Szolgáltatók Sirius: új elővárosi autóbuszt mutatott be a NABI

Sirius: új elővárosi autóbuszt mutatott be a NABI

Burkus Zoltán | 2011.08.04 12:53

Sirius: új elővárosi autóbuszt mutatott be a NABI

A Sirius autóbusz család városi tagja után elkészült az elővárosi-helyközi jármű prototípusa is, az ára 40-50 millió forint között lesz – jelentette be Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.

Hirdetés

Az elsősorban a magyar piacra szánt elővárosi kocsi a NABI közel egy éves fejlesztőmunkájának eredménye. A sorozatgyártásra előkészített gépjárműcsalád második tagja a Kapos Volánnál teljesít majd szolgálatot. A magyar autóbusz-piac kihívásait szem előtt tartva folytatta járműfejlesztését a NABI, melynek eredménye a napjaink modern igényeit kielégíteni képes Sirius típuscsalád második tagja. Az új kocsi fejlesztése során a NABI mérnöki gárdája figyelembe vette az első, városi NABI Sirius magyarországi tesztelései során szerzett tapasztalatokat, és visszajelzéseket mind a járművezetők, mind az utasok részéről. Ezek alapján egy még inkább a hazai igényekre szabott, ugyanakkor világszínvonalú jármű gördült ki a legnagyobb magyarországi autóbusz-gyártó fővárosi üzemcsarnokából.

Nemzetközi tapasztalatokkal a hazai piacra

2011: Utazás a Siriusra?

A korábban mintegy 2,5 millió USA dolláros fejlesztésű, az amerikai piacon átütő sikereket aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva, összesen közel egy éves fejlesztési időszakot követően született meg a NABI Sirius elővárosi kocsija. A NABI Sirius autóbuszcsalád moduláris felépítésének köszönhetően az összes európai piaci, így a magyar igényeket is teljesíteni tudja. Az alap konstrukció kialakítása lehetővé teszi, hogy a már bemutatott városi, illetve a most debütáló elővárosi-helyközi járművek mellett szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz-, vagy akár hidrogénhajtású variációt is elkészítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, akkor nem kell különböző alkatrészeket vásárolni buszonként, hiszen a beépíthető elemek nagy része megegyezik. A NABI Sirius család második tagja készen áll a sorozatgyártásra.

Tovább hódít a forradalmi magyar formaterv

Múlt, jelen, jövő? Hamarosan háromezer járművet cserélhetnek le a magyar szolgáltatók.

A bemutatott autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd. A fejlesztését, építését és kiszerelését is a NABI hazai szakembergárdája végezte. A NABI Sirius tervezése során a vállalat igyekezett azt a forradalmi – szintén magyar –, formatervet követni, amelyet az Amerikába szállított buszok esetében már használ. A gyártó célja autóbuszaival felkelteni az utasok és városlakók érdeklődését, amit a Sirius városi kocsival már sikerült elérni. A típuscsalád első tagját az országos tesztek során az utazóközönség a „mosolygós busz” becenévvel illette, és kivétel nélkül minden hazai nagyvárosban dicsérték egyedi formatervét, vonzó megjelenését.

A klét Sirius: a városi kivitel (jobbra) mint "mosolygós busz", már felkeltette az utasok és városlakók érdeklődését.

Az Egyesült Államokban több NABI autóbuszt üzemeltető közlekedési társaság is a magyar mérnökök által tervezett autóbusszal népszerűsíti a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket. A NABI Sirius nem csupán külső megjelenésében, hanem biztonsági szempontból is kiemelkedő, acélvázas szerkezetének köszönhetően fokozottan strapabíró jármű. Emellett környezetvédelem és gazdaságosság tekintetében is kiemelkedő adottságokkal bír: az MAN alváz alkalmazásával az összehangolt hajtáslánc kedvez a fogyasztásnak, és a korszerű MAN dízelmotor az EU5-ös normát túlteljesítő EEV besorolásnak is megfelel adalékanyag nélkül, amely csak várhatóan csak 2013-tól lesz kötelező az Unió területén. További előnyként az MAN-komponenseknek is köszönhetően magas szintű vevőszolgálat biztosítható az első pillanattól.

Szabványeltérések és átalakítások

Az alapul vett NABI BRT-buszcsaládhoz képest át kellett alakítani a jármű szélességét: az amerikai szabvány 102 collos, vagyis 2590 mm-es szélességet ír elő, a Siriusnak ennél 40 mm-rel keskenyebbé kellett válnia. Mivel hátul a légkondicionáló helyett ablakot visel, ezért a hátfal is új, és az eltérő szabványok miatt a lökhárítók és a lámpák is átalakultak. Emellett a vezetőteret, a tetőrészt (integrált légkondicionálóval) és a belső burkolati rendszert is újragondolták. Viszont, mivel már egy létező alvázas típuscsalád alapjain folyt a fejlesztés, alig 100 millió forintos költséggel járt.
A már korábban bemutatott városi kivitelhez képest a helyközi típus újdonsága a rozsdamentes acélból készült vázszerkezet, az átmenő utasforgalom nélküli magas padlós rész és a két ajtós utastér. A vezetőkörnyezet még jobban szolgálja a sofőrt. Az ülések a hosszabb menetidőre tekintettel vastagabb párnázást kaptak. A belső utastájékoztató rendszer és a hamarosan kötelezővé váló nappali menetfény szintén a helyközi modell sajátossága.

Tovább folytatódik a típuscsalád-fejlesztés

A NABI az elmúlt években elsősorban amerikai városok megrendelésére, exportra gyártott gépjárműveket. A cég korábban már tervezett és értékesített autóbuszokat a hazai piacra is, azonban a megrendelés-állomány túlnyomó része a tengerentúlról érkezett. Az elmúlt közel két évtized során több mint 7500 darab autóbuszt szállított az Egyesült Államok közlekedési vállalatainak: többek között Florida, Kalifornia és New Jersey államokban szolgálnak a NABI buszai. Az amerikai sikerekre, és a nemzetközi tapasztalatokra alapozva a magyar vezetés felismerte a hazai buszpiacban rejlő lehetőségeket, és úgy döntött, hogy visszatérne járműveivel Magyarországra. Köztudott, hogy a hazai buszállomány cseréje igencsak időszerű: jelenleg megközelítőleg 10 000 autóbusz szállít utasokat hazánkban, ezek 67 százalékban 10 évnél, 30 százalékban 20 évnél idősebbek. Az elkövetkezendő három évben éppen ezért várhatóan közel 3000 járművet cserélhetnek le a szolgáltatók országos szinten.

Nagyságrend: hatvan százalékban magyar

A minőségi és gazdaságos gyártás érdekében magas a magyar beszállítók aránya. A szénacél elemek a Dunaferrtől, a szélvédők a soproni Hirschlertől, az edzett König Sichor oldalüvegek Orosházáról, a kapaszkodók az Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft.-től származnak, a műanyagelemeket három magyar specialista cég szállítja. Az utasüléseket a lengyel Stertől szerzik be, de a kárpitozás és az összeszerelés már hazánkban történik, a jármű fedélzeti elektronikája is magyar gyártású, a fényezésben szintén igénybe veszik hazai gyártók termékeit. Összességében a beszállítói arány és a hazai hozzáadott érték nagyságrendileg eléri a 60 százalékot – tudtuk meg Laskói József termelési főmérnöktől. A beszállítók kiválasztása részben a korábbi bevált kapcsolatok alapján, részben a vevői igények szerint történt, például a rozsdamentes acélvázhoz Magyarországon nem található megfelelő gyártó, ezért az anyagokat finn vagy német, esetleg olasz partnerektől kell beszerezniük.
A próbaút során a Sirius mindkét változatát kipróbálhattuk utasként, és az országúti kilométerek valóban kellemes, nagyrészt zaj- és vibrációmentes környezetben teltek az utastérben: az MAN és ZF főegységek az elvárt színvonalat hozták, a karosszálás és a héjszerkezet szigetelése pedig érzékelhetően magas színvonalon sikerült a NABI szakembereinek.

Az autóbusz-állomány megújulásáért

„Újabb fontos lépést tettünk a magyarországi termékportfóliónk bővítése terén. Célunk a NABI Sirius-szal, hogy az amerikai sikerek után Magyarországon is a mi buszaink szállítsák az utasokat. A városi kocsi sikereire alapozva úgy gondolom, kiemelkedő minőségű, az európai normákat messzemenően teljesítő autóbuszt készítettünk el a munkatársaink szakértelmének köszönhetően. A hazai tömegközlekedési járműpark megújítása egyre égetőbb kérdés. Remélem, hogy az autóbusz-állomány megújulásából a NABI, mint hazai gyártó és munkaadó – kiveheti majd a részét” – mondta el Baranyai Ferenc, a NABI Kft. ügyvezető igazgatója.

A NABI-ról

A NABI a világ egyik vezető tömegközlekedési busz gyártója. Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. A NABI Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet busz karosszéria-gyártó és összeszerelő üzemeket. A NABI terméke a világon egyedülálló, SCRIMP technológiával készülő könnyűszerkezetes autóbusz, a CompoBus. A NABI buszai a hagyományos dízel erőforrás mellett a környezetbarát gázüzemű (CNG, LNG) motorokkal, valamint hibrid meghajtással egyaránt elérhetőek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink