Szolgáltatók Támogatja az AVL a speciális mérnöki tudás megszerzését

Támogatja az AVL a speciális mérnöki tudás megszerzését

Kuthi Áron | 2019.05.07 09:16

Támogatja az AVL a speciális mérnöki tudás megszerzését

Érden, az M6-os autópálya közelében a tervek szerint jövő év végére már állni fog az AVL osztrák autóipari kutatóvállalat nagyberuházásának első fázisa. A jelenleg Budapesten dolgozó mérnökgárda egy része a legmodernebb körülmények között, új irodaházban folytathatja eddigi munkáját. Dirk Janetzko, az AVL AUTÓKUT Kft. ügyvezető igazgatója mer nagyot álmodni, tervei szerint az érdi központ nem kevesebb, mint ezer fejlesztőmérnök és technikus új otthona lesz 2022-től. Ám a tervezgetés itt nem áll meg, az AVL zalaegerszegi és kecskeméti telephelye is folyamatosan bővül.

Hirdetés

– Egy független autóipari kutatóvállalat mindig kedvező pozícióban van, mert több mobilitási szcenárióra tud kidolgozni technológiai megoldásokat. Ez így van az AVL esetében is?
– Az autóiparban sokan mondják, hogy egyedül az elektromos motor a jövő erőforrása. Én ezt nem így gondolom. A belső égésű és az elektromos meghajtás egészséges kombinálására van szükség, valamint többfajta use case, stratégia kidolgozására. Rengeteg járható megoldás létezik a piacon, és a piac nagyon is tisztában van ezzel. Továbbá ha járműfejlesztésről beszélünk, ma már nem a motor és az erőáttétel fejlesztését értjük alatta, hanem leginkább az autonóm mobilitást, a vezetéstámogató rendszereket. Ezeknek a technológiáknak ma központi jelentőségük van abban, hogy a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás és fogyasztás mellett továbbra is a legnagyobb teljesítményt leadó erőforrásokat hozhassunk létre. Ez az AVL számára kihívás, de hatalmas lehetőség is.

– Nézzük át gyorsan, milyen fontos dolgok történtek az AVL életében az elmúlt évben!
– Három telephellyel vagyunk jelen az országban, Budapest, Kecskemét és Zalaegerszeg. Így megfelelően lefedjük az országot ahhoz, hogy a szakképzett munkaerőhöz hosszabb távon is hozzájussunk. Tavaly a budapesti munkavállalók száma átlépte a 400-at, és a Csóka utcai irodaházukat hirtelen annyira kinőttük, hogy két további XI. kerületi irodaházban kellett ideiglenesen helyiségeket bérelni. Az Érdre való költözés napirenden van, a terv az, hogy 2020 elejére elkészül az új, 5,7 hektáros területen építendő érdi AVL-központ első fázisa, ahova a mérnökség egy része beköltözhet. Itt irodaépület és tesztcsarnok is lesz, és elegendő zöld környezet, ahol a mérnökök kikapcsolódhatnak és inspirálódhatnak.

– Kecskeméten is új helyre költöznek. Milyen kutatások zajlanak majd itt?
– Az AVL magas szintű kutatásokat végez az üzemanyagcella-fejlesztés terén. Emellett motor- és erőátviteli rendszerek súrlódástani vizsgálatai is zajlanak. Az AVL új típusú tesztpadokat épít, valójában ezért is kell telephelyet váltani. Kecskeméten 50 szakembernek elegendő iroda is készül. Zalaegerszeg pedig a Zala Zone tesztpálya miatt stratégiai fontosságú az AVL számára, ezért már itt is jelen vagyunk egy kisebb gárdával.

– A BMW gyárindítása 2023 körül mit fog jelenteni az AVL számára?
– Számomra elsősorban az a kérdés, hogy meddig fog tartani a Magyarországra érkező egyre több befektetés a jelenleg elérhető munkaerő mellett? Úgy gondolom, az országnak gyorsabbnak kellene lennie abban, hogy a piaci igényeknek megfelelő oktatási rendszert alakítson ki. A baj az, hogy míg egyes egyetemek kiválóak, és még kiemelkedőbbek szeretnének lenni, addig mások meg vannak elégedve saját teljesítményükkel és pozíciójukkal. Ez pedig ma a lehető legrosszabb hozzáállás!

– Az AVL hogyan vonzza a tehetségeket?
– A feladatok sokszínűsége és a karrierlehetőség mindenképp olyan vonzerő, amelyet nem sok cég tud megadni. Amellett, hogy az AVL a gyors előrejutás lehetőségét kínálja, a karrierutakat illetően megfelelően rugalmas is, egy nálunk dolgozó mérnök könnyen ki tudja magát próbálni több helyen is. Vagyis nem kell feltétlenül egyetlen területen maradnia, a validáció, a kalibrálás, vagy épp az elektromos hajtás kutatása átjárható területek. És ha azt vetítjük magunk elé, hogy pár éven belül akár ezer mérnök is dolgozhat majd az AVL-nél, oda vezetők kellenek, tehát a fiatalok előtt lesz előrelépési lehetőség a szervezeti struktúrában is.

– Mindeközben arról van szó, hogy nincs elég mérnök, vagy mert nem bocsátanak ki eleget az egyetemek, vagy mert sokan külföldre mennek…
– Vannak mérnöki szakterületek, ahova könnyű szakembert találni, ilyen a formatervezés is például. De az új kutatási területekkel, a kalibrációval már más a helyzet, itt már hiány a gyakorlattal bíró szakember. Persze nagyon sok a mérnöki alapokat jól ismerő, jó képességű fiatal, de sajnos házon belül viszonylag korlátozottan tudjuk oktatni a pályakezdőket. Éppen ezért fontos az iparvállalatok és az egyetemek még szorosabb együttműködése. Mindezek ellenére nagyon komoly házon belüli szakmai továbbképzéseink vannak, legyen szó üzemanyagcella-kutatásról vagy öntvények tervezési szabályairól. Támogatjuk a specializált tudás megszerzését akár az osztrák központunkban vagy épp az Egyesült Államokban, Kínában. A helyet és a képzés idejét mindig a kutatási terület, az ismeretanyag szabja meg.

– Mit lehet tenni azért, hogy egy kutatócég vonzó legyen, és főként hogy kiemelkedjen versenytársai közül?
– Az AVL előnye a méretében rejlik, ez az a szervezeti nagyság, ahol még mindenki ismeri egymást. Ezt a közvetlenséget szeretnénk megőrizni Érden is. De addig is természetesen jelen kell lenni meetupokon, karrierexpókon a nagyobb láthatóság érdekében.

– Az angol és a német nyelvtudás előfeltétel az AVL-nél?
– Ha ma valaki mérnök akar lenni, legalább egy idegen nyelvet ismernie kell, és ez így van a cégünk esetében is. De ha valaki közös projektben vesz részt a Magyarországon megtelepedett német autóipari szereplők egyikénél, akkor mindig jobb, ha ott mindenki azonos nyelvet beszél. A német nyelvtudás az AVL-nél tehát egyértelmű gyorsítósávot jelent a karrierépítésben.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink