Szolgáltatók Nyírő József: a legnagyobb probléma a munkaerőhiány

Nyírő József: a legnagyobb probléma a munkaerőhiány

Uzoni Ábel | 2017.06.20 12:30

Nyírő József: a legnagyobb probléma a munkaerőhiány

A munkaerőhiány a legégetőbb hazai autóipari probléma Nyírő József, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) most megválasztott elnöke szerint. A Műszaki Egyetem Gyártástudomány és -Technológiai Tanszékének adjunktusaként közelről látja, mekkora jelentősége van a képzésnek, a jól képzett munkaerőnek a piacon.

Hirdetés

– Egy oktató szemével hogy látszik a hazai autóipar?
– Szervezetünknek és az oktatási rendszernek is nagyon nagy szerepe lesz abban, hogy javítson a helyzeten, mert nem tudunk jól képzett munkaerőt vonzani, ha nem tudunk elég embert megfelelő szinten képezni. Az Ipar 4.0 mentén minden szektorra kiterjedően nagy változások jönnek a munkaerőpiacon, és mindez értelemszerűen az oktatási rendszert is érinteni fogja.

– Az érthető, hogy a világcégek jobban adaptálódnak a modern, gyors ütemű termelés követelményeihez, az Ipar 4.0 megoldásokhoz, de készek-e egyáltalán erre a kisebb cégek?
– Én azt gondolom, hogy gyors ütemű változás lesz ez, és az oktatásnak, a cégeknek is gyorsan kell mindehhez alkalmazkodniuk.

– Milyen eszközei vannak a MAJOSZ-nak, hogy ebben segíteni tudják a szektor szereplőit?
– Mint ahogy eddig is, együttműködést keresünk az oktatási intézményekkel és képzéseket szervezünk. Ez elég nagy mérföldkő személyesen az én életemben is, mert épp az Ipar 4.0 felfutásának korszakában veszem át a szervezet vezetését. Az autóiparban eleve drasztikus változások mennek végbe, itt az önvezető technológia, az elektromos meghajtás fejlesztése. Itt kell megjegyezni, hogy Magyarország szerepe mindebben nagyon markáns, már csak a zalaegerszegi tesztpálya miatt is. A pálya a magyar járműipar erősítése szempontjából nagyon jó, így minden tagunk számára is előnyös, mert a tesztpálya teszteket, a tesztek piacot hoznak.

– Kutatás-fejlesztésben nem áll rosszul Magyarország, a legtöbb nagy cég, amely itt működteti K+F központját, meg is találja a képzett munkaerőt.
– Igen, de a nagyok is egyre több embert igényelnek, ráadásul nem csak nekik kellene felszívniuk a munkaerőt, hanem a kkv-knak is. Nagyon fontos szempontunk, hogy a kkv-knak minél erőteljesebben bele kell épülniük az autóiparba, és itt alapvető fontosságú a belső folyamataik optimalizálása, a hatékonyság-növelés, a saját kutatás-fejlesztés. Ez jelenleg alacsony szinten áll.

– Mennyire tudnak segíteni a piaci szereplőknek a technológiaváltást segítő pályázati források megtalálásában?
– Együttműködési megállapodásokra törekszünk fejlesztési irodákkal, ezen kívül épp most adtunk be Ipar 4.0-val összefüggő és a kkv-szektort érintő fejlesztési pályázatot a Műszaki Egyetemen.

– Sok piaci szereplőtől hallani, hogy vajdasági, kárpátaljai munkaerővel igyekszik pótolni a termelési kiesést, és így segít a munkaerő-hiányon. Ez ma valóban tendencia az autóipari beszállítóknál?
– Igen, ezt alá tudom támasztani, az iparnak szüksége is van rá, és a jelenség középtávon is fennmarad. A szakképzettségre, a jó munkaerőre mindig nagy igény van, és úgy tűnik, kínálat is van belőle. Ahonnan sikerül, onnan kell embert szerezni, de ez nemcsak határon túli viszonylatban, hanem országon belül is így működik, a munkaerő migrációja létező jelenség. Mégpedig részben a bérekkel történő átcsábítás miatt, mert a munkavállaló relatíve kis összegért, 5-10 százalékos emelésért már hajlandó új munkahelyre szerződni. Tehát nem ritka, hogy az ember körbejár az ipari parkban, és másfélszeres fizetést tud kialkudni. De el kell mondani azt is, hogy ha nem lenne hazánkban a határon túli munkaerő, az még agresszívabban hajtaná felfelé a béreket.

– Egy cégnek súlyos milliókba is kerülhet, ha egy alkalmazott távozik. Egyre nagyobb jelentősége van tehát a munkaerő-megtartásnak, erről tartottak nemrégiben konferenciát. Mi volt ennek a tanulsága?
– A munkaerő-megtartás az egyik legfontosabb tényező ma a munkaadói oldalon. A konferencián többek között szó volt olyan, cégek által alkalmazott jó gyakorlatokról, amelyek csak részben szólnak a kiegészítő juttatásokról, igyekeztünk bemutatni, hogy egyes vállalatok hogy teszik vonzóbbá, kellemesebbé a munkavégzés helyét, milyen képzéseket tudnak nyújtani.

– Mit lehet javasolni egy nem MAJOSZ-tagnak, miért érdemes belépni a szervezetbe?
– Egyértelmű, hogy együtt nagyobbak vagyunk, a szervezet a legmagasabb szinten tudja képviselni a szektor érdekeit, figyeljük az ipari trendeket, tréningeket tartunk, és a képzésre a jövőben még több energiát fogunk fordítani.

Kiemelt Partnereink