is. Mérnöki területen a minőségügyi és a villamos, illetve gépész fejlesztői pozíciók a leggyakoriabbak, amit tovább növelhet, a fejlesztési központok számának növekedése. Tapasztalataink alapján a közép-kelet-európai régió országai egyre hangsúlyosabb szereplőként tűnnek fel R&D területen és divíziónkban is megfigyelhető az R&D-hez kapcsolódó pozíciók számának növekedése.

Duális képzés
A friss diplomások száma nem mutat növekedést Csehországban a munkalehetőségek bővülésével szemben. Vállalati kezdeményezések esetében a legnagyobb cégekre jellemző a középiskolákkal és egyetemekkel közös képzési programok indítása. Lengyelországban a korábbiakhoz képest a kormány nagyobb erőfeszítéseket tesz a szakoktatás fejlesztésére, valamint vállalati oldalról is előfordulnak együttműködési programok a középiskolákkal és egyetemekkel.

A Hays a világ egyik vezető szakember toborzással és egyéb HR szolgáltatásokkal foglalkozó vállalata. Műszaki területen országszerte kínálunk lehetőségeket pályakezdő pozíciótól egészen a felsővezetői szintig. Mérnöki divíziónk tanácsadói az Ön igényeit helyezik középpontba. Szaktudásunk a biztosíték arra, hogy a megfelelő szakembert a megfelelő munkakörbe helyezzük el minden esetben. Műszaki területen szeretne elhelyezkedni, vagy vállalata számára toborozni? Forduljon a Hays-hez!

Bővebb információkért és aktuális állásajánlatainkért látogasson el a www.hays.hu-ra, vagy keresse szaktanácsadóinkat az [email protected] emailcímen.

Kiemelt Partnereink