Szolgáltatók Németh István: Szeged és környéke otthont adhatna egy új japán nagyberuházásnak

Németh István: Szeged és környéke otthont adhatna egy új japán nagyberuházásnak

Pardavi Mariann | 2017.02.09 08:29

Németh István: Szeged és környéke otthont adhatna egy új japán nagyberuházásnak

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA), a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ), valamint négy hazai járműipari beszállító is bemutatkozott Japán legnagyobb autóipari rendezvényén, a 9. alkalommal megrendezett Automotive World konferencián és kiállításon Tokióban. A MAJOSZ főtitkárával beszélgettünk.

Hirdetés

– Mit gondol, miért lenne kifizetődő a japán beruházóknak hazánkat választani?
– A japán cégek számára – pusztán a földrajzi távolság miatt is – szükséges, hogy európai főhadiszállást tartsanak fent, és ehhez Magyarország remek lehetőségeket biztosít. A Suzuki magyarországi gyárlétesítésével együtt a legjelentősebb japán beszállítók is megjelentek, jelenlétüknek köszönhetően a japán termelési kultúra, a termelés- és minőségirányítási rendszerek gyorsan ismertté és széles körben alkalmazottá váltak a beszállítói lánc minden szintjén. Mindez európai mércével mérve továbbra is versenyképes költségszintekkel, a jó infrastrukturális lehetőségekkel és az állami és helyi önkormányzatoknál elérhető befektetés-ösztönzési lehetőségekkel együtt erős érv a magyarországi beruházások mellett. Jelenleg a japán autóipari cégek másik jelentős európai bázisa Nagy-Britannia. A brexit következtében elinduló gazdasági átrendeződés véleményem szerint szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy újabb japán cégek érkezzenek Magyarországra.

– Mit gondol, Magyarországon melyik régióban találhatna otthonra egy nagyobb japán beruházás? Melyik terület bírná el munkaerő szempontjából ezt a terhelést?
– Jelentősebb beruházást a jelenlegi infrastruktúra figyelembe vételével elsősorban Szeged környékén és a Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen által határolt háromszögben tartok leginkább megvalósíthatónak. Ezekben a régiókban talán még a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő is biztosítható, ami Nyugat-Magyarországon már egyértelműen problémát jelent.

– Mivel igyekezett vonzóvá tenni a Magyarországot a MAJOSZ és a HIPA?
– 2016 után már második évben jelentünk meg a tokiói Automotive World kiállításon. Remélem, hogy a kiállítói jelenlétünket a továbbiakban is fenn tudjuk tartani, mivel ez a folytonosság is demonstrálja a japán-magyar ipari és üzleti kapcsolatok építése iránti elkötelezettségünket. A kiállításra japán nyelvű tájékoztató anyagok készültek, és a munkánkat két, japánul, angolul és magyar nyelven kiválóan kommunikáló tolmács segítette. A kulturális különbségek miatt kiemelten fontos, hogy a kiállítás látogatóit anyanyelvükön tudtuk megszólítani. Mind az előkészületek, mind a kiállítás során jelentős és hathatós támogatást nyújtott Magyarország tokiói nagykövetsége. A HIPA elsősorban befektetési célpont igyekezett hangsúlyozni hazánkat, a MAJOSZ pedig azt hangsúlyozta, hogy a beszállítói lánc és az üzleti kapcsolatok terén tudja hatékonyan támogatni a Magyarországot választó japán cégeket. Mindkét szervezetnek lehetősége nyílt bemutatkozni az érdeklődőknek nyilvános prezentációval, és a kiállítás három napja során a standon is bemutattuk a Magyarországon már megvalósult beruházásokat és együttműködéseket, melynek eredményeként már közel 30 japán tulajdonú autóipari vállalat jelen van hazánkban.

– Milyen eredményekkel érkeztetek vissza Magyarországra?
– A MAJOSZ számára a kiállítás kiváló bemutatkozási lehetőséget jelentett. A magyar standot meglátogató érdeklődőknek részletes tájékoztatást tudtunk adni tevékenységünkről és a magyar beszállítókkal kialakítható együttműködésekről. Fontos eredmény, hogy jelenlétünkkel sokak fejében feltettük Magyarországot a járműipar térképére, és kaptunk megkeresést konkrét oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésre is. A magyar nagykövetség közreműködésének köszönhetően alkalmam nyílt tárgyalni a Japán Járműalkatrész-ipari Szövetség , a JAPIA két magasrangú vezetőjével, valamint a Sumitomo Electric Industries és a Diamond Electric cégek első számú vezetőivel is. Mindkét cég rendelkezik Magyarországon termelő üzemmel, melyek fontos szerepet töltenek be a cégek globális hálózatában, a MAJOSZ minden rendelkezésre álló eszközzel kész támogatni itteni munkájukat. A JAPIÁ-val folytatott tárgyalást pedig reményeim szerint egy szorosabb későbbi együttműködés fogja követni. A HIPA ígéretes tárgyalásokat folytatott több potenciális befektetővel, melyek fajsúlyát Ésik Róbert elnök személyes jelenléte is jelzi.

– Négy magyar autóipari beszállító is részt vett a kiállításon. Mely cégek mutatkozhattak be Japánban?
– Ebben az évben a HIPA és a MAJOSZ mellett négy magyar vállalkozás jelent meg az Automotive World kiállításon. Három közülük, a K&K 95 Kft., a Rimóczi Filters Kft. és a Scintilla Kft. klasszikus járműipari beszállító cég, a Mattor Automatika Kft. pedig egyedi gépgyártással és ipari automatizálással foglalkozik. Mindegyik kiállító kifejezetten érdeklődik a japán piaci lehetőségek iránt, keresik az ipari kooperációs lehetőségeket. A három beszállító bemutatott kompetenciái OEM-ek kiszolgálását is lehetővé tenné, ennek elérése hosszú folyamat, melynek fontos állomása a kiállításon való jelenlét, akár évről évre újra visszatérve.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink